2024-04-09, 15:20
Medlem
Hej!

Jag har funderat och googlat, men hittar inget konkret.

Hur avlyssnar polisen mobiltelefoner? För jag antar att det är vanligast.

Jag tänker nu med den nya lagen där polisen kan avlyssna fritt, även om jag inte är kriminell så tycker jag det är integritetskränkande.

Så jag vill veta hur dom gör för att kunna skydda mig.
Citera
2024-04-09, 15:28
Medlem
YP4XQs avatar
Du kan inte skydda dig i vanliga mobilsamtal, allt går via operatörerna.

Sök på RTP och Wireshark om du vill se lite mer hur det ser ut och kan fungera.
Citera
2024-04-09, 15:29
Moderator
v50s avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2024-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du kan inte skydda dig i vanliga mobilsamtal, allt går via operatörerna.

Sök på RTP och Wireshark om du vill se lite mer hur det ser ut och kan fungera.

Jag menar inte vanliga samtal. De jobbar ju med hemlig rumsavlyssning, där jag antar att de använder mobiltelefoner för att avlyssna.

Jag vill veta hur de jobbar.

Jag vet hur vpn och krypterade chattar fungerar, men det hjälper ju föga om de avlyssnar allt på telefon, även kanske skärmdumpar?
Senast redigerad av frossten 2024-04-09 kl. 15:35.
Citera
2024-04-09, 15:34
Medlem
Kanske mer skrämmande hur denna hackare på eget bevåg lyssna på bedragare, inte nog med det han hade även kontrollen att gå in o bryta samtalet som han själv ville.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ett-knapptryck-fran-att-stjala-200-000-da-bryter-hackaren-samtalet
Citera
2024-04-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kanske mer skrämmande hur denna hackare på eget bevåg lyssna på bedragare, inte nog med det han hade även kontrollen att gå in o bryta samtalet som han själv ville.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ett-knapptryck-fran-att-stjala-200-000-da-bryter-hackaren-samtalet

Jag misstänker att det är så polisen jobbar. De köper zero day exploits från kriminella för att sedan kunna användas för övervakning.
Citera
2024-04-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Jag misstänker att det är så polisen jobbar. De köper zero day exploits från kriminella för att sedan kunna användas för övervakning.
Eller ännu enklare, man kan inte se vem som avlyssnar, som denna hackare, han kunde till och med gå in och lägga på samtalet för att hjälpa kvinnan.

Visar ganska tydligt att man har mycket dålig säkerhet kring avlyssning, en vanlig snubbe kan sikta så bra att han kan själv kan hitta och följa bedragare, tror inte detta handlar om en slump, utan det är mycket enklare än vad man tror.
Citera
2024-04-09, 15:46
Medlem
Men någon här borde väl ha blivit hemligt avlyssnad efter den nya lagen förra året?

Måste polisen meddela att man har blivit avlyssnad?
Citera
2024-04-09, 15:48
Medlem
Citat:
Eller ännu enklare, man kan inte se vem som avlyssnar, som denna hackare, han kunde till och med gå in och lägga på samtalet för att hjälpa kvinnan.

Visar ganska tydligt att man har mycket dålig säkerhet kring avlyssning, en vanlig snubbe kan sikta så bra att han kan själv kan hitta och följa bedragare, tror inte detta handlar om en slump, utan det är mycket enklare än vad man tror.
Du säger att det är enkelt. Men då blir det en följdfråga, hur jobbar de?

Om man vet hur de jobbar så finns det en rimlig chans att skydda sig.
Citera
2024-04-09, 15:53
Medlem
Citat:
Du säger att det är enkelt. Men då blir det en följdfråga, hur jobbar de?

Om man vet hur de jobbar så finns det en rimlig chans att skydda sig.
Uppenbart går han in via nätet, genom att han kan gå in och styra samtalet menas han ligger djupt in i systemet, gå in och lägga på luren för en annan kan man bara göra inom själva systemet.

Ta bara oddset att han ska hitta en bedragare, den måste vara mycket låg, måsta handla om flera tusen samtal han avlyssnar.
Citera
2024-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Uppenbart går han in via nätet, genom att han kan gå in och styra samtalet menas han ligger djupt in i systemet, gå in och lägga på luren för en annan kan man bara göra inom själva systemet.

Ta bara oddset att han ska hitta en bedragare, den måste vara mycket låg, måsta handla om flera tusen samtal han avlyssnar.

Jo, men i detalj, hur går de tillväga?

Att bara säga att de går djupt in i systemet hjälper inte.
Citera
2024-04-09, 16:10
Medlem
Citat:
Jo, men i detalj, hur går de tillväga?

Att bara säga att de går djupt in i systemet hjälper inte.
Man har lyckats hacka systemet, dvs man kommer in i systemet, uppenbart har nätet/mobiler osv mycket dåligt skydd, inte som för banker där man loggar in via fler sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in