2024-03-18, 11:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det är först på sista tiden som mer om CA för den breda massan har kommit fram väl?

Nja, det här uppslaget är väl tämligen okänt bland den del av folket som i någon mån bryr sig.

Citat:
Jag anser att CA är högintressant, och det är jag ju inte den enda som tycker. Det har ju även polisen tyckt en gång i tiden, även om det slumpade sig så att en massa annat kom emellan.

Att det tog så lång tid att uppmärksamma honom kan ha berott på att annat "kom emellan", men som etablerad som intressant i utredningen så var problemet snarare att man inte visste hur man skulle komma vidare med honom utan vapnet samt att han enligt åklagarna inte var förväxlingsbar med CP.

Citat:
Att han flyttar ifrån bostadsrätten, att hans liv verkar krascha efteråt, att han verkar isolera sig,

Flytten från stan är svår att begripa och det även för hans omgivning. Den sker dock 1987, så någon omedelbar koppling till händelser i februari 1986 är svår att se. Och kraschar gör livet senare, i början av nittiotalet.

Citat:
Skulle jakten möjligen kunna vara något slags substitut för pistol och revolverskyttet? På nåt psykologiskt plan eller nåt? Långsökt och inte helt trolig teori, men varför inte?

Efter februari 1986 så slutar CA vad det verkar att engagera sig i pistolklubben. Han dyker inte upp på årsmöte[n] och han tävlar väl inte på några års tid?

Det är klubbens styrelsemöten han uteblir från under 1986, med undantag för ett möte i januari. Han sitter i styrelsen 1982-92 och alla andra år är han närvarande vid samtliga möten. Han är inte heller med vid årsmötet 4:e april 1986, men det hoppar han över även ett par andra år.

Vad gäller själva pangandet så är hans grad av deltagande 1986 okänd, man vet inget om hans närvaro vid klubbens skjutningar på lördagarna där han vanligtvis brukade dyka upp. Han deltar inte vid klubbmästerskapet på våren 1986. Det gör han alla andra år förutom 1983 och vinner det exempelvis 1985 och 1987. Han skjuter för Guldmärke 1986, något skyttar brukar göra varje år. Så han är inte totalt frånvarande, åtminstone inte hela året.

Han höll en mycket låg profil på klubben, så ingen verkar riktigt noterat om han dök upp eller inte.

Jägarexamen tar han 1989. Men han kan ju ha börjat med jaktskytte innan dess.
Citera
2024-03-18, 12:26
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Man kan förstås tänka sig att han som GM får obehagskänslor av skytterelaterade aktiviteter i kölvattnet efter mordet och då särskilt revolverskytte. Vad jag förstår har han aldrig med säkerhet setts avfyra en revolver någon gång sedan mordet?

Det var förresten inte min mening att förmedla att han var osannolik som GM eller att omständigheterna kring honom är irrelevanta. Men eftersom flera personer gjort den tolkningen får jag ta på mig att jag måste ha uttryckt mig oförsiktigt där.

Faktum kvarstår förstås att ingen åklagare ansett honom leva upp till ens den lägre misstankegraden (skäligen misstänkt) och därmed anhållningsbar. Och i princip allt väsentligt vi känner till nu var väl rättsväsendet redan medvetna om innan han vandrade vidare.

För övrigt anser jag att den tillfälliga börskraschen precis innan mordet och som kunde kopplas till regeringen Palme är ett helt rimligt motiv.
Citera
2024-03-18, 20:26
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Faktum kvarstår förstås att ingen åklagare ansett honom leva upp till ens den lägre misstankegraden (skäligen misstänkt) och därmed anhållningsbar. Och i princip allt väsentligt vi känner till nu var väl rättsväsendet redan medvetna om innan han vandrade vidare.
Åklagare är ett speciellt släkte med starka principer. När de inte förväntar sig en fällande dom så är det ”hands off” totalt som gäller i deras värld. Detta i motsats till poliser som gärna utreder för att det är nyttigt i största allmänhet.

Och åklagarna vet att huvudvittnet LP pekat ut en annan man, CP, och därmed är det totalt utsiktslöst att åtala CA. Därför är det också utsiktslöst att häkta, anhålla, etc. på befintlig bevisning. ”Det som kan göras är gjort beträffande CA” är ju en fras som återkommer från åklagarnas håll.

I det här ljuset ska man se allt snack om CPs ”dubbelgångare”. Med den säkerhet som LP uttalade sig så behöver åklagarna i princip hitta en tvilling - tycker de själva i alla fall.

I flera mötesprotokoll anas en konflikt mellan poliser, som vill utreda och förhöra CA mer, och åklagarna som vill upprätthålla rättsstaten. (F ö samma dragkamp som mellan Holmér och åklagarna avseende PKK, inga liknelser i övrigt)

Det sista förhöret där CA konfronteras med misstanken om Palme rakt ut utan att ha erbjudits advokat skulle säkert anses vara ett rättsövergrepp av många. (Den juridiska inramningen gäller väl då fortfarande – ja, hela tiden – vapenbrottet. Den illegala försäljningen som ingen tror har hänt på det sätt han beskriver*.)

Jag är säker på att CA åtminstone anhållits om inte LP pekat ut Christer Pettersson.

*Tillägg: Se t ex diskussionen hos Grk mellan åklagare Solveig R och Hans-Gunnar A som frågar: –Men varför åtalar ni inte för vapenbrottet som han erkände? –Men jag betvivlar ju att det ens ägt rum. (ur minnet)
Senast redigerad av fragola 2024-03-18 kl. 20:53.
Citera
2024-03-18, 20:59
Medlem
[quote=fragola|87706804
Jag är säker på att CA åtminstone anhållits om inte LP pekat ut Christer Pettersson.

[/QUOTE]

Ja, det är också min tanke och har alltid varit.
Citera
2024-03-19, 07:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
*Tillägg: Se t ex diskussionen hos Grk mellan åklagare Solveig R och Hans-Gunnar A som frågar: –Men varför åtalar ni inte för vapenbrottet som han erkände? –Men jag betvivlar ju att det ens ägt rum. (ur minnet)

Riberdahl hade aldrig hand om vapenärendet, men hon är tveksam till att ett åtal för "det självdeklarerade vapenbrottet" hade lett till fällande dom och då får man inte åtala. CA:s villiga erkännande saknade alltså trovärdighet i sådan grad att det inte hade räckt till åtal, enligt åklagarens bedömning. Och det är möjligen värt att notera i relation till möjligheter att anhålla/häkta när detta gäller ett vapen som inte lämnats in efter anmodan.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta
Ja, det är också min tanke och har alltid varit.

Krusell filosoferar om saken i Aftonbladet 990810 (med rubriken "Polisen kan inte gripa Christer Petterssons dubbelgångare"):

"Även om man skulle anhålla honom och få honom häktad finns det inget nytt vittne från mordplatsen skulle kunna identifiera honom. För Lisbeth Palmes vittnesmål var ju överväldigande och hundraprocentigt. Och hon pekade ut Christer Pettersson."

https://imgur.com/a/fAT79lC
Citera
2024-03-19, 07:40
Medlem
Roerligs avatar
Råkade notera följande i Ledningsgruppens mötesprotokoll 860416 https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-04-16_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

"Slagning på 450 vapen i AB-län. 37 personer förekommer i SÄK:s register. Kommer överlämnas till KK1 efter slagn inga i övriga polisregister."

Lite oklart exakt vad som avses, men CA finns i polisens register från 1985.
Citera
2024-03-19, 08:08
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Råkade notera följande i Ledningsgruppens mötesprotokoll 860416 https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-04-16_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

"Slagning på 450 vapen i AB-län. 37 personer förekommer i SÄK:s register. Kommer överlämnas till KK1 efter slagn inga i övriga polisregister."

Lite oklart exakt vad som avses, men CA finns i polisens register från 1985.

Hm SÄK är väl nuvarande Säpo? ”Inga övriga polisregister”, vad kan det betyda.

Tanken på att de hade 37 pers dömda eller på annat sätt förekommande i registren som hade rätt vapen i Stockholms län - i april 1986. Det är ändå en rätt kort lista. Klipp till åtta-nio år senare och ingen har sökt upp CA…

Vad är det eg som gör Holmér så säker på att det är en yrkesmördare? Han pratar flera gånger om att offret är skjutet bakifrån. Han verkar mena att om man är arg på någon så skjuter man personen framifrån. Jag vet inte om det finns evidens eller om det är hans egna fantasier.

”Ingen är så dum att han skjuter Palme med sitt eget vapen”, sägs det ibland idag. Tänkte man likadant 1986? men hur känt var egentligen konceptet provskjutning före Palmemordet? Visste gemene skytt att polisen i mikroskop undersöker kulor för att koppla till vapen? Detta spelar ju hur som helst ingen roll om skytten i stunden brister i konsekvenstänk.
Senast redigerad av fragola 2024-03-19 kl. 08:12.
Citera
2024-03-19, 08:14
Medlem
Citat:
Riberdahl hade aldrig hand om vapenärendet, men hon är tveksam till att ett åtal för "det självdeklarerade vapenbrottet" hade lett till fällande dom och då får man inte åtala. CA:s villiga erkännande saknade alltså trovärdighet i sådan grad att det inte hade räckt till åtal, enligt åklagarens bedömning. Och det är möjligen värt att notera i relation till möjligheter att anhålla/häkta när detta gäller ett vapen som inte lämnats in efter anmodan.

Krusell filosoferar om saken i Aftonbladet 990810 (med rubriken "Polisen kan inte gripa Christer Petterssons dubbelgångare"):

"Även om man skulle anhålla honom och få honom häktad finns det inget nytt vittne från mordplatsen skulle kunna identifiera honom. För Lisbeth Palmes vittnesmål var ju överväldigande och hundraprocentigt. Och hon pekade ut Christer Pettersson."

https://imgur.com/a/fAT79lC

Samma gäller dock för Stig Engström exempelvis,och alla andra alternativa hypoteser till Christer Pettersson.
Det finns inga skäl att blanda in juridik i ett mordfall där all teknisk bevisning saknas plus att malsägande redan identifierat potentiell gärningsman,och jag fattar inte varför folk fortsätter envisas med detta.Det finns inget juridiskt clear case i MOP.Det som finns härvidlag är eventuellt ett rent indiciemal.
Juridik är ingen mattstock pa real rättvisa heller.Det finns mängder med skyldiga som har frikänts i domstolar och vice versa.
Juridik säger ingenting om vem som faktiskt mördade Palme.
Att Palme mördades är verklighet,liksom att materialfakta är som de är gällande Christer Andersson.
Citera
2024-03-19, 08:26
Medlem
Citat:

Tanken på att de hade 37 pers dömda eller på annat sätt förekommande i registren som hade rätt vapen i Stockholms län - i april 1986. Det är ändå en rätt kort lista. Klipp till åtta-nio år senare och ingen har sökt upp CA…

Vad är det eg som gör Holmér så säker på att det är en yrkesmördare? Han pratar flera gånger om att offret är skjutet bakifrån. Han verkar mena att om man är arg på någon så skjuter man personen framifrån. Jag vet inte om det finns evidens eller om det är hans egna fantasier.

”Ingen är så dum att han skjuter Palme med sitt eget vapen”, sägs det ibland idag. Tänkte man likadant 1986? men hur känt var egentligen konceptet provskjutning före Palmemordet? Visste gemene skytt att polisen i mikroskop undersöker kulor för att koppla till vapen? Detta spelar ju hur som helst ingen roll om skytten i stunden brister i konsekvenstänk.

Hela mordförloppet är tillfälligheternas spel alltifran att Olof Palme kommer hem mordkvällen och det fortfarande lutar att om det skall ses bio sa är det "Mitt Liv Som Hund" som gäller.
Mördaren gör därför inte heller nagra djupodlande analyser gällande risken att aka fast för mordet.
Skjuta Palme är en once in a lifetime chans för mördaren,och han tvingas agera inom ett relativt kort tidsintervall för att möjligheten inte skall försvinna för evigt.
Materialet talar för att Christer Andersson sköt Olof Palme.Det finns inga omvägar runt detta.
Christer Andersson var vid mordtillfället en erfaren och duktig skytt som rört sig i skyttekretsar under flera tidigvarande ar.Det synes sannolikt att person med detta som verklighetsbakgrund torde vara fullt medveten om att Polisen kan identifiera och koppla ammunition till relevant vapen.
MedelSvensson är alltid okunnig om det mesta.Det gäller i alla sammanhang..men Christer Andersson var kunnig gällande vapen och ammunition.

Inte för att mördaren övervägt detta noga.Han har tvingats gripa tillfället i flykten.
Citera
2024-03-19, 09:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

37 personer i dåvarande Säpos register. En hög andel, men behöver knappast innebära så mycket, räckte nog med att ha sökt ett jobb som fordrade personkontroll för att hamna där.

Det märkliga är att ingen vapeninnehavare förekommer i "övriga polisregister". Kan det stämma. Nu kollades förvisso förekomst i belastningsregistret innan vapenlicens utfärdades. Men det är ändå statistiskt osannolikt. Med så få innehavare i registren, så borde man verkligen ringat in CA som ju förekom där. Om än för ett ringa våldsbrott. Man satte bara dagar efter mordet en hel avdelning på att undersöka registrerade revolverinnehavare.

Citat:

Dylikt är väl lika goda teorier om tillvägagångssättet som inlägg på något forum i ämnet.

Jag får dock inte intrycket att Holmér är säker på någon typ av GM under våren 1986. Utan snarare att man eller han är öppen för det mesta.

Citat:
”Skott nummer två var en bom. Det tyder på ovana eller nervositet hos mördaren. Vi har kanske att göra med en van skytt, men inte med en van mördare.”

Hans Holmér håller i Aftonbladet 19/4 1986 med CA gällande bommen och ett par skribenter i denna tråd gällande skjutvanan.

Citat:

Man kollade licenserade innehavare en del ivf.

Jag kan tänka mig att det inom skyttet var ganska känt att de märken som pipors räffling avsätter på kulor kunde användas kriminaltekniskt. Med lite vapenkunskap känns det som typiskt sådant man småfrysande stod och tjatade om på nåt höstblåsigt skjutfält. Men vad vet jag.
Senast redigerad av Roerlig 2024-03-19 kl. 09:14.
Citera
2024-03-19, 09:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Samma gäller dock för Stig Engström exempelvis,och alla andra alternativa hypoteser till Christer Pettersson.
Det finns inga skäl att blanda in juridik i ett mordfall där all teknisk bevisning saknas plus att malsägande redan identifierat potentiell gärningsman,och jag fattar inte varför folk fortsätter envisas med detta.Det finns inget juridiskt clear case i MOP.Det som finns härvidlag är eventuellt ett rent indiciemal.
Juridik är ingen mattstock pa real rättvisa heller.Det finns mängder med skyldiga som har frikänts i domstolar och vice versa.
Juridik säger ingenting om vem som faktiskt mördade Palme.
Att Palme mördades är verklighet,liksom att materialfakta är som de är gällande Christer Andersson.

Mitt inlägg syftade endast till att visa hur man vid tiden resonerade i ett par juridiska frågor som var aktuella i tråden.
Citera
2024-03-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Man kan förstås tänka sig att han som GM får obehagskänslor av skytterelaterade aktiviteter i kölvattnet efter mordet och då särskilt revolverskytte. Vad jag förstår har han aldrig med säkerhet setts avfyra en revolver någon gång sedan mordet?

Det var förresten inte min mening att förmedla att han var osannolik som GM eller att omständigheterna kring honom är irrelevanta. Men eftersom flera personer gjort den tolkningen får jag ta på mig att jag måste ha uttryckt mig oförsiktigt där.

För övrigt anser jag att den tillfälliga börskraschen precis innan mordet och som kunde kopplas till regeringen Palme är ett helt rimligt motiv.

Aktiehandel är väl hela hans inkomst.

Vidare så skvallrar spelandet på Solvalla och det faktum att han lånar pengar till aktiehandel om att han har en viss dragning åt risktagande (eller dumdristighet om man så vill).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in