2024-04-09, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Slasken får de ta del av under övervakning, och inget som lämnar rummet.
Ehh jo, förvånande ofta faktiskt. Och på flera orter. Du vet, bara för att en digital inspelning görs så förhindrar inte det att en annan digital inspelning görs samtidigt. Många roliga moments sparas och förevigas och skickas runt i rätt sällskap.
Citera
2024-04-09, 22:17
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror det fanns något inspelat när han snacka med sin kompis, kompisen nämnde du måste kasta din mobil. dvs det kom inte via datorn.
Det är ju bara paranoia. Visst, polisen kan ha haft span, men inspelningen som du hör är inspelat via bedragarens dator. Släpp det.
Citera
2024-04-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det är ju bara paranoia. Visst, polisen kan ha haft span, men inspelningen som du hör är inspelat via bedragarens dator. Släpp det.
Fast man måste ändå lyfta fram svårighetsgraden i detta, att en hackare lyckas ens hitta igen dessa låter helt otroligt, finns miljoner o åter miljoner användare.

Jag tror mer detta handlar om något annat, dels man får en ny lagstiftning, samt man får använda bevismaterialet även om det går under dataintrång.

Hade något likande med en kompis, nu helt annat, men det handlade om vattenskoter, polisen kom efter han dragit upp skotern, han var inte ens där, men polisen övertyga han o erkänna det finns ingen lag, så du behöver inte vara rädd att något ska hända, men det var just vad som hände, via detta fick man en ny lag. Tycker det dofta likande i detta fall.
Citera
2024-04-09, 22:38
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Ehh jo, förvånande ofta faktiskt. Och på flera orter. Du vet, bara för att en digital inspelning görs så förhindrar inte det att en annan digital inspelning görs samtidigt. Många roliga moments sparas och förevigas och skickas runt i rätt sällskap.
Fan va ballt!
Citera
2024-04-09, 22:40
Medlem
Jag hoppas att det redan framkommit, men om inte:

Sedan ganska nyligen (den nya lagen om hemlig tvångsavlyssning) så får de köpa sårbarheter eller attackera system för att göra intrång i dina system.

Det betyder t.ex. att Polisen får köpa tillgång till eller utnyttja ett okänt/känt säkerhetshål i din dator/mobil/TV/whatever och t.ex. installera en trojan i dem för att få fullständig (hemlig) kontroll över den.

Alltså se alla dina filer, titta genom din kamera, observera allt du gör och även utnyttja en infekterad enhet för att göra intrång i fler av dina eller närståendes enheter.

De har ingen skyldighet att redovisa vad de gjort, varför eller hur det gått till.

Det får göras utan brottsmisstanke.

https://www.nyteknik.se/tech/nu-far-polisen-installera-spionprogram-utan-brottsmisstanke/4197232
https://www.svd.se/a/kEmJ0j/varnar-for-oklar-effekt-av-ny-hemlig-avlyssning
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-09 kl. 22:56.
Citera
2024-04-09, 23:00
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag hoppas att det redan framkommit, men om inte:

Sedan ganska nyligen (den nya lagen om hemlig tvångsavlyssning) så får de köpa sårbarheter eller attackera system för att göra intrång i dina system.

Det betyder t.ex. att Polisen får köpa tillgång till eller utnyttja ett okänt/känt säkerhetshål i din dator/mobil/TV/whatever och t.ex. installera en trojan i dem för att få fullständig (hemlig) kontroll över den.

Alltså se alla dina filer, titta genom din kamera, observera allt du gör och även utnyttja en infekterad enhet för att göra intrång i fler av dina eller närståendes enheter.

De har ingen skyldighet att redovisa vad de gjort, varför eller hur det gått till.

Det får göras utan brottsmisstanke.

https://www.nyteknik.se/tech/nu-far-polisen-installera-spionprogram-utan-brottsmisstanke/4197232
https://www.svd.se/a/kEmJ0j/varnar-for-oklar-effekt-av-ny-hemlig-avlyssning
Det är ett steg i agendan.
Som jag skrev till en annan mindre begåvad individ:
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Problemet här är att det är lite grann som att spela schack. Du är dessvärre efterbliven och kan endast tänka ett drag framåt, samtidigt som makthavarna som kan tänka 10 drag framåt skrattar åt din oförmåga.

Här har du en tråd, tveksamt om du kommer förstå något i den. Men kanske du eller någon annan som läser får någon insikt.

https://www.flashback.org/t3573008
Citera
2024-04-09, 23:08
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Öh? Jag vill inte vara otrevlig men du tillför inget. Jag vill veta hur polisen jobbar.

Jag har jobbat med IT säkerhet och Linux/Unix kluster.

Jag vill veta deras tillvägagångssätt, gärna i detalj.
Ingen vet. Vad jag förstår är det väldigt kryptiskt eller inte alls beskrivet hur de avslyssnar. Det står bara att hemlig avlyssning genomförts.
Citera
2024-04-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Det är ett steg i agendan.
Som jag skrev till en annan mindre begåvad individ:
Vet att vi säkert håller med varandra i denna fråga, du menar väl och har en legitim oro

Men bespar mig gärna domedagsprofetiorna och dra inte in mig i dem.

Jag tror att den approachen bara gör det lättare att avfärda all kritik som löjligt foliehattande.

Jag anser inte att jag behöver en domedagsprofetia för att kritisera någonting som redan är fel. Jag behöver inget "men tänk om det är en ond konspiration och planen i hemlighet är att världen går under" för att argumentera för min sak

Jag vill kritisera verkligheten (den verklighet vi alla kan vara överens om är verklig), inte något hypotetiskt dystopiskt worst-case-scenario
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-09 kl. 23:16.
Citera
2024-04-09, 23:12
Medlem
Fel post
Senast redigerad av frossten 2024-04-09 kl. 23:15.
Citera
2024-04-09, 23:14
Medlem
Citat:
Vet att vi säkert håller med varandra i denna fråga, du menar väl och har en legitim oro

Jag tror att den approachen bara gör det lättare att avfärda all kritik som löjligt foliehattande.

Jag anser inte att jag behöver en domedagsprofetia för att kritisera någonting som redan är fel. Jag behöver inget "men tänk om det är en ond konspiration och planen i hemlighet är att världen går under" för att argumentera för min sak

Jag vill kritisera verkligheten, inte någon hypotetiskt dystopiskt worst-case-scenario

Ja helt sjukt, känns som att man vill gå analogt snart. Jag är mån om mitt privatliv, jag vill inte att någon annan lyssnar oavsett vem det är.

Jag vet inte hur ni känner, men jag känner det som ett intrång i mitt privatliv.
Citera
2024-04-09, 23:17
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:

Ta det inte personligt, det är många som läser här.
Jag delar informationen och förhoppningsvis kan jag upplysa någon. Om du läser hela tråden är det lätt att se vad som just nu sker bakom kulisserna. Det borde vara tydligt för alla invånare redan sålänge man inte har skygglappar på sig. Mvh
Citera
2024-04-09, 23:25
Medlem
annaodellsogon101s avatar
Det är helt sunt att känna oro för den avveckling av rättsstaten du känner.
Men - du påstår dig ha kännedom om it-säkerhet i tråden och ändå ställer du triviala frågor om hur den går till. Utöver detta insinuerar du att polisen skulle köpa zero-days av kriminella

Nä du. Staten behöver inte köpa zero-days, särskilt inte från kriminella då det finns företag som tillhandahålelr detta. Samtliga mobilnätverk säljs (som säljspitch) med en backdoor. Vidare har telefontillverkare vissa backdoors. Behovet av att köpa zero-days är därför noll. Vidare finns det legitima företag som säljer tjänster för att avlyssna individer, se till. exempel Pegasus programvaran.
Denna hittades av citizen labs.

Ingen som har kunskap om hur polisen arbetar kommer svara i denna tråd, det du får göra är att se hur tidigare explotis gått till, typ ovan refererade företag som använde sig av olika CVE:er och vilka som finns "in the wild" bara för några månader sen släpptes en till android där man kan avlyssna BT.
Staten har obegränsade resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in