Citat:
Ursprungligen postat av
frossten
Hej!
Jag har funderat och googlat, men hittar inget konkret.
Hur avlyssnar polisen mobiltelefoner? För jag antar att det är vanligast.
Jag tänker nu med den nya lagen där polisen kan avlyssna fritt, även om jag inte är kriminell så tycker jag det är integritetskränkande.
Så jag vill veta hur dom gör för att kunna skydda mig.
Det finns flera sätt, du tänker specifikt på just mobiltelefon eller ip-telefoni? Dels finns operatörerna och ISP som kan tvingas genom åkl., dels finns "fultorn" som konfigureras till vilken operatör som helst och placeras så att den är närmaste "torn" till målets mobil (det är en resväskas storlek). Sedan finns också exploits som stater kan använda (defekter i operativsystem eller mkt vanliga appar) och sedan så finns det också möjlighet att modifiera hårdvaran om man har fysisk tillgång till den aktuella luren.
Utöver det så finns det s.k. rumsavlyssning, dvs en eller flera mikrofoner som placeras i målets bostad. Detta kan också gälla fordon och lokaler som ofta besöks.
Sist men inte minst finns också Span som är extremt duktiga på att avlyssna och övervaka inne på caféer, restauranger, turkaffärer och liknande ställen. Det kan vara en 25-årig nörd med tjocka glasögon som skriver frenetiskt på sin MacBook. Eller en utslagen A-lagare i 65-åts åldern med grått skägg som tittar in på Espresso House för att få lite varm dryck, eller en äldre afro med keps som går runt bland hyllorna i en närbutik. De har kläder, peruker, smink, och bra utbildning. (Span har särskilda utbildningar som är eftertraktade bland poliser).
Citat:
Ursprungligen postat av
frossten
Jag misstänker att det är så polisen jobbar. De köper zero day exploits från kriminella för att sedan kunna användas för övervakning.
Nej de köper inte från
kriminella, det handlar ofta om statsägda företag (typ Pegasus) och ibland stater. Kan vara en trojan som modifieras för att passa in lokalt. T ex Bank-ID eller "hitta min iPhone" men också att enbart exploiten säljs och att Sverige själva får skriva koden.