2024-04-10, 20:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Du verkar insatt. Jag har sett flera påstå det där. Kan det vara så ibland att samtalen med barnen har sekretess så att de inte får reda på att de har pratat med barnen och att det då framstår som det?

Nej det finns ingen sekretess gentemot föräldrarna angående barnsamtalet. Det jag menade hade att göra med själva placeringen vid LVU då det ofta inte lyssnas på barnets åsikt.
2024-04-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Huvudregeln är att man måste lyssna på barnet när det gäller placeringar, sedan finns det givetvis undantag från regeln, som barn som blivit sexuellt utnyttjade osv. Men huvudregeln ska alltid följas. Ska man göra stora ingripanden så måste man lyssna på barnets åsikt om placeringen.
Yngre barn har ingen åsikt i många fall eftersom de inte har andra referensramar än egna familjen och vet inte att det ser annorlunda ut hos andra , de tror ju att alla lever som de själva .
2024-04-10, 20:51
Avslutad
Citat:
Du verkar insatt. Jag har sett flera påstå det där. Kan det vara så ibland att samtalen med barnen har sekretess så att de inte får reda på att de har pratat med barnen och att det då framstår som det?

Vårdnadshavare har rätt till information och ska få sådan löpande. Att samtal skett ska framgå men inte nödvändigtvis vad samtalen handlat om (pga sekretess 12:3 OSL). Det kan mycket väl vara så att vissa socialtjänster slarvat med barnsamtalen, eller information till vårdnadshavare, det är bla sådant som missats att journalföras vilket lett till kritik. Samtidigt är det så att vissa föräldrar har en egen cementerad uppfattning som inte går att informera bort. Vissa föräldrar anser att "barnet har rätt att komma till tals" innebär att barnet ska hem. Så länge barnet inte får komma hem så har inte barnet fått komma till tals.
Senast redigerad av Septemberflicka 2024-04-10 kl. 21:03.
2024-04-10, 20:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Yngre barn har ingen åsikt i många fall eftersom de inte har andra referensramar än egna familjen och vet inte att det ser annorlunda ut hos andra , de tror ju att alla lever som de själva .

Det förstår jag också. Men det brister även när det gäller äldre barn. Men generellt gäller egentligen inte någon åldersgräns, utan barnkonventionen ska ses som absolut och fundamental i lagens mening.

Mer om det kan du läsa här: https://www.barnombudsmannen.se/stod-och-verktyg/tolkning-av-barnkonventionen/rattspraxis-gallande-barnkonventionen/analyser-av-domar-och-beslut-som-ror-barnkonventionen/artikel-12--barnets-ratt-att-uttrycka-sina-asikter-och-bli-hord/
2024-04-10, 20:56
Medlem
Nariiouhs avatar
Måste säga att Wickie som är med i diverse lives sen dag 1 är provocerande korkad.
Fattar inte ens hennes hat mot soc.
2024-04-10, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men angående själva placeringen menar jag. Barnsamtalen är inte kvalitativa och brister också.

Det är svårt att hålla kvalitativa barnsamtal, för alla, och än svårare när det saknas relation. Ju yngre desto svårare. Därför tar man ofta hjälp av barnahus i utredningarna.

Citat:
Det som är skrämmande är att socionomer som yrkeskår inte har någon som helst självkritik

Menar du socionomer eller socialsekreterare? Menar du socialsekreterare eller socialsekreterare på individ- och familjeomsorg? Det är väsentliga skillnader.

Socialsekreterare på IFO är troligen Sveriges absolut mest plågade yrkeskår just nu. Folk är sjukskrivna och flyr, de mår skit och vågar inte fatta beslut i barnavårdsutredningarna utan att samråda med hela avdelningen och konsultera chefen och kommunens jurist. På detta utstå hot och hot om våld som riktas mot både handläggaren, handläggarens familj och barn. Den som hävdar att socialsekreterare på IFO saknar självkritik har inte koll. Att hävda att socionomutbildade inte har någon som helst självkritik när de täcker upp allt från kuratorer till diakoner är bara dumt.
2024-04-10, 21:03
Medlem
xxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Vårdnadshavare har rätt till information och ska få sådan löpande. Att samtal skett ska framgå men inte nödvändigtvis vad samtalen handlat om (pga sekretess 12:3 OSL). Det kan mycket väl vara så att vissa socialtjänster slarvat med barnsamtalen, eller information till vårdnadshavare, det är bla sådant som missats att journalföra vilket lett till kritik. Samtidigt är det så att vissa föräldrar har en egen cementerad uppfattning som inte går att informera bort. Vissa föräldrar anser att "barnet har rätt att komma till tals" innebär att barnet ska hem. Så länge barnet inte får komma hem så har inte barnet fått komma till tals.
Okej tack!

Så om man har en situation där föräldrarna förlorar vårdnaden innan barnsamtal genomförs så har de inte längre rätt till informationen?

Det känns ju kanske rimligt att man har barnantalet innan man förlorar vårdnaden. Men kanske finns det omständigheter som gör det svårt?
2024-04-10, 21:04
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Måste säga att Wickie som är med i diverse lives sen dag 1 är provocerande korkad.
Enligt henne blev hennes syster placerad samt flyttad 66ggr o mådde jättedåligt. Hon lever inte längre, tror hon begick självmord.
Hon passar bra i en live med C och M som båda till och från brister ut med några av sina fraser de kör med i en loop oavsett ämne, de snackade cancer nyss o C bryter in med att barn kidnappas i Sverige!
M bryter in med random grejer om sin son då och då. De kan liksom inte ens föra en konversation och lyssna på varandra.
Sen sitter SA och håller med allt, har svårt att prata, folk säger hon är full men jag vet inte, hin verkar ha Neurologiska problem med kroppen, det kan man iofs få av missbruk men ja.
2024-04-10, 21:07
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
lika leka bäst!
båda är väl lika skyldiga till allt möjligt.
Jag vet ju att kvinnor som varit våldsutsatta innan (som hon hävdar att hon var) kan dra sig till dessa män, lr männen drar sig till dem men hon VET varför S*lle inte får träffa sina barn. Ändå låter hon honom flytta in. Oavsett om de är ihop eller inte, jag hade inte släppt in en våldsam man till i mitt liv. Ja jag har själv varit utsatt så jag vet.
2024-04-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Hennes ena syster omhändertogs och placerades på SIS hon hade diverse diagnoser och psykisk ohälsa och tog livet av sig kring 20 år , V skyller soc för detta
2024-04-10, 21:10
Avslutad
Citat:
Okej tack!

Så om man har en situation där föräldrarna förlorar vårdnaden innan barnsamtal genomförs så har de inte längre rätt till informationen?

Det känns ju kanske rimligt att man har barnantalet innan man förlorar vårdnaden. Men kanske finns det omständigheter som gör det svårt?

Grundläggande är att barnsamtal sker tidigt i utredningen, utredningen ligger till grund för de aktiviteter som följer. Däremot, om barnet omhändertas i spannet 0-4 och utredningen leder till att föräldrarna förlorar vårdnaden, ja då kan man inte påstå att det ägt rum kvalitativa barnsamtal och föräldrarna kan med rätta hävda att barnet inte hörts.
2024-04-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Enligt henne blev hennes syster placerad samt flyttad 66ggr o mådde jättedåligt. Hon lever inte längre, tror hon begick självmord.
Hon passar bra i en live med C och M som båda till och från brister ut med några av sina fraser de kör med i en loop oavsett ämne, de snackade cancer nyss o C bryter in med att barn kidnappas i Sverige!
M bryter in med random grejer om sin son då och då. De kan liksom inte ens föra en konversation och lyssna på varandra.
Sen sitter SA och håller med allt, har svårt att prata, folk säger hon är full men jag vet inte, hin verkar ha Neurologiska problem med kroppen, det kan man iofs få av missbruk men ja.
SA har ju dömt för rattfylleri för något år sedan då hon körde bil in i parkerad bil , hon brukar fyllna till i alla lives

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in