2024-04-09, 01:28
Medlem
Utöver CA är sydafrikaspåret inte helt ointressant, men samtidigt på många sätt så har även det spåret inte jättehög trovärdighet.

För tio - femton år sedan figurerade mediauppgifter om sydafrikanen Eugene d K som påstods ha setts i Stockholm.

Då ska då man komma ihåg att Eugene d K och CA är ganska så lika varandra på bild. Kan det vara CA och inte Eugen d K som vittnet Ulla eller vem det nu var bevittnade utanför Grand?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEVEzG/pekar-ut-torped--i-tv-inslag-dagen-efter-palmemordet

Jag har varit så fräck att jag lagt dessa två bredvid varandra i min profilbild. Döm själva..

Jag håller inte riktigt med Otto från Otto’s Insight om att Lisbeth P troligtvis öht inte såg mördaren. Jag tror faktiskt att hon kan ha gjort det, bedömt utifrån hur hennes vittnesmål stämmer ganska så väl in i hur övriga vittnen beskriver den misstänkte mördaren. Samtidigt kan hon naturligtvis ha blivit påverkad av exempelvis Mårtens vittnesmål.

Men han Otto har en lite småintressant grej i nån av hans yutube-klipp. Lisbeths obegripligt märkliga utsaga om en vit eller ljus överläpp? CA har på i alla fall något foto framträdande veck under näsan (filtrum?) som på bilden ser klart ljust ut mot övriga ansiktet. Inget jättebra bevismaterial i sig, men ett smått märkligt sammanträffande ändå…
Senast redigerad av Macke85 2024-04-09 kl. 01:47.
Citera
2024-04-09, 09:31
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Men han Otto har en lite småintressant grej i nån av hans yutube-klipp. Lisbeths obegripligt märkliga utsaga om en vit eller ljus överläpp? CA har på i alla fall något foto framträdande veck under näsan (filtrum?) som på bilden ser klart ljust ut mot övriga ansiktet. Inget jättebra bevismaterial i sig, men ett smått märkligt sammanträffande ändå…

Vi har varit inne på samma resonemang i tråden 2021-2022. Passbilderna och bilden från jägarexamen kommer från skribenten Roerlig.

Den seglivade myten om dekorimamannen
(FB) Tråden om Christer Andersson

Passfoto 1982

Jägarbevis 1989

Passfoto 1992

Vit överläpp (mfl)
Senast redigerad av omiga 2024-04-09 kl. 09:33.
Citera
2024-04-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Christer har verkligen en karakteristisk överläpp, kanske något man lägger på minnet.
https://ibb.co/RjBpXCj

Dock oklart vad Lisbeth egentligen menar..

Platt överläpp? Ljus överläpp?
Citera
2024-04-09, 10:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I förhöret du länkar till verkar man förlita sig på materialförvaltarens minne (mer än trettio år senare) av att CA hade köpt metal piercing-ammunition. Men enligt podden "Fallen jag aldrig glömmer" skall det ha framgått av skytteföreningens loggböcker att CA hade köpt just sådan här ammunition (27:05 in i programmet):
https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/14140/

Toppen, det där har gått mig förbi. Jag brukar vara tveksam till Aros uppgifter angående CA och även LG misstar sig en hel del.

Men den här uppgiften är tydlig.

Föreningen går igenom sin ammunition och noterar i loggböcker att det fanns Winchester Metal Piercing i dem. Och att CA fått del av dessa. Ordföranden kontaktar PU i slutet av nittiotalet och meddelar detta.

Varför patroner inte lämnades in i samband med detta kan man fråga sig.
Citera
2024-04-09, 11:57
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Toppen, det där har gått mig förbi. Jag brukar vara tveksam till Aros uppgifter angående CA och även LG misstar sig en hel del.

Föreningen går igenom sin ammunition och noterar i loggböcker att det fanns Winchester Metal Piercing i dem. Och att CA fått del av dessa. Ordföranden kontaktar PU i slutet av nittiotalet och meddelar detta.

Fast det är väl samtidigt en del som talar för att LG helt enkelt minns fel på detaljerna decennier efteråt. Han verkar ju gå fritt från minnet utan några handlingar framför sig. Han uppger till exempel att när ordföranden kontaktar honom ”i slutet av 90-talet” och pratar om loggböcker åker han personligen till skytteklubben, hämtar asken och låter testa den på SKL.

Det förefaller helt omöjligt att det kan ha hänt utan att det framkommit i materialet. Att han dessutom inte nämner det faktiska SKL-testet långt senare talar för sammanblandning.

Och om det fanns en tydlig logg på skytteklubben kan man ju tycka att materialaren borde ha nämnt den 2011 när han specifikt får frågan av LG hur han ”kan vara säker” på att just CA köpt kulorna. Förhörsledare LG har då inget minne av någon loggbok som han själv ska fått information om tidigare enligt podden.

Det är en del andra detaljer han slarvar lite med också. Sammanfattningsvis känns det inte osannolikt att han minns tillbaka på förhöret 2011 men att minnet färgas av materialarens uppgifter om inskickade kulor på 90-talet och att han blandar ihop dessa. Med en lite oklar minnesbild av exakt hur det framkom att CA köpt kulorna.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-09 kl. 12:42.
Citera
2024-04-09, 15:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Tydlig uppgift men är den sann? Jag tror svaret på det fetade är att B Bengt har rätt här nedan och att LG blandat ihop saker och ting, som alltför ofta tyvärr. (LG säger i samma intervju "inga intressen förutom skytteklubben", ignorerar alltså t.ex. foto, båt, trav, aktier. LG säger också: "Han nekade till att ha skjutit den här tv:n men vi fick uppgifter från grannar" - finns väl inget spår av detta i akten.)

Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast det är väl samtidigt en del som talar för att LG helt enkelt minns fel på detaljerna decennier efteråt. Han verkar ju gå fritt från minnet utan några handlingar framför sig. Han uppger till exempel att när ordföranden kontaktar honom ”i slutet av 90-talet” och pratar om loggböcker åker han personligen till skytteklubben, hämtar asken och låter testa den på SKL.

Det förefaller helt omöjligt att det kan ha hänt utan att det framkommit i materialet. Att han dessutom inte nämner det faktiska SKL-testet långt senare talar för sammanblandning.

Och om det fanns en tydlig logg på skytteklubben kan man ju tycka att materialaren borde ha nämnt den 2011 när han specifikt får frågan av LG hur han ”kan vara säker” på att just CA köpt kulorna. Förhörsledare LG har då inget minne av någon loggbok som han själv ska fått information om tidigare enligt podden.

Det är en del andra detaljer han slarvar lite med också. Sammanfattningsvis känns det inte osannolikt att han minns tillbaka på förhöret 2011 men att minnet färgas av materialarens uppgifter om inskickade kulor på 90-talet och att han blandar ihop dessa. Med en lite oklar minnesbild av exakt hur det framkom att CA köpt kulorna.
Citera
2024-04-09, 16:54
Medlem
Roerligs avatar
Angående de inlämnade kulorna.

Ja, jo, jag vet inte vad man ska tro.

Dels är det så att av allt att döma så fanns det Metal Piercing på klubben (och som Göte lämnar in) och då är det ju inte det minsta märkligt att detta innehav finns kvar i något arkiv och att någon uppmärksammar det. Sen behöver ju den här ordföranden eller liknande som ringer in inte veta att det fanns askar kvar i tillvaron. Här kan finnas en sammanblandning med det senare inlämnandet.

En större "sammanblandning" tyckte jag inte lät särskilt sannolik. Alltså att LG ändrar ett besök med inlämning av kulor av materialförvaltare till att en ordf tio år tidigare ringt in och berättat om en notering i en logg. Och det tycker jag inte nu heller, om saken hade gällt endast CA.

Men nu var ju LG heltidsanställd PU-polis i 30 år och har väl fått massor med tips och pratat med fler än en ordf i skytteföreningar om medlemmar, vapen och ammunition. Givet det kan jag gå med på att en sammanblandning med något är inte otänkbart.

Den här saken torde för övrigt gå att reda ut om någon vill reda i det.
Citera
2024-04-09, 21:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Angående de inlämnade kulorna.

Ja, jo, jag vet inte vad man ska tro.

Dels är det så att av allt att döma så fanns det Metal Piercing på klubben (och som Göte lämnar in) och då är det ju inte det minsta märkligt att detta innehav finns kvar i något arkiv och att någon uppmärksammar det. Sen behöver ju den här ordföranden eller liknande som ringer in inte veta att det fanns askar kvar i tillvaron. Här kan finnas en sammanblandning med det senare inlämnandet.

En större "sammanblandning" tyckte jag inte lät särskilt sannolik. Alltså att LG ändrar ett besök med inlämning av kulor av materialförvaltare till att en ordf tio år tidigare ringt in och berättat om en notering i en logg. Och det tycker jag inte nu heller, om saken hade gällt endast CA.

Men nu var ju LG heltidsanställd PU-polis i 30 år och har väl fått massor med tips och pratat med fler än en ordf i skytteföreningar om medlemmar, vapen och ammunition. Givet det kan jag gå med på att en sammanblandning med något är inte otänkbart.

Den här saken torde för övrigt gå att reda ut om någon vill reda i det.
Lite tveksamt om man verkligen sålde den här metal piercing-ammunitionen från USA på CA:s skytteklubb. Det här var väl en ganska dyr och ovanlig polisammunition, utvecklad för att skjuta igenom bilplåt (och dessutom med en för sportskyttar alldeles för dålig precision). Har du någon länk till det här eventuella tipset från (eller förhöret med) ordföranden i klubben?
Senast redigerad av Draifos 2024-04-09 kl. 22:05.
Citera
2024-04-10, 05:08
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Lite tveksamt om man verkligen sålde den här metal piercing-ammunitionen från USA på CA:s skytteklubb. Det här var väl en ganska dyr och ovanlig polisammunition, utvecklad för att skjuta igenom bilplåt (och dessutom med en för sportskyttar alldeles för dålig precision). Har du någon länk till det här eventuella tipset från (eller förhöret med) ordföranden i klubben?

Varsågod.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:IVA20894-01
Citera
2024-04-10, 07:36
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Undrar hur noga de letat. En isotop-match där och Palmemordet är i praktiken löst. Så kunde ju vara värt att faktiskt kolla igenom kartongerna en gång till. Men utredningen är nedlagd…

Det är oklart om det framgick för PU att kulorna som materialaren sägs ha skickat in 1995 ens rörde CA. Han specificerar inte om han nämnde det i den bifogade lappen. Jag tänker att det är ganska avgörande.

Om det tydligt framgick att kulorna gällde personen som just blivit i det närmaste huvudmisstänkt känns det svårt att tro att PU inte skulle testa dessa. Men om allt var höljt i dunkel och det enda som framgick var att PU ska sätta in en annons i en kvällstidning kan man väl lättare se framför sig att PU sorterar in det i något knäppgöksfack.

Ett möjligt motiv för materialaren att inte nämna CA är att han inte vill att CA ska upplysas om detta och lägga ihop två och två. Kan PU ha gjort en slarvig sökning i sitt arkiv 2011 och bara utgått från att brevet i så fall sorterats in under CA?
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-10 kl. 07:52.
Citera
2024-04-10, 11:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Alternativet till att ammunitionen fanns på klubben är att denne Göte helt enkelt kontaktar PU för att lämna oriktig information. Dessutom har han i sådana fall anskaffat gammal ammunition för det syftet (var fick han tag på den 2011?). Alternativt så hade han av någon anledning egen sådan ammunition på lager*.

Jag väljer ju gärna de minst krångliga förklaringarna till saker och ting om inte finns anledning till annat. Och att inget som vanligt kan uteslutas hindrar inte att det går att ha uppfattningar om hur det sannolikt ligger till.

Ja, det var en ovanlig och för målskytte inte särskilt ändamålsenlig ammunition. Men fanns i Sverige lanserad för och såld till kundkategorin sportskyttar. Gick inte så bra dock.

På CA:s skytteklubb verkar man varit pigga på det mesta i ammunitionsväg. Han berättar själv om exempelvis hålspetsammunition, vilket framstår som ett betydligt mer stolligt val än MP. Man har där även testat så kallade ”Cop Killer” -kulor, vilket är än mer udda och, får man anta, synnerligen ovanliga. Klubben hade också köpt in GECO:s Metal Piercing. Givet detta framstår det inte som otroligt att där någon gång funnits även ett parti Winchester Metal Piercing?

Om du menar dokument gällande det påstådda samtalet från ordf om ammunition i slutet av nittiotalet så känner jag inte till något sådant.

*En alternativ hypotes är att Göte är GM och att han tänker sig att sätta dit CA av den anledningen och det genom att lämna in kulor från samma ask som mordkulorna. Är han GM kan han ju tänkas ha sparat på den. Att Göte skjutit Palme, och det med CA:s revolver, finns det tips om i utredningen.
Citera
2024-04-10, 12:07
Medlem
Citat:
Jag väljer ju gärna de minst krångliga förklaringarna till saker och ting om inte finns anledning till annat. Och att inget som vanligt kan uteslutas hindrar inte att det går att ha uppfattningar om hur det sannolikt ligger till.

Den minst krångliga förklaringen brukar gälla för det mesta här i livet.

Skandiamannen, Christer P, Sydafrika, CIA, Kurderna, Sovjet, Säpo m.fl. tillhör inte kategorin minst krångliga förklaringar. Knepig privatperson som äger en revolver däremot..

Mördaren verkar ha varit en privatperson.
Det är det mest troliga. Både statistiskt, och om vi nyktert tittar på hur mordet har utförts rent praktiskt så lutar det starkt åt en privatperson, inte CIA eller nåt sånt. Mordet sker sent på kvällen, och mördaren flyr i alla fall initialt till fots. Visst kan mördaren ha en bil som väntar någonstans. Men vi VET att han rör sig till fots. Detta garanterar inte, men indikerar med stor sannolikhet att mördaren inte bor (tillfälligt eller permanent) hur långt som helst från mordplatsen. Hade mördaren tänkt att sitta på någon nattbuss till Norrtälje eller liknande?

Hur många inom en mils radie äger en magnumrevolver? Hur många av dessa är av typen knepiga enslingar med dokumenterad aggressionsproblematik*? Hur många lämnar INTE in sitt vapen till polisen? Och av alla dessa som inte lämnar in sitt vapen till provskjutning, hur många liknar olika vittnens signalementuppgifter om en person utanför Grand**? Och hur många av dessa har en svägerska eller kusin eller whatever som säger sig vara säker på att just denne är mördaren? Här är vi nog nere på ganska få individer gissar jag.

Här blir ju CA ytterst intressant!!!

*Sportskyttar brukar va lugna typer..
**Jag tror ju att Grandmannen mycket väl kan vara mördaren.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-10 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in