• 1
  • 2
2024-04-09, 20:05
Medlem
Kanske fel del av forumet jag postar. Men jag råkade sticka mot finger med en insulinpenna. Vet inte riktigt hur jag lyckades, skulle ta bort skyddet.

En dum nålsystem som ska vara då säker nålen åker in efter stick.

Kan nålen gå av och fastna i fingret?
Eller är jag nu nojig och har bara träffat nån nerv. Har ej ont men gör ont om jag rör i fingret.

Observera också att det var ingen använd nål så kan nog inte blivit några infektioner.
Hade dessutom på mig handskar.
Fråga mig inte hur jag lyckades.

Ännu en gång ursäkt om det utanför ämnet, men tänkte att vissa droger sticker man ju med just nål.
Senast redigerad av sathulken 2024-04-09 kl. 20:09.
Citera
2024-04-09, 20:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Kanske fel del av forumet jag postar. Men jag råkade sticka mot finger med en insulinpenna. Vet inte riktigt hur jag lyckades, skulle ta bort skyddet.

En dum nålsystem som ska vara då säker nålen åker in efter stick.

Kan nålen gå av och fastna i fingret?
Eller är jag nu nojig och har bara träffat nån nerv. Har ej ont men gör ont om jag rör i fingret.

Observera också att det var ingen använd nål så kan nog inte blivit några infektioner.
Hade dessutom på mig handskar.
Fråga mig inte hur jag lyckades.

Ännu en gång ursäkt om det utanför ämnet, men tänkte att vissa droger sticker man ju med just nål.

Kan du inte bara jämföra nålens längd med en liknande nål?
Är de lika långa så kan du med säkerhet veta att inget sitter kvar i fingret.

Rent teoretiskt skulle en kanyl kanske kunna gå av i kroppen, men det låter extremt osannolikt.
Senast redigerad av Stenballe 2024-04-09 kl. 20:29.
Citera
2024-04-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Kan du inte bara jämföra nålens längd med en liknande nål?
Är de lika långa så kan du med säkerhet veta att inget sitter kvar i fingret.

Rent teoretiskt skulle en kanyl kunna gå av i kroppen, men det låter extremt osannolikt.
Ok tyvärr åkte den in i skyddet och försökte se efter.

Nu lite omöjligt se då jag kastat den.

Det lustiga är att jag kommit på efteråt att det gör ont i fingret. Hade man då fattat att det gör ont hade jag nog sparat den till vidare undersökning.

Mycket möjligt jag råkat få ont av nåt annat också.
Citera
2024-04-09, 20:44
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogakuten --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-04-09, 21:16
Medlem
Bbobis avatar
Hade väl varit konstigare om du inte hade ont efter att du penentrerat din kropp samt nerver med ett främmande föremål?

Klart en nål inte går sönder bara sådär vid ett litet stick. Det är vad dom är till för.
Citera
2024-04-09, 22:28
Medlem
Nu känns det nästan uteslutet att det skulle kunna gå av en liten spets, men om ifall det ändå hänt så borde en sådan nål (längst fram) vara utformad som förstoringen på bilden https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanyl

Om det gått av en liten spets borde det kunna ses som en så kallad "brottyta" med förstoringsglas. Typ som att du har en tandpetare där spetsen är jämn och fin, och så bryter du av spetsen...då blir det kantigt och ojämnt.

Ser det jämnt och fint ut så är spetsen/nålen intakt !
Citera
2024-04-10, 04:43
Medlem
Kan och kan, nalar kan alltid ga sonder. Lat vara att det nog hander valdigt sallan under normalt anvandande.

Nalar till insulinpennor ar tunna, korta och ihaliga. Det vanligaste ar nog att de bojs fore de gar itu. Daremot later det fran din beskrivning att det inte var en nal till en insulinpenna. Dessa brukar inte "dras in", utan tvartom sa maste de vara stationara i alla fall ett par sekunder (vissa tillverkare sager atta sekunder).
https://images.app.goo.gl/nZ2RvFs7Q4zQE4L8A

Det later mer som en nal for "blodtagning" till en blodsockermatare. De kan se lite olika ut. De ar ocksa valdigt korta, men mer hallbara an nalar till insulinpennor da de inte ar ihaliga. Googla "needle for blood sugar" sa ser du hur de oftast ser ut.

Min amatorgissning ar att du bara ar öm dar sticket har gjorts.
Citera
2024-04-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hade väl varit konstigare om du inte hade ont efter att du penentrerat din kropp samt nerver med ett främmande föremål?

Klart en nål inte går sönder bara sådär vid ett litet stick. Det är vad dom är till för.

Det är ju sant och det är det jag också funderar på att det kanske bara är nån nerv.

För det lustiga är att jag kan knyta näven utan att det gör ont, men om jag jag sträcker fingret rakt gör det ont.

Gör skitont om jag rör fingret med andra handens fingrar. Gör ont om jag tex greppar tag i ett vanligt dörrhantag. Nästan samma sak som om man fick en statiskt stöt.

Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Kan och kan, nalar kan alltid ga sonder. Lat vara att det nog hander valdigt sallan under normalt anvandande.

Nalar till insulinpennor ar tunna, korta och ihaliga. Det vanligaste ar nog att de bojs fore de gar itu. Daremot later det fran din beskrivning att det inte var en nal till en insulinpenna. Dessa brukar inte "dras in", utan tvartom sa maste de vara stationara i alla fall ett par sekunder (vissa tillverkare sager atta sekunder).
https://images.app.goo.gl/nZ2RvFs7Q4zQE4L8A

Det later mer som en nal for "blodtagning" till en blodsockermatare. De kan se lite olika ut. De ar ocksa valdigt korta, men mer hallbara an nalar till insulinpennor da de inte ar ihaliga. Googla "needle for blood sugar" sa ser du hur de oftast ser ut.

Min amatorgissning ar att du bara ar öm dar sticket har gjorts.

Nix det var insulinpenna och insulinnål.
Tyvärr kan jag inte ta nån bild, detta hände på jobbet.

Men jag vill inte helst göra desto mera väsen pga risk för att få skit.

Hade verkligen maximal otur.

Har själv aldrig heller sett sånt nålsystem förut. Men nålen fungerade så att man stack och tryckte in insulin sen sa det click och nålen åkte in i höljet.
Typ idiotsäkert, men tydligen inte då jag lyckades göra mig själv illa när jag skulle ta bort skyddet från första sprutnålen.

Hade det varit en standardnål hade det här aldrig hänt då dessa som i bilden har 2 skyddshöljen. Sen satt skyddshöljet väldigt hårt fast i den här skitnålen! När jag fick bort skyddet sade det click och blödde i fingret, allt gick så fort.
Senast redigerad av sathulken 2024-04-10 kl. 20:09.
Citera
2024-04-11, 00:06
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Det är ju sant och det är det jag också funderar på att det kanske bara är nån nerv.

För det lustiga är att jag kan knyta näven utan att det gör ont, men om jag jag sträcker fingret rakt gör det ont.

Gör skitont om jag rör fingret med andra handens fingrar. Gör ont om jag tex greppar tag i ett vanligt dörrhantag. Nästan samma sak som om man fick en statiskt stöt.

Har själv aldrig heller sett sånt nålsystem förut. Men nålen fungerade så att man stack och tryckte in insulin sen sa det click och nålen åkte in i höljet.
Typ idiotsäkert, men tydligen inte då jag lyckades göra mig själv illa när jag skulle ta bort skyddet från första sprutnålen.

Hade det varit en standardnål hade det här aldrig hänt då dessa som i bilden har 2 skyddshöljen. Sen satt skyddshöljet väldigt hårt fast i den här skitnålen! När jag fick bort skyddet sade det click och blödde i fingret, allt gick så fort.
Spontant skulle jag inte tro att nålspetsen gått av, men ändå lite svårt att helt avfärda. Du har ju fortsatt ont. Om du stuckit dig på arbetstid är det väl inget att skämmas över, sådant kan hända alla. Om din chef skulle ge dig skit är din chef en idiot.

Har du någon uppfattning om hur stor nålspets som maximalt kan ha brutits av?
Citera
2024-04-11, 02:22
Medlem
Citat:
...

Ar det en Becton Dickinson-penna/nal?
Om du jobbar i industrin (varden/lakemedel/medicinteknik/labb), vet du vad patienterna tycker om denna produkt? Sjalv tycker jag att den VERKAR vara for stor och framfor allt inte speciellt miljovanlig da det blir ganska mycket skrap. Detta sager jag utan att veta speciellt mycket om produkten eller vad BD har for atervinningslosning.

Lite off-topic kanske.
Senast redigerad av blimp 2024-04-11 kl. 02:22. Anledning: Dickonson -> Dickinson
Citera
2024-04-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Spontant skulle jag inte tro att nålspetsen gått av, men ändå lite svårt att helt avfärda. Du har ju fortsatt ont. Om du stuckit dig på arbetstid är det väl inget att skämmas över, sådant kan hända alla. Om din chef skulle ge dig skit är din chef en idiot.

Har du någon uppfattning om hur stor nålspets som maximalt kan ha brutits av?
Tyvärr är min chef en idiot.
Har tyvärr fått skit för mindre saker.
Slipper dock träffa chefen så ofta och älskar annars mitt jobb. Tycker om de flesta av mina kollegor. Annars hade jag bytt jobb för längesen.

Har ingen aning dumt att jag inte lade den i fickan o tog hem. Hade inte då tanken att den ens skulle gått av.

Frågan är också att går det göra så mycket och kommer det eventuellt själv komma ut ifall det finns nåt inne?
Citera
2024-04-11, 14:29
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Tyvärr är min chef en idiot.
Har tyvärr fått skit för mindre saker.
Slipper dock träffa chefen så ofta och älskar annars mitt jobb. Tycker om de flesta av mina kollegor. Annars hade jag bytt jobb för längesen.

Har ingen aning dumt att jag inte lade den i fickan o tog hem. Hade inte då tanken att den ens skulle gått av.

Frågan är också att går det göra så mycket och kommer det eventuellt själv komma ut ifall det finns nåt inne?
Som sagt tycker jag att det låter osannolikt att den skulle ha gått av. Orsaken att jag frågade om du hade någon aning om hur stor bit som gått av är att om du misstänker en något större bit borde det gå att se på röntgen. Så om du fortsatt har ont skulle du kunna vända dig till din vårdcentral, närakut eller liknande och få gjort en röntgen. Om det finns något där är det kanske något man kan operera ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in