2024-04-06, 17:40
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den "så kallade materialförvaltaren" var materialförvaltare, jag vet vem personen är. Göte heter han och är i livet.

Förhöret: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:IVA20894-01

Upppgifter från Göte som maskas i den versionen är att han var materialansvarig 1980-88, att CA var en väldigt udda person som var svår att få kontakt med, att CA var en ensam person som var väldigt udda (återigen).

Göte verkar inte misstänka CA. I en artikel i SvD i sep 2020 säger han att CA var fullkomligt iskall och kapabel att mörda Palme, men att han absolut inte skulle gå och skjuta honom i vredesmod. Så han verkar ha samma uppfattning som flera andra medlemmar - CA var förvisso en rimlig mördartyp, men man tror nog ändå inte att det var han.

Anledning till att han skickade in kulor 1995 var att han hade fått reda på att CA var personen som inte lämnat in sin revolver.

Visst kan man besluta att Göte mest sannolikt hittar på allt, men det innebär inte "källkritik" (detta ack så missbrukade begrepp i MOP-sammanhang).

Det finns ingen känd anledning att anta att Göte skulle försöka sätta dit sin klubbkamrat för statsministermord. Och att han anskaffat denna gamla ammunition för det syftet. Eller att ammunitionstypen fanns på klubben (vilket den gjorde enligt andra medlemmar), men att CA som den kanske flitigast närvarande skytten och en av några få Magnuminnehavare där inte fick del av den. Och att Göte hittar på eller fantiserar om att CA ändå handlade tio patroner ur den gula asken.

En sådan här samlad källkritisk bedömning ger vid handen att det finns ingen känd rimlig anledning att misstro Göte B gällande kulorna.

Det enda som möjligen skulle kunna tala emot är väl att PU inte har registrerat något kuvert med kulor 1995.

Men det händer ju att saker försvinner i posten. Speciellt två små hårda föremål som klirrar metalliskt mot varandra i ett kuvert. Lätt för brevbäraren att tänka att det är något värdefullt, kan jag tänka mig.
Citera
2024-04-06, 18:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det enda som möjligen skulle kunna tala emot är väl att PU inte har registrerat något kuvert med kulor 1995.

Men det händer ju att saker försvinner i posten. Speciellt två små hårda föremål som klirrar metalliskt mot varandra i ett kuvert. Lätt för brevbäraren att tänka att det är något värdefullt, kan jag tänka mig.

Har han skickat kulorna har de nog kommit fram. Men ett anonymt brev av den här typen kan väl sorteras undan. Om det registrerades vet man väl egentligen inte.

Jag misstror dock en aning att Göte alls skickat in kulor tidigare. Man får ha förståelse för att det är en känslig sak att misstänkliggöra en klubbkamrat man skjutit med vareviga lördag i över 15 år och tävlat, haft klubbfester och åkt båt med. Det var en liten förening, med ett tiotal deltagare på skjutningarna. De båda satt också i styrelsen.

Han kanske funderade på att skicka in kulorna 1995, men avstod och tyckte när han besöker PU 2011 att han behövde prestera ett skäl till att inte ha gjort så tidigare.
Citera
2024-04-06, 18:12
Medlem
Roerligs avatar
En sak är uppenbar.

Ordföranden i klubben och den före detta materialansvarige som lämnar in kulorna har diskuterat det här och agerar efter det.

Ordföranden vid tiden, som sitter på föreningsarkivet, lämnar in uppgifter till PU om CA:s närvaro (och frånvaro 1986) och olika resultat sommaren 2011. Han nämner också att materialförvaltaren berättat om det gamla inköpet av kulor.

Den före detta materialansvarige lämnar in kulorna sommaren 2011.
Citera
2024-04-06, 20:00
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Han kanske funderade på att skicka in kulorna 1995, men avstod och tyckte när han besöker PU 2011 att han behövde prestera ett skäl till att inte ha gjort så tidigare.

Det var min första tanke också. Men det som skaver lite är väl att han enligt egen utsago ska ha bifogat specifika instruktioner om att PU ska sätta in en annons i en kvällstidning om de vill ha kontakt med honom.

Det tyder i så fall på en mycket utstuderad lögn som inte var något spontant infall under förhöret. Nästan lite SE-känsla på det. Då kanske man undrar vad mer han är kapabel till.

Men det är ju helt spekulativt och det är inte omöjligt att han skickade kulorna.
Citera
2024-04-07, 15:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Citat:
Har han skickat kulorna har de nog kommit fram. Men ett anonymt brev av den här typen kan väl sorteras undan. Om det registrerades vet man väl egentligen inte.

Jag misstror dock en aning att Göte alls skickat in kulor tidigare. Man får ha förståelse för att det är en känslig sak att misstänkliggöra en klubbkamrat man skjutit med vareviga lördag i över 15 år och tävlat, haft klubbfester och åkt båt med. Det var en liten förening, med ett tiotal deltagare på skjutningarna. De båda satt också i styrelsen.

Hm, en rätt konstig lögn i så fall ja.
Särskilt som han har kvar kulorna och därmed kan hjälpa till på ett bra sätt i samband med förhöret. Han har liksom inget att kompensera för.

Den naturliga frågan är väl vad som händer om PU får ett brev med två patroner och en lapp som framstår som lite knäpp. Annonsera i en viss tidning… någon som sett för många spionfilmer?
Kan brevet ha sorterats bort i den stora Övrigt-lådan?
Kan det rentav ha fastnat i någon säkerhetskontroll och hamnat i kategorin Hotfulla brev till PU?

Hur vet B Bengt att försändelsen 1995 inte registerats i annan akt än CAs? Uppriktig fråga
Citera
2024-04-07, 15:38
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
? Hur vet B Bengt att försändelsen 1995 inte registerats i annan akt än CAs? Uppriktig fråga

Det vet jag inte, det var bara lite slarvigt uttryckt. Jag menade bara att PU tydligen inte lyckades hitta kulorna i sitt arkiv eller någon anteckning om dem.
Citera
2024-04-08, 20:39
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Det vet jag inte, det var bara lite slarvigt uttryckt. Jag menade bara att PU tydligen inte lyckades hitta kulorna i sitt arkiv eller någon anteckning om dem.

Undrar hur noga de letat. En isotop-match där och Palmemordet är i praktiken löst. Så kunde ju vara värt att faktiskt kolla igenom kartongerna en gång till. Men utredningen är nedlagd…
Citera
2024-04-08, 21:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den "så kallade materialförvaltaren" var materialförvaltare, jag vet vem personen är. [maskerat] heter han och är i livet.

Förhöret: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:IVA20894-01
//
I förhöret du länkar till verkar man förlita sig på materialförvaltarens minne (mer än trettio år senare) av att CA hade köpt metal piercing-ammunition. Men enligt podden "Fallen jag aldrig glömmer" skall det ha framgått av skytteföreningens loggböcker att CA hade köpt just sådan här ammunition (27:05 in i programmet):
https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/14140/
Senast redigerad av Draifos 2024-04-08 kl. 22:01.
Citera
2024-04-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Undrar hur noga de letat. En isotop-match där och Palmemordet är i praktiken löst. Så kunde ju vara värt att faktiskt kolla igenom kartongerna en gång till. Men utredningen är nedlagd…

Man kommer nog inte hitta några gamla kulor i någon bortslarvad kartong nånstans, chansen för det är 0,0000000000001 %

Så det kan vi nog bara släppa.. Tyvärr.

Men skulle det va en isotopmatch ja då ÄR mordet löst!
Citera
2024-04-08, 23:50
Medlem
Vem som sköt Palme har jag ingen aning om. Vi kan bara gissa. Jag pekar inte ut någon levande eller död människa, jag vet inte.. Men vi kan däremot tillåta oss själva att faktiskt spekulera helt fritt.

Det som för mig talar för CA som gärningsman är det enkla i berättelsen.

CA har varit ute och promenerat på kvällen, han är förmodligen på väg hem.

Klockan är inte alltför mycket, men det är vintrigt och kyligt och han går lite långsamt. Det är fel läge för en ensam långpromenad i mörkret, och timmen börjar bli sen. Han har varit ute i något ärende, kanske ätit någonstans eller kanske köpt en korv i någon kiosk, eller bara varit ute och rört på sig för att döva lite rastlöshet, eller köpt en tidning. På vägen hem passerar han Grand på Sveavägen.

Har han varit i centrala delarna av Stockholm är väl Sveavägen - Odengatan - Karlbergsvägen en helt rimlig promenadsträcka för att nå Hälsingegatan i Vasastan? Man går då på samma sida som biografen Grand ligger på på Sveavägen.

När han passerar förbi ser han makarna P och han stannar till och stirrar in i entrén en stund. (Nyheten om regeringens nya aktieskatt har figurerat i nyhetsrapporteringen dagarna innan). Han beslutar sig för att gå hem och hämta revolvern han äger. Han tar några udda patroner han bara har ett fåtal av. Han laddar trumman, och sedan räknar han snabbt ut när filmen bör vara slut. I god tid rör han sig via ”bakgator” ned mot Adolf Fredriks kyrka och uppehåller sig där omkring en kort stund innan han rör sig upp mot Grand strax innan filmen bör vara slut. Därutanför finns ganska gott om yta där man kan stå och observera biografentrén på ett litet avstånd.

När makarna P sedan kommer ut och sedan skiljs åt från sitt sällskap och börjar promenera hemåt så följer han helt sonika efter. I höjd med Tunnelgatan slår han till, sedan dunstar han av åt vänster.. Vart han tar vägen sedan är oklart, förmodligen går han helt enkelt hemåt.

Svårare än såhär behöver det absolut inte alls vara. Ingenting av det som vi känner till nu i form av vittnesutsagor och teknisk bevisning talar mot denna tänkbara förklaringsmodell.

Vill man lösa mordet så gäller det att inte krångla till allt för mycket. Keep it simple..

DET ÄR STATISTISKT SETT MYCKET TROLIGARE MED EN ”ENKEL” ÄN EN TILLKRÅNGLAD FÖRKLARINGSMODELL KRING DET HELA..
Senast redigerad av Macke85 2024-04-09 kl. 00:45.
Citera
2024-04-08, 23:59
Medlem
Det mesta (ALLT) talar för att det är en ensam gärningsman.

Absolut ingenting talar för att det är en proffsigt tränad hemlig agent från främmande säkerhetstjänst, eller någon utav sådan organisation rekryterad yrkesmördare. Fel vapen för det m.m.

Väldigt lite talar för en konspiration. Är det mer än två personer inblandade är risken närmast 100 %-ig att det hade kommit fram. Folk hade garanterat känt till vilka det var o.s.v. om det hade varit exempelvis poliser eller säpoagenter eller militärer. Så det förefaller gelt enkelt som mera orimligt och mindre troligt då. Kvar återstår teorin om en ensam galning i mörkret.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-09 kl. 00:25.
Citera
2024-04-09, 00:26
Medlem
Vem sköt då Palme? Ja Christer Pettersson var det inte. Vittnet Björkmans vittnesutsaga eliminerar Pettersson från alla misstankar, så honom kan vi utesluta. Skandiamannen? Kanske! Han kan det vara, men om man samtidigt jämför Skandiamannen med CA så lutar det med en förkrossande övervikt över till att det är CA som gjorde det …i jämförelse med just dessa två figurer. Det som sticker ut är två saker. Signalement och gärningsmannaprofil.

De signalementet som ett hyfsat stort antal vittnen lämnar pekar nästan uteslutande på just väldigt stora likheter med CA.

Har Skandiamannen verkligen en iskall stirrande blick? Jag tycker snarare han ser väldigt glad ut, i alla fall på bild. CA däremot..

CA vet vi oerhört lite om. Men utifrån det lilla vi vet så är det inte orimligt att tänka sig en person av hans karaktär som mördare. Asocialt beteende, dragning åt risktagande (spel och spekulativ aktiehandel) och omvittnad förmåga till svårtyglad aggressivitet samt psykisk ohälsa. Självmord..

Statistiskt också.. Visst, en och annan lite ensam halvkuf kan man väl hitta i var och vartannat bostadskvarter, de flesta av dem harmlösa och i stort ofarliga för omgivningen. Men en person av typen CA är lite mera ovanlig. Det kan väl innanför tullarna inte funnits så många sådana ensamma män i åldern 35-45 som dessutom sedan nu uppepå det ägde en magnumrevolver som dessutom sedan mystiskt råkar försvinna när polisen letar efter den?

Är jag ”biased” när jag resonerar? Ja kanske.. Men någon sköt Palme och det var förmodligen en privatperson. Tiden på dygnet talar också för att gärningsmannen bodde inte orimligt långt ifrån mordplatsen.

Hur många inom praktiskt promenadavstånd från mordplatsen ägde vid tiden en magnumrevolver?
Hur många revolverinnehavare inom praktiskt promenadavstånd från mordplatsen var av typen asociala problempellar?
Hur många av dessa får sedan sin revolver att oförklarligt försvinna, och tar sedan livet av sig när polisen knackar på?

..och hur många utav dessa råkar dessutom ha ett utseende och en stil som stämmer väldigt väl överens med vittnesmålen om en person med stirrande blick utanför Grand?

Filar man metodiskt ned antalet individer på det här sättet så återstår inte särskilt många tänkbara individer till slut gissar jag.

Kalla mig gärna partisk, men nja… CA är för mig såhär långt huvudmisstänkt. Utifrån vad vi känner till om mordet just nu..
Senast redigerad av Macke85 2024-04-09 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in