2024-03-18, 16:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaughingMan33
Jag gick nyligen en liten kurs på distans som sammanlagt gav 7,5hp. Jag fick komplettera sista uppgiften, dock fick jag underkänt på den kompletteringen. CSN väntade på att jag skulle bli klar med den och få mina 0,5 poäng innan de gav ut nytt studiemedel.

Har studerat en ny kurs sen januari, den är på 1 år och jag får mina hp under sommaren. Lär jag inte få något studiemedel från CSN tills dess eller hur funkar det?
Du kan få studiestöd fr.o.m. det datum din brist på studieresultat är "läkt."
Citera
2024-03-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kan få studiestöd fr.o.m. det datum din brist på studieresultat är "läkt."

Får man då igen det studiemedel som man missat under perioden man studerat eller är det i soptunnan?
Citera
2024-03-19, 14:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaughingMan33
Får man då igen det studiemedel som man missat under perioden man studerat eller är det i soptunnan?
Den tid man studerat innan man "läkte" bristen på studieresultat får man inget studiestöd för.
Citera
2024-03-25, 08:57
Medlem
Kycklingtasss avatar
När anses man egentligen ha slutfört sina studier om man släpar med något moment för att ta ut examen?

• den dagen man utför momentet man släpar med?

• den dagen momentet blir inrapporterat som godkänt på Ladok?

• den dagen man ansöker om examen?

• den dagen examen blir beviljad/utfärdad?

Bakgrunden till frågan är att jag idag uppbär CSN-stöd för hela vårterminen (dvs till början av juni), men borde bli klar med de sista momenten om någon månad. Att få ut examen kan nog dröja lite däremot av olika anledningar.

Jag vill inte ta emot CSN-stöd om jag egentligen inte är berättigad till det de sista veckorna av terminen. 🙂
Citera
2024-03-26, 08:58
Avslutad
Någon mer än mig som inte kommer in på "mina sidor" just nu?
När jag försöker logga in påstår sidan jag inte ens har ett giltigt BankId fast jag har det.
Citera
2024-03-26, 12:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Någon mer än mig som inte kommer in på "mina sidor" just nu?
När jag försöker logga in påstår sidan jag inte ens har ett giltigt BankId fast jag har det.
Jag provade precis, och kunde logga in utan problem. Verkar som att problemet är fixat.
Citera
2024-03-27, 20:45
Medlem
Swe1227s avatar
Jag glömde tydligen att ansöka om studiemedel för den här terminen. Vad har jag för chanser just nu (om jag i alla fall vill få ut studiebidraget). Tar examen i början på juni i år. Skickade in en ansökan idag, kan jag i alla fall få för denna månad och framåt?
Citera
2024-04-01, 19:25
Medlem
Hej, under år 2022 studerade jag både vårterminen och höstterminen med fullt studielån. I juli 2022 infördes fribeloppet åter. Inkomståret 2022 tjänade jag totalt 200k varav största delen under perioden juli-december. Jag översteg därmed fribeloppet rätt kraftigt. Kan CSN på något sätt se när på året jag tjänade dessa pengar? Jag menar första halvåret fanns där ju inget övre tak jag kan ju lika gärna jobbat som en dåre då?! Måste man kunna bevisa med lönespecar eller hur fungerar det, om man helt enkelt inte återkopplar öht med när man tjänat pengarna? (Har redan läst på CSN ang. Återbetalning)

Mvh
Citera
2024-04-03, 21:49
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbskal
Hej, under år 2022 studerade jag både vårterminen och höstterminen med fullt studielån. I juli 2022 infördes fribeloppet åter. Inkomståret 2022 tjänade jag totalt 200k varav största delen under perioden juli-december. Jag översteg därmed fribeloppet rätt kraftigt. Kan CSN på något sätt se när på året jag tjänade dessa pengar? Jag menar första halvåret fanns där ju inget övre tak jag kan ju lika gärna jobbat som en dåre då?! Måste man kunna bevisa med lönespecar eller hur fungerar det, om man helt enkelt inte återkopplar öht med när man tjänat pengarna? (Har redan läst på CSN ang. Återbetalning)

Mvh

Nej, det kan de inte. De kommer bara se din totala årsinkomst 2022. Om du inte visar med lönespecar när du haft inkomsten så kommer den fördelas jämnt över terminerna.
Citera
2024-04-04, 11:01
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippikoftan
Nej, det kan de inte. De kommer bara se din totala årsinkomst 2022. Om du inte visar med lönespecar när du haft inkomsten så kommer den fördelas jämnt över terminerna.

*fördelas jämnt över kalenderhalvåren.

Jag skriver det inte för att vara petig besserwisser utan för att det har viss betydelse, eftersom höstterminen (åtminstone på högskolenivå) går över med två veckor på nästkommande kalenderår. 🙂
Citera
2024-04-04, 11:52
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
*fördelas jämnt över kalenderhalvåren.

Jag skriver det inte för att vara petig besserwisser utan för att det har viss betydelse, eftersom höstterminen (åtminstone på högskolenivå) går över med två veckor på nästkommande kalenderår. 🙂

Var ett tag sedan jag själv pluggade så bara bra att jag blir korrigerad
Citera
2024-04-04, 14:41
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Om man studerar ett helt läsår och inte når upp till studiekravet (minst 45/60 hp för CSN), måste man ta igen dessa poäng även om man inte tagit ut en enda krona från CSN?
Alltså om man skapat konto hos Centrala studienämnden utan att ha tagit ut några pengar, har man fortfarande rätt att fortsätta utbildning och få studiebidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in