Citat:
Även en blind höna, osv.
Citat:
Du vill argumentera att eftersom man inom de senaste århundradena har en viss kultur, att den alltid gällt? Allvarligt?
Det där med kläder och mat tror jag att du behöver tänka om. Det säger jag eftersom Italien idag främst förknippas med god mat och vackert klädda män.
Det finns gott om nedtecknad historia som vittnar om hur martyrtänkandet var en kraftig influens på de kristna under de första århundradena e.kr.
Man skulle vara en extrem asket och självuppoffra och lida för att vara nära Gud och inte utsättas för köttets frestelser.
Citat:
Fast vi pratar inte endast om hämnd. Det var en avsky av allt som ansågs hedniskt eller demoniskt, vilket var allt som kunde fresta.
Jag tror även att, ifall vi i någon mening kan tala om hämnd riktad mot de hedningar som mördat och förföljt de kristna så bör vi skjuta fram årtalen till åtminstone år 300-500.
Ja det var väl runt när Konstantin konverterade som det eskalerade mest.
Citat:
Det kanske beror på var man bodde.
Men även det framstår som märkligt efter Augustinus satt och nedtecknade sina tankar under 400-talet och alltid hänvisar till de grekiska förkristna filosoferna.
Citat:
Aldrig sett den, vad jag minns.
Helt ärligt, din tes verkar inte ha någon som helst kontakt med verkligheten. Vad baserar du dina tankar på? Kan du återge källor? Utöver filmen Agora då.
Jag föreslår att läsa Edward Gibbons, Peter Brown, Avril Cameron och Catherine Nixey i ämnet.