2024-04-09, 20:41
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
OK det jag tänker mest på är hemlig data övervakning, tex att de skulle lägga in spyware på telefonen eller att de har en bakväg i krypterade appar.

Om de lägger in ett spyware så spelar ju det ingen roll hur bra säkerhet man än har då de kan läsa allt som presenteras på skärmen.
Ja, polisen har förmågan att genom trojaner läsa allt som visas på skärmen, vilket gör att krypterade appar inte längre är till hjälp. Så om man utför kriminella aktiviteter på samma telefon som man använder för sitt bankID, blir det mycket avslöjande. Går man omkring med en extra burner så kan polisen lätt identifiera detta genom att se vilka telefoner som använder samma master och därmed spåra vilka man hänger med eller vilka burner-telefoner man har.

Om polisen känner till ens plats kan de också enkelt snappa upp ens IMEI med hjälp av en IMSI-catcher. Den stora frågan är hur de lyckas installera trojanen. Enligt min förståelse kan detta göras helt utan att användaren märker det genom operatören. Man kan få en fil installerad utan att veta om det. Troligtvis är det bara GrapheneOS som kan skydda sig mot detta. Kan någon expert bekräfta detta?
Citera
2024-04-09, 20:44
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
De har allt material från start till dom. Mer än vad åklagaren (eller försvaret) får.

OnT:
"Krypterade appar" är ju bra, men det finns både tangentbord och skärm, och dessutom räcker det att man har det från en av parterna. Ja, alltså infiltratör som är med i chatgruppen eller att någon har dålig opsec.
Jag är inte säker på vad du svamlar om, men det är åklagaren och polisutredarna som tillsammans skapar det som kallas för "slasken". Utifrån detta skapas ett förundersökningsprotokoll och sedan ett åtal. Advokaterna får tillgång till förundersökningsprotokollet, och de kan även begära att få ta del av "slasken", men det skickas inte automatiskt till dem.
Citera
2024-04-09, 20:52
Medlem
napsterspys avatar
Jag minns 1998 och vanliga hobby radiosksnnare fick in både poliskanaler men även gsm nät. Det var bra tider.
Citera
2024-04-09, 20:58
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vet inte exakt hur det fungerar med tanke på kontantkort som inte registrerar ägare, bara operatör.

Tar man sedan polisen, dom kan inte bara utgå efter själva personen, dom måste komma åt viket mobil operatör o nr fifflaren använder, dvs vem som helst kan ha köpt både mobil och kontantkort ,en gammal beg mobil, kontantkort från utlandet osv.

Ändå kan man hitta igen dom o avlyssna.
Jag tror att din video och hur polisen avlyssnar telefoni är två olika saker.
Citera
2024-04-09, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Jag är inte säker på vad du svamlar om, men det är åklagaren och polisutredarna som tillsammans skapar det som kallas för "slasken". Utifrån detta skapas ett förundersökningsprotokoll och sedan ett åtal. Advokaterna får tillgång till förundersökningsprotokollet, och de kan även begära att få ta del av "slasken", men det skickas inte automatiskt till dem.
Varför känner du att du behöver berätta det för mig? Åklagaren är en myndighet, polismyndigheten är en annan. Take a wild guess.
Citera
2024-04-09, 21:21
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Slasken får de ta del av under övervakning, och inget som lämnar rummet.
Citera
2024-04-09, 21:21
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Varför känner du att du behöver berätta det för mig? Åklagaren är en myndighet, polismyndigheten är en annan. Take a wild guess.
Du känner nån snut som sparar slaskar som souvenirer , ok coolt.
Citera
2024-04-09, 21:22
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Slasken får de ta del av under övervakning, och inget som lämnar rummet.
Jasså? Kan inte advokaten få slasken och gå igenom i lugn och ro för sig själv hemma? Låter mycket märkligt, varför skulle det vara på det viset?

Edit: har den åtalade rätt till att få undersöka slasken? Jag tänker att om advokaten får den rätten så borde även den åtalade få det
Citera
2024-04-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tror att din video och hur polisen avlyssnar telefoni är två olika saker.
Tror det fanns något inspelat när han snacka med sin kompis, kompisen nämnde du måste kasta din mobil. dvs det kom inte via datorn.
Citera
2024-04-09, 21:24
Medlem
Citat:
Kanske mer skrämmande hur denna hackare på eget bevåg lyssna på bedragare, inte nog med det han hade även kontrollen att gå in o bryta samtalet som han själv ville.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ett-knapptryck-fran-att-stjala-200-000-da-bryter-hackaren-samtalet

Det är ju lite annorlunda, dessa ligor i artikeln använder VOIP-tjänster och hackaren tog sig in på en eller flera av deras datorer genom ganska enkla knep (ringer till deras scamsupport och leker korkad till att börja med) där den i nästa skede kan komma in på deras VOIP-tjänst.
Citera
2024-04-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Det är ju lite annorlunda, dessa ligor i artikeln använder VOIP-tjänster och hackaren tog sig in på en eller flera av deras datorer genom ganska enkla knep (ringer till deras scamsupport och leker korkad till att börja med) där den i nästa skede kan komma in på deras VOIP-tjänst.
Vet inte hur det fungera, men att han kunde avsluta samtalet så exakt mellan bedragaren i kvinnan, berättar en annan sanning, uppenbart var det inte ens första gången.
Citera
2024-04-09, 21:38
Avslutad
Citat:
Kanske mer skrämmande hur denna hackare på eget bevåg lyssna på bedragare, inte nog med det han hade även kontrollen att gå in o bryta samtalet som han själv ville.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ett-knapptryck-fran-att-stjala-200-000-da-bryter-hackaren-samtalet

Hackaren har ju hackat en dator där man ringer ut med VOIP, då är det enkelt avbryta samtalet från datorn 😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in