Citat:
Nätverksplaceringar är ovanliga som jag förstått det. Men barn som inte har kontakt med sitt biologiska nätverk kan det gå dåligt för i livet och det är synd att socialtjänsten har en sådan konstig och psykopatisk syn där på föräldraskap. Man förstör ju livet för barnet på ett sätt genom att klippa med de biologiska rötterna..
Där håller jag med dig, det bör bli bättre för barnet. Jag anser att man i högre grad skulle titta på nätverksplaceringar i jakten på något som kan erbjuda barnet en gnutta bättre tillvaro än hos bioföräldrarna. Det finns dock skäl till att man väljer bort nätverksplaceringar men dessa skäl kan man kanske göra något åt.
Där håller jag med dig, det bör bli bättre för barnet. Jag anser att man i högre grad skulle titta på nätverksplaceringar i jakten på något som kan erbjuda barnet en gnutta bättre tillvaro än hos bioföräldrarna. Det finns dock skäl till att man väljer bort nätverksplaceringar men dessa skäl kan man kanske göra något åt.
Citat:
Jo det är en generell sanning och en stor del av problemet handlar just om avsaknad av ansvar för det man producerar som socialsekreterare. Hade en socialsekreterare behövt backa upp och ta ansvar för varje påstående om klienterna så tror jag inte att utredningarna sett ut som de gjort. socialsekreterare behöver inse sina brister och att de inte är tillräckligt utbildade för att göra korrekta bedömningar av komplexa situationer som kan uppstå i familjelivet. Hade det funnits en legitimation att förlora och ett tjänstemannaansvar så tror jag inte utredningarna hade varit så kassa som de är idag.
Handen på hjärtat, hade du själv litat på dina kollegor runt om i landet när det gäller deras utredningar om det rörde ditt eget barn?