2024-04-10, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nätverksplaceringar är ovanliga som jag förstått det. Men barn som inte har kontakt med sitt biologiska nätverk kan det gå dåligt för i livet och det är synd att socialtjänsten har en sådan konstig och psykopatisk syn där på föräldraskap. Man förstör ju livet för barnet på ett sätt genom att klippa med de biologiska rötterna.

Sanning med modifikation. Detta betyder INTE att barnet måste bo med sina bioföräldrar.

Citat:
Jo det är en generell sanning och en stor del av problemet handlar just om avsaknad av ansvar för det man producerar som socialsekreterare. Hade en socialsekreterare behövt backa upp och ta ansvar för varje påstående om klienterna så tror jag inte att utredningarna sett ut som de gjort.

socialsekreterare behöver inse sina brister och att de inte är tillräckligt utbildade för att göra korrekta bedömningar av komplexa situationer som kan uppstå i familjelivet. Hade det funnits en legitimation att förlora och ett tjänstemannaansvar så tror jag inte utredningarna hade varit så kassa som de är idag.

Nej, det är ingen generell sanning.

Citat:
Handen på hjärtat, hade du själv litat på dina kollegor runt om i landet när det gäller deras utredningar om det rörde ditt eget barn?

Absolut. Det innebär inte att jag skulle lita på alla socialsekreterare och alla socialkontor, vilket för övrigt gäller alla typer av tjänstemän som arbetar med service inom offentlig sektor. Jag är betydligt mer orolig för att utsätta mina föräldrar för hemtjänst eller äldreboende.
2024-04-10, 19:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Sanning med modifikation. Detta betyder INTE att barnet måste bo med sina bioföräldrar.
Nej men barnet behöver ha kontakt med sina biologiska föräldrar. Det är viktigt för barnets identitet mm.

Citat:
Nej, det är ingen generell sanning.
Jo utredningarna är ett fullständigt skämt. Det är tyckande, spekulationer, lösa rykten, "kaffesladder", uppgifter från ej namngivna personer mm, som används som "bevis" och domstolarna köper det. Det är jättekonstigt och såklart inte rättssäkert överhuvudtaget. Utredningarna är inte väl utförda i alldeles för många fall och en så låg nivå borde inte godkännas om det ska gå till socialnämnd och domstol.

Citat:
Absolut. Det innebär inte att jag skulle lita på alla socialsekreterare och alla socialkontor, vilket för övrigt gäller alla typer av tjänstemän som arbetar med service inom offentlig sektor. Jag är betydligt mer orolig för att utsätta mina föräldrar för hemtjänst eller äldreboende.
Det tror jag knappast att du skulle göra om det var dina barn som stod på spel i ett LVU-mål. Det är bara inte möjligt.

Ja hur gör ni om en socionom och kanske en kollega får problem med sitt barn? Det kan ju faktiskt hända vem som helst. Är det samma behandling då, som för alla klienter?
Senast redigerad av kurt-sune 2024-04-10 kl. 19:53.
2024-04-10, 19:57
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men det är en separat fråga och ett specialfall där man måste ta barnets ord med en nypa salt.

Överlag är barnkonventionen integerarad i svensk lagstiftning och måste därför följas. Den är så lätt skriven att ett barn förstår vad det handlar om.
Men som levt i ytterst olämplig miljö , i misär eller där föräldrar inte kunnat sköta det rent basala vill också hem , barn som ligger efter i utveckling pga föräldrar vill också hem de enda som i hög grad säger annat är barn vars föräldrar gjort dem fysiskt illa eller de barn som är äldre och som förstått att andra lever på annat sätt än dem
2024-04-10, 20:08
Medlem
Citat:
Man MÅSTE lyssna på barnets åsikt vid placeringar, utifrån barnets ålder och mognad Det står väl ganska tydligt beskrivet?

Tänka sig att det är tvingande genomgående i dokumentationen att ange om barnet kommit till tals och om inte, motivera varför, att beskriva barnets uppfattning. Vet inte om du läst 20 år gamla utredningar för mycket har ju hänt sen dess.

Återigen, du är enormt fast i din snäva oförmåga att ta in andra perspektiv och problematisera ditt eget ens en millimeter. Sen ang nätverk övervägs det i stort sett alltid. Inte minst i det akuta eller kortvariga behov som nån förklarade för dig innan. men det _kan_ vara direkt olämpligt. Du kan ju försöka klura ut under vilka omständigheter det kan vara så, inte jättesvårt med lite livserfarenhet tänker jag
2024-04-10, 20:11
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men det är en separat fråga och ett specialfall där man måste ta barnets ord med en nypa salt.

Överlag är barnkonventionen integerarad i svensk lagstiftning och måste därför följas. Den är så lätt skriven att ett barn förstår vad det handlar om.

Alltså va? Hur ska du ha det?
2024-04-10, 20:15
Medlem
Brasks avatar
Citat:
Artikel 12. Denna bryter ofta både socialtjänsten och även svenska domstolar mot.

https://www.barnombudsmannen.se/stod-och-verktyg/barnets-ratt-till-delaktighet/

Det står ju: För detta ändamål ska barnet särskilt beredas möjlighet att höras, antingen direkt eller genom företrädare eller ett lämpligt organ och på ett sätt som är förenligt med den nationella lagstiftningens procedurregler,

De hörs ju kanske både av socialtjänst och polis i de fall det behövs, i många andras ögon än dina ses de nog som lämpliga organ.

Även om ett barn som vanvårdats genom misskötsel eller våld säger att det vill bo hos sin/sina förövare bör det inte tas i beaktande eftersom små barn inte är utvecklade nog att greppa konsekvensen. Som jag tolkar artikeln skall barnets röst göras hörd i förhållande till dess ålder och ganska mycket ska man inte bestämma om som minderårig även om barnet kan ha en åsikt.
2024-04-10, 20:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Tänka sig att det är tvingande genomgående i dokumentationen att ange om barnet kommit till tals och om inte, motivera varför, att beskriva barnets uppfattning. Vet inte om du läst 20 år gamla utredningar för mycket har ju hänt sen dess.
Jo jag vet att det blivit bättre, men barnsamtalen som genomförs av soc har även de stora brister och tveksamma metoder används som inte har stöd i någon vetenskap. Bland annat nallekort som är ren pseudovetenskap.

Citat:
Återigen, du är enormt fast i din snäva oförmåga att ta in andra perspektiv och problematisera ditt eget ens en millimeter. Sen ang nätverk övervägs det i stort sett alltid. Inte minst i det akuta eller kortvariga behov som nån förklarade för dig innan. men det _kan_ vara direkt olämpligt. Du kan ju försöka klura ut under vilka omständigheter det kan vara så, inte jättesvårt med lite livserfarenhet tänker jag
Jo jag förstår att inte mormor och morfar kanske inte alltid är lämpliga föräldrar, men att soc förbjuder kontakt med mormor och morfar har jag svårt att förstå, vilket verkar vara oerhört vanligt. Det tror jag är mycket skadligt för barnet. Samma princip med föräldrarna. Barnen behöver sina föräldrar även om de är omhändertagna och de borde få träffas betydligt mer och ha övervakade umgängen. Alla föräldrar är inte farliga för sina barn, även om barnen är omhändertagna av olika skäl.
2024-04-10, 20:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alltså va? Hur ska du ha det?

Huvudregeln är att man måste lyssna på barnet när det gäller placeringar, sedan finns det givetvis undantag från regeln, som barn som blivit sexuellt utnyttjade osv. Men huvudregeln ska alltid följas. Ska man göra stora ingripanden så måste man lyssna på barnets åsikt om placeringen.
2024-04-10, 20:21
Avslutad
Citat:
Artikel 12. Denna bryter ofta både socialtjänsten och även svenska domstolar mot.

https://www.barnombudsmannen.se/stod-och-verktyg/barnets-ratt-till-delaktighet/

Vadå "ofta"? Vad grundar du det på och hur? Jag har aldrig varit med om att inte barn kommer till tals. Direktivet är "ålder och mognad", på de flesta socialkontor brukar cirkaåldern 4 vara en gräns för när det börjar gå att hålla kvalitativa barnsamtal.
2024-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Jo jag vet att det blivit bättre, men barnsamtalen som genomförs av soc har även de stora brister och tveksamma metoder används som inte har stöd i någon vetenskap. Bland annat nallekort som är ren pseudovetenskap.

Jo jag förstår att inte mormor och morfar kanske inte alltid är lämpliga föräldrar, men att soc förbjuder kontakt med mormor och morfar har jag svårt att förstå, vilket verkar vara oerhört vanligt. Det tror jag är mycket skadligt för barnet. Samma princip med föräldrarna. Barnen behöver sina föräldrar även om de är omhändertagna och de borde få träffas betydligt mer och ha övervakade umgängen. Alla föräldrar är inte farliga för sina barn, även om barnen är omhändertagna av olika skäl.
Barn får ju träffa föräldrar somliga flera gånger i månaden och utan övervakning , andra mer sällan korta stunder det beror ju på hur barnet mår av umgänge och hur gamla de var när de omhändertogs . Små barn har sällan minne av att de levt med sina föräldrar äldre barn har minnen av en massa positiva saker ( och även negativa,) . De barn som omhändertagits tidigt har ju inte ens anknytning tiil föräldrarna utan ser dem som vuxen de träffar ibland precis som de träffar andra vuxna ibland .
Finns någon knepig syn att en bebis som omhändertas vid några månader har känslomässiga band till sina föräldrar
2024-04-10, 20:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vadå "ofta"? Vad grundar du det på och hur? Jag har aldrig varit med om att inte barn kommer till tals. Direktivet är "ålder och mognad", på de flesta socialkontor brukar cirkaåldern 4 vara en gräns för när det börjar gå att hålla kvalitativa barnsamtal.

Jo men angående själva placeringen menar jag. Barnsamtalen är inte kvalitativa och brister också. Det som är skrämmande är att socionomer som yrkeskår inte har någon som helst självkritik.
2024-04-10, 20:29
Medlem
xxis avatar
Citat:
Du verkar insatt. Jag har sett flera påstå det där. Kan det vara så ibland att samtalen med barnen har sekretess så att de inte får reda på att de har pratat med barnen och att det då framstår som det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in