2024-04-09, 11:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Absolut, det kan även tilläggas att de kristna även såg till att förbjuda gladiatorspel och infanticid/barnamord.
Även en blind höna, osv.
Citat:
Det där med kläder och mat tror jag att du behöver tänka om. Det säger jag eftersom Italien idag främst förknippas med god mat och vackert klädda män.
Du vill argumentera att eftersom man inom de senaste århundradena har en viss kultur, att den alltid gällt? Allvarligt?
Det finns gott om nedtecknad historia som vittnar om hur martyrtänkandet var en kraftig influens på de kristna under de första århundradena e.kr.
Man skulle vara en extrem asket och självuppoffra och lida för att vara nära Gud och inte utsättas för köttets frestelser.

Citat:
Jag tror även att, ifall vi i någon mening kan tala om hämnd riktad mot de hedningar som mördat och förföljt de kristna så bör vi skjuta fram årtalen till åtminstone år 300-500.
Fast vi pratar inte endast om hämnd. Det var en avsky av allt som ansågs hedniskt eller demoniskt, vilket var allt som kunde fresta.
Ja det var väl runt när Konstantin konverterade som det eskalerade mest.

Citat:
Men även det framstår som märkligt efter Augustinus satt och nedtecknade sina tankar under 400-talet och alltid hänvisar till de grekiska förkristna filosoferna.
Det kanske beror på var man bodde.

Citat:
Helt ärligt, din tes verkar inte ha någon som helst kontakt med verkligheten. Vad baserar du dina tankar på? Kan du återge källor? Utöver filmen Agora då.
Aldrig sett den, vad jag minns.

Jag föreslår att läsa Edward Gibbons, Peter Brown, Avril Cameron och Catherine Nixey i ämnet.
Citera
2024-04-09, 11:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du har rätt att efterlysa sådant. Men: han har inte kontakt med fakta och historisk verklighet. Hans kontakt är en kärleksrelation med hans eget kvasibildade och pseudointellektuella kalla och hårda robot-ego.
Lägg till det kontakt med ateistiska fulsajter och - detta bör tas med - sedvanlig svensk sekulärpropaganda, överallt i detta land sedan länge riktad mot religion i allmänhet och kristendom i synnerhet.
Som påhejare har du alltså ingenting annat än högst spekulativ ad hominem att bidra med? Inte oväntat.
Citera
2024-04-09, 11:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hon "går inte runt i en loop" utan formulerar och skriver vad en demon formulerar och får henne att skriva.
Se där, nu kommer demonerna.
Nä, det är hattifnattarna som tagit kontroll över dig och Calovius som får er att tro på strunt. Enda sättet att få ut dem är förmodligen att bränna er. För att rädda era själar och resten av mänskligheten, förstås. Det är endast utav godo som vi bränner er, förstår ni.

Vilket destruktivt vansinne ni står för.
Citera
2024-04-09, 11:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
det funkar inte så, för du kan förneka allt i vilket fall som helst, för att du vill förneka det och är falsk ända ner i stövlarna
Så hur vet DU att det fungerar, och att det inte hade hänt oavsett om du bett om det?
Citera
2024-04-09, 11:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det blir inte mer övertygande för att du upprepar.
Och du har inte svarat. Det är ok. Det är talande.
Citera
2024-04-09, 11:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du skrev:
"Jag pratar inte om tveksamma fall utan om sådant som ingen människa skulle anse vara rättfärdigt, t ex att attackera barn"
Men Hitler ansåg det vara rättfärdigt att attackera vissa barn. Så det du säger ("ingen människa skulle...") håller inte. Såvida du inte hävdar att Hitler var en apa el. dyl.
Eller så hävdar man att ingen människa skulle, implicit; om inte något ändrat sakförhållandet.

Som Steven Weinberg skrev: “With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion.”

Du och dina apor. Jösses.
Citera
2024-04-09, 12:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Se där, nu kommer demonerna.
Nä, det är hattifnattarna som tagit kontroll över dig och Calovius som får er att tro på strunt. Enda sättet att få ut dem är förmodligen att bränna er. För att rädda era själar och resten av mänskligheten, förstås. Det är endast utav godo som vi bränner er, förstår ni.

Vilket destruktivt vansinne ni står för.
Hattifnattar? Det är inte så mycket som du vet och du verkar föredra att ha det så.
Citera
2024-04-09, 12:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och du har inte svarat. Det är ok. Det är talande.
Jag vill inte svara när frågan är otydlig. Men om du menar att allt man inte är övertygad om är lögn då håller jag inte med.
Citera
2024-04-09, 12:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag vill inte svara när frågan är otydlig. Men om du menar att allt man inte är övertygad om är lögn då håller jag inte med.
Lögn är ditt ord. Det faktum att du byter ord är också talande.
Citera
2024-04-09, 12:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hattifnattar? Det är inte så mycket som du vet och du verkar föredra att ha det så.
Platshållarord för "godtycklig ond entitet".
Det resterande hade du inga invändningar mot ser jag.
Citera
2024-04-09, 12:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Platshållarord för "godtycklig ond entitet".
Det resterande hade du inga invändningar mot ser jag.
Vedermödan är nära.
Citera
2024-04-09, 13:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vedermödan är nära.
Goddag yxskaft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera