Citat:
Ursprungligen postat av
BarnsligaBengt
Du som verkar ha lite inblick i klubben. Verkar det rimligt att inköpt ammunition förblir osåld i nästan 30 år och ligger kvar på klubben till 2011? Underskattade man verkligen efterfrågan så grovt?
Man kan ju annars tänka sig att det hade kunnat bli en lite kul grej att prova på att skjuta ”Palmekulor” bland medlemmarna. Inte av någon hatisk anledning eller så utan ren nyfikenhet.
Och varifrån kom impulsen till PU-kontakten 2011? Var det från PU eller klubbens håll?
Om den kom från klubben kan man ju undra varför de ansåg att det var nödvändigt eftersom de borde ha upplevt att de redan skickat in patroner 1995. Kanske till och med fått besök av PU i slutet av 90-talet.
Jag vet inget om inköpet 1983-84 och varför det inte konsumerades. 100 patroner skulle det utgjorts av, om uppgiften är riktig. Det fanns endast några få revolverinnehavare på klubben och dess verksamhet inom disciplinen verkar ha varit ringa. Så om dessa innehavare vid något tillfälle köpt tio patroner var så fanns kanske hälften eller nåt kvar och som sedan blev liggande hos dåvarande materialförvaltare. Och blev med tiden kvar där. Man hade ingen klubblokal eller så.
Göte hade uppenbarligen patroner kvar i varje fall, så tydligen är det så att av någon anledning så har askarna blivit liggande halvtomma.
Jag har aldrig pratat med honom, men antar att inlämnandet av ammunitionen sker på hans eget initiativ och i samråd med dåvarande ordföranden som vid samma tid lämnar in uppgifter om CA ur arkivet.
PU förhörde några medlemmar 1995. Dock inte Göte, vad jag minns. Man ska även ha pratat runt lite på klubben och fått underhandsinformation om CA, enligt LG. Bland annat att han ska ha uttryckt Palmehat. Och man letade efter Palme-i-rutan -uppgiften där, eftersom en släkting gällande dess ursprung pekat mot klubben istället för mot kusinen som var den som faktiskt hade berättat det.
För övrigt, en medlem har erkänt mordet, en har pekat ut en annan medlem som GM och en var, som bekant, själv misstänkt i utredningen.