2024-04-05, 12:27
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Om man studerar ett helt läsår och inte når upp till studiekravet (minst 45/60 hp för CSN), måste man ta igen dessa poäng även om man inte tagit ut en enda krona från CSN?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Alltså om man skapat konto hos Centrala studienämnden utan att ha tagit ut några pengar, har man fortfarande rätt att fortsätta utbildning och få studiebidrag?
Ja.
Citera
2024-04-08, 11:27
Medlem
Hur funkar det med CSN nuförtiden.

Om man läser en kurs på heltid på 30 hp (en termin) men inte gör alla obligatoriska moment eller hänger med i alla svängar, kan skolan då rapportera in till CSN att man missat moment/delpoäng? Eller gäller en CSN-ansökan för hela terminen oavsett vad som sedan utspelar sig denna terminen?

Det vill säga, man är "garanterad" det studiebidrag som man blir tilldelad den aktuella terminen? (Undantaget allvarlig sjukdom såklart).
Citera
2024-04-08, 13:15
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Hur funkar det med CSN nuförtiden.

Om man läser en kurs på heltid på 30 hp (en termin) men inte gör alla obligatoriska moment eller hänger med i alla svängar, kan skolan då rapportera in till CSN att man missat moment/delpoäng? Eller gäller en CSN-ansökan för hela terminen oavsett vad som sedan utspelar sig denna terminen?

Det vill säga, man är "garanterad" det studiebidrag som man blir tilldelad den aktuella terminen? (Undantaget allvarlig sjukdom såklart).
Enligt min erfarenhet summeras poängen i samband med att perioden du sökt och fått studiestöd för löper ut. Så ja, du är ”garanterad” studiemedlen under terminen.

Det är först kommande perioder som du vill söka studiemedel för som kommer innebära problem om du inte fått tillräckligt stor andel av de hp som studiemedlen avser.
Citera
2024-04-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Enligt min erfarenhet summeras poängen i samband med att perioden du sökt och fått studiestöd för löper ut. Så ja, du är ”garanterad” studiemedlen under terminen.

Det är först kommande perioder som du vill söka studiemedel för som kommer innebära problem om du inte fått tillräckligt stor andel av de hp som studiemedlen avser.

Tack!
Citera
2024-04-09, 20:22
Medlem
Hoppa av utbildning och börja en ny, csn?

Hej, jag har gått 3 kurser i mitt program med fullständiga betyg och studielån. Jag kommer att hoppa av mitt program och börja ett nytt efter hösten. Hur blir det då med csn, kommer jag att behöva betala tillbaka pengarna för kurserna jag redan gått på direkten efter avhoppningen, eller läggs det på det jag kommer betala sen ändå.

Yttligare kommer jag inte klara en kurs, kommer det påverka om jag söker csn för programmet jag kommer börja på till hösten?
Citera
2024-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Hej, jag har gått 3 kurser i mitt program med fullständiga betyg och studielån. Jag kommer att hoppa av mitt program och börja ett nytt efter hösten. Hur blir det då med csn, kommer jag att behöva betala tillbaka pengarna för kurserna jag redan gått på direkten efter avhoppningen, eller läggs det på det jag kommer betala sen ändå.

Yttligare kommer jag inte klara en kurs, kommer det påverka om jag söker csn för programmet jag kommer börja på till hösten?

kravet är att man ska ha fått minst godkänt tror jag, så det behöver du inte göra om du klarat dom
Citera
2024-04-09, 22:02
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Om jag tolkar dig rätt så är det bara att slappna av. På uni måste man klara 75% av de studier man söker CSN för. Så söker du 100% på högskola under 1 termin så behöver du klara 22.5hp (3 x 7.5hp) för att köra på som vanligt. CSN bryr sig inte om du byter studier utan bara att du klarar det du sökt CSN för.
Citera
2024-04-10, 09:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-04-11, 20:23
Medlem
Ni som betalar CSN nu. Skall man betala 3500.kr varje år sk expeditionsavgift eller endast då man skall börja betala första året?
Citera
2024-04-13, 20:21
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ni som betalar CSN nu. Skall man betala 3500.kr varje år sk expeditionsavgift eller endast då man skall börja betala första året?

Nu är CP-Plukke ute och svamlar som vanligt. 3500 kronor per år i expeditionsavgift?
Citera
2024-04-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippikoftan
Nu är CP-Plukke ute och svamlar som vanligt. 3500 kronor per år i expeditionsavgift?

Ja? Eller det kanske är start avgiften?
Citera
2024-04-13, 22:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pippikoftan
Citat:
Ja? Eller det kanske är start avgiften?
"CSN tar ut en expeditionsavgift på 150 kronor per år för varje lån."
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/ranta-och-avgifter.html)

Detta gäller dock bara då man betalar tillbaka, om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in