2024-04-11, 20:58
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Om det nu hade funnits en gud så hade vi naturligtvis alla vetat det, och inte behövt tro hit och dit. Såtillvida det inte är en ond sådan som avsiktligt gömmer sig för oss. Så enkelt är det hela. Sedan kan ni komma med vilka bortförklaringar ni vill, men dom håller inte, och det tror jag ni vet egentligen också.
Gud är uppenbar för den som lever med sanningen i Jesus Kristus. Livets Gud den evigt levande Guden är God.

Vi alla vet att den evigt levande Guden finns. Dock har avgudarnas mörkrets furste Satan -döden-, fördunklat sinnet hos många folk och lett dem på avvägar till ett fönekande av Gud.

Du definerar ondskan som en karaktär som gömmer sig! Den syndfulla människan gömmer sig från ljuset så det onda inte skall komma i dager.
Citera
2024-04-12, 10:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Det är inte din övertygelse som avgör vad som är sant eller falskt. Du är bevisligen levandes i lögn.
Frågan är snarare om jag ska försanthålla något som en person inte övertygat mig om. Det är min inställning gentemot någons sanningspåstående som är frågan.
Som exempel kan vi ta ditt påstående att jag bevisligen är levandes i lögn.
Min uppfattning gällande din kapacitet att bedöma detta är tämligen starkt betvivlande, alltså försanthåller jag inte ditt påstående på något sätt eller vis. Snarare är det en kraftfull kontraindikation.
Citera
2024-04-12, 10:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
varför är du så mån om att dölja demoners existens? För att de jobbar bäst i det tysta?
Är min inställning att inte acceptera era påståenden om demoner ett försök att dölja deras existens?
Fascinerande hur ni jobbar så hårt för att slippa bära eget ansvar för extraordinära påståenden.
Var är demonerna? Är demonerna här med oss nu? Hur avgör vi detta? Är det när någon gör eller säger något du inte tycker om som du ser demoner?
Citera
2024-04-12, 10:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är ofelbar i allt som den lär, så du ska inte komma och hävda att Bibeln inte duger som bevis. När Bibeln har uttalat sig i en sak så är saken avgjord.
För religiösa fundisar som dig kanske. Det får du tycka så mycket du vill.
Citera
2024-04-12, 10:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud är uppenbar för den som lever med sanningen i Jesus Kristus. Livets Gud den evigt levande Guden är God.

Vi alla vet att den evigt levande Guden finns. Dock har avgudarnas mörkrets furste Satan -döden-, fördunklat sinnet hos många folk och lett dem på avvägar till ett fönekande av Gud.

Du definerar ondskan som en karaktär som gömmer sig! Den syndfulla människan gömmer sig från ljuset så det onda inte skall komma i dager.
Uppenbar för vidskepliga människor som redan tror.
Inte för oss andra rationella människor.
Citera
2024-04-12, 12:50
Medlem
Citat:

Och där kom just dom bortförklaringarna jag pratade om. Vad oväntat.
Citera
2024-04-12, 16:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är min inställning att inte acceptera era påståenden om demoner ett försök att dölja deras existens?
Fascinerande hur ni jobbar så hårt för att slippa bära eget ansvar för extraordinära påståenden.
Var är demonerna? Är demonerna här med oss nu? Hur avgör vi detta? Är det när någon gör eller säger något du inte tycker om som du ser demoner?
du har inte tolkningsföreträde i frågan vad som är extraordinärt
Citera
2024-04-12, 16:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
För religiösa fundisar som dig kanske. Det får du tycka så mycket du vill.
det är inte en fråga om tyckande
Citera
2024-04-12, 21:32
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Frågan är snarare om jag ska försanthålla något som en person inte övertygat mig om. Det är min inställning gentemot någons sanningspåstående som är frågan.
Som exempel kan vi ta ditt påstående att jag bevisligen är levandes i lögn.
Min uppfattning gällande din kapacitet att bedöma detta är tämligen starkt betvivlande, alltså försanthåller jag inte ditt påstående på något sätt eller vis. Snarare är det en kraftfull kontraindikation.

Citat:
Uppenbar för vidskepliga människor som redan tror.
Inte för oss andra rationella människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och där kom just dom bortförklaringarna jag pratade om. Vad oväntat.
Nu har du backat och omformulerat ditt påstående.
Du fick dig en tankeställare som skakade om dig rejält i dina grundvalar. Ty plötsligt börjar du inse din begränsning med att tro att 'din övertygelse avgör vad som är sant eller falskt.' Det är bevisligen att leva i lögn.

Med premissen att din övertygelse avgör vad som är sant eller falskt så är du levandes i lögn.

Och det är inte någon persons övertygelseförmåga som avgör detta.

Satan vill påskina att det är 'bortförklaringar'. När alla rationella människor kan se att det är sanningen.
Citera
2024-04-13, 15:12
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

"Varför riskera följderna att inte tro på Gud över huvud taget? "

Vilka följder?
Ska men alltså straffas för att man inte tror på Gudar?

Mitt största skäl till att jag inte tror på några Gudar är att jag inte är vidskeplig.
Citera
2024-04-13, 15:19
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Vilka följder?

Mitt största skäl till att jag inte tror på några Gudar är att jag inte är vidskeplig
Citera
2024-04-13, 19:13
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara

Vilka följder?

Mitt största skäl till att jag inte tror på några Gudar är att jag inte är vidskeplig

Mitt största skäl är att jag inte är en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in