2024-04-09, 18:35
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Jag har ingen aning, det är därför jag frågar. Men det låter rimligt. Men frågan är vilka aktörer ger bort privata nycklar?

Ingen. Internationell polis har de främsta white hats till deras tjänst. De kan knäcka de mesta. Vilket du kan se rent historiskt att så är fallet.
Citera
2024-04-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Ingen. Internationell polis har de främsta white hats till deras tjänst. De kan knäcka de mesta. Vilket du kan se rent historiskt att så är fallet.

Jag tvivlar inte på vad du säger. Men har du någon källa där jag kan läsa mer om det?

Det har redan beslutats om 1000 (minns inte siffran exakt, kan ha varit 800) om hemlig övervakning utan brottsmisstanke
Citera
2024-04-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55

Men som jag fattar det så kan kreti och pleti polis starta en övervakning.
Citera
2024-04-09, 18:50
Medlem
rotebro-hasses avatar
För mobiler med 4g så splittras samtalet i en VOIP gren som laddas upp av operatören och en GSM del som sköter röstsamtal.

Data förbrukning belastar inte kunden.

Sedan kör väl polisen igenom samtalet i en voice to text GPT och skannar efter nyckelord. Det finns säkert kommersiell mjukvara som sköter det mesta.

Att tro att snutar sitter med hörlurar och band och kedjeröker till timmar av samtal, är naivt.
Citera
2024-04-09, 18:51
Medlem
"HEMLIGA TVÅNGSMEDEL
Till hemliga tvångsmedel räknas:

• Telefonavlyssning (hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation)

Innebär att meddelanden som överförs i ett elektroniskt kommunikationsnät avlyssnas. Exempelvis telefon, mejl, överföring av datafiler.

• Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation

Innebär att man hämtar in uppgifter om vilka som har talat i telefon och när samtalen har ägt rum, men inte vad som sagts.

• Hemlig dataavläsning

Innebär att brottsbekämpande myndigheter i hemlighet installerar mjuk- eller hårdvara i en dator, mobil eller surfplatta för att exempelvis läsa av meddelanden och avlyssna samtal i krypterade appar.

• Kameraövervakning

Innebär att exempelvis fjärrstyrda tv-kameror används för att övervaka personer. Kan omfatta plats där den misstänkte kan antas komma att uppehålla sig eller plats där ett brott har begåtts.

• Rumsavlyssning

Buggning. Avlyssning med hjälp av dold teknisk utrustning. Kan omfatta tal i enrum, samtal mellan andra eller möten/förhandlingar i slutna rum.

Källa: TT/Regeringen"

Så ja de installerar trojaner
Citera
2024-04-09, 18:51
Avslutad
Min mobil satte de in ett spion program. Sedan när jag inte hade min phone med mig,eftersom de visste mitt...(...) till polisen så litade de inte på mig så de hade rumsavlyssning när jag var hos en bekant genom lasertekniken..och de visste att jag även kände till denna teknik. Eftersom den är dyr så trodde jag inte dom (2..) skulle använda den bara sådär. Tydligen får det kosta hur mycket det vill hos den myndigheten. Finns resurser så det gapar om det.
Undrar ibland om det inte är lite politiskt styrt. Tråkigt att de poliser som jobbar med allt de har. Det är vissa chefer som borde avgå kanske..
Citera
2024-04-09, 18:56
Bannlyst
Citat:
Hej!

Jag har funderat och googlat, men hittar inget konkret.

Hur avlyssnar polisen mobiltelefoner? För jag antar att det är vanligast.

Jag tänker nu med den nya lagen där polisen kan avlyssna fritt, även om jag inte är kriminell så tycker jag det är integritetskränkande.

Så jag vill veta hur dom gör för att kunna skydda mig.
Det finns flera sätt, du tänker specifikt på just mobiltelefon eller ip-telefoni? Dels finns operatörerna och ISP som kan tvingas genom åkl., dels finns "fultorn" som konfigureras till vilken operatör som helst och placeras så att den är närmaste "torn" till målets mobil (det är en resväskas storlek). Sedan finns också exploits som stater kan använda (defekter i operativsystem eller mkt vanliga appar) och sedan så finns det också möjlighet att modifiera hårdvaran om man har fysisk tillgång till den aktuella luren.

Utöver det så finns det s.k. rumsavlyssning, dvs en eller flera mikrofoner som placeras i målets bostad. Detta kan också gälla fordon och lokaler som ofta besöks.

Sist men inte minst finns också Span som är extremt duktiga på att avlyssna och övervaka inne på caféer, restauranger, turkaffärer och liknande ställen. Det kan vara en 25-årig nörd med tjocka glasögon som skriver frenetiskt på sin MacBook. Eller en utslagen A-lagare i 65-åts åldern med grått skägg som tittar in på Espresso House för att få lite varm dryck, eller en äldre afro med keps som går runt bland hyllorna i en närbutik. De har kläder, peruker, smink, och bra utbildning. (Span har särskilda utbildningar som är eftertraktade bland poliser).
Citat:
Jag misstänker att det är så polisen jobbar. De köper zero day exploits från kriminella för att sedan kunna användas för övervakning.
Nej de köper inte från kriminella, det handlar ofta om statsägda företag (typ Pegasus) och ibland stater. Kan vara en trojan som modifieras för att passa in lokalt. T ex Bank-ID eller "hitta min iPhone" men också att enbart exploiten säljs och att Sverige själva får skriva koden.
Citera
2024-04-09, 18:56
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Men som jag fattar det så kan kreti och pleti polis starta en övervakning.
Felaktigt
Citera
2024-04-09, 18:57
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Jag tvivlar inte på vad du säger. Men har du någon källa där jag kan läsa mer om det?

Det har redan beslutats om 1000 (minns inte siffran exakt, kan ha varit 800) om hemlig övervakning utan brottsmisstanke

Mm övervakning kan betyda väldigt mkt. Det betyder inte att de lyssnar på dig via din telefon
Citera
2024-04-09, 18:58
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
"HEMLIGA TVÅNGSMEDEL
Till hemliga tvångsmedel räknas:

• Telefonavlyssning (hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation)

Innebär att meddelanden som överförs i ett elektroniskt kommunikationsnät avlyssnas. Exempelvis telefon, mejl, överföring av datafiler.

• Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation

Innebär att man hämtar in uppgifter om vilka som har talat i telefon och när samtalen har ägt rum, men inte vad som sagts.

• Hemlig dataavläsning

Innebär att brottsbekämpande myndigheter i hemlighet installerar mjuk- eller hårdvara i en dator, mobil eller surfplatta för att exempelvis läsa av meddelanden och avlyssna samtal i krypterade appar.

• Kameraövervakning

Innebär att exempelvis fjärrstyrda tv-kameror används för att övervaka personer. Kan omfatta plats där den misstänkte kan antas komma att uppehålla sig eller plats där ett brott har begåtts.

• Rumsavlyssning

Buggning. Avlyssning med hjälp av dold teknisk utrustning. Kan omfatta tal i enrum, samtal mellan andra eller möten/förhandlingar i slutna rum.

Källa: TT/Regeringen"

Så ja de installerar trojaner

Nä det är skrämselpropaganda. Inget annat.
Citera
2024-04-09, 19:08
Medlem
Jag undrar vilken typ av övervakning som är vanligast när det gäller personer utan brottsmisstanke?

Vad vore rimligt att tro om man får gissa?
Citera
2024-04-09, 19:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket

Utöver det så finns det s.k. rumsavlyssning, dvs en eller flera mikrofoner som placeras i målets bostad. Detta kan också gälla fordon och lokaler som ofta besöks.

Hur vanligt är detta enligt dig? Låter extremt otroligt att de skulle bryta sig in i misstänkts lägenhet för att kunna installera mikrofoner i bostaden men den överhängande risken att det upptäcks och att den avlyssnade därmed givetvis riskerar att försvinna och/eller bli extremt restriktiv i sin kommunikation.

Citat:
Sist men inte minst finns också Span som är extremt duktiga på att avlyssna och övervaka inne på caféer, restauranger, turkaffärer och liknande ställen. Det kan vara en 25-årig nörd med tjocka glasögon som skriver frenetiskt på sin MacBook. Eller en utslagen A-lagare i 65-åts åldern med grått skägg som tittar in på Espresso House för att få lite varm dryck, eller en äldre afro med keps som går runt bland hyllorna i en närbutik. De har kläder, peruker, smink, och bra utbildning. (Span har särskilda utbildningar som är eftertraktade bland poliser).

Du har läst för många agentromaner från sextiotalet tror jag : )))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in