Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag väljer ju gärna de minst krångliga förklaringarna till saker och ting om inte finns anledning till annat. Och att inget som vanligt kan uteslutas hindrar inte att det går att ha uppfattningar om hur det sannolikt ligger till.
Den minst krångliga förklaringen brukar gälla för det mesta här i livet.
Skandiamannen, Christer P, Sydafrika, CIA, Kurderna, Sovjet, Säpo m.fl. tillhör inte kategorin minst krångliga förklaringar. Knepig privatperson som äger en revolver däremot..
Mördaren verkar ha varit en privatperson.
Det är det mest troliga. Både statistiskt, och om vi nyktert tittar på hur mordet har utförts rent praktiskt så lutar det starkt åt en privatperson, inte CIA eller nåt sånt. Mordet sker sent på kvällen, och mördaren flyr i alla fall initialt till fots. Visst
kan mördaren ha en bil som väntar någonstans. Men vi VET att han rör sig till fots. Detta garanterar inte, men indikerar med stor sannolikhet att mördaren inte bor (tillfälligt eller permanent) hur långt som helst från mordplatsen. Hade mördaren tänkt att sitta på någon nattbuss till Norrtälje eller liknande?
Hur många inom en mils radie äger en magnumrevolver? Hur många av dessa är av typen knepiga enslingar med dokumenterad aggressionsproblematik*? Hur många lämnar INTE in sitt vapen till polisen? Och av alla dessa som inte lämnar in sitt vapen till provskjutning, hur många liknar olika vittnens signalementuppgifter om en person utanför Grand**? Och hur många av dessa har en svägerska eller kusin eller whatever som säger sig vara säker på att just denne är mördaren? Här är vi nog nere på ganska få individer gissar jag.
Här blir ju CA ytterst intressant!!!
*Sportskyttar brukar va lugna typer..
**Jag tror ju att Grandmannen mycket väl kan vara mördaren.