2024-04-09, 05:49
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veymuere
Jag påstod inte att preskriptionstiden med utgivningsbevis börjar löpa först från avpublicering. Jag vet inte men från hemsidan kan förtal nog oavsett tid sprida sig vidare antingen vid återpublicering, rörelse i gamla publiceringar eller utanför källan.

"rätt många som i fantasin gärna skulle ligga med någon ung." Sluta simpa för Dumpen. Alla kan ha den viljan. Det vore befängt att tro eller PK att inte kunna erkänna något annat när det är så biologin alltid varit och fortfarande är överallt i alla länder och kulturer. Även i Sverige.

Dumpen kan publicera alla loggar men de genererar inte kickar, uppviglar inte till hat och pengar på samma sätt. De har säkert exceptionellt många men 100% garanterat säkert inte några av mina och ingen annan heller. Vad som står riktat mot offentligheten, troligen av begär att vara djävulens advokat och väcka förargelse. Yttrandefrihet ska vara yttrandefrihet annars är det något annat.

Det är anglosaxiska dyrkare, högerextremister och konservativa som har dubbelmoral att tycka en sak utåt men inåt och privat göra en annan när ingen ser på eller hör. Det finns många fega kräk på båda sidor och på alla håll och kanter.
Jag ser ner på fega brott mot både barn, djur och människor och folk med dubbla måttstockar (om de inte anser att just det är ok att ha och kan motivera varför) och det vidriga i att Dumpen och framförallt anhängarna tror att de är förmer, har bättre moral och civilkurage när det är precis tvärtom. Det enda de flesta är av dem är fega, inget mer. Dessutom är många av dem pedofilier.
Gäddornas livssituationer talar för att det finns stora brister i ditt innehåll.
Är emot brott mot barn men vanliga människor är värre än pedofiler? Då hamnar man där man hamnar.

Vem skickar kukbilder? Den som har noll integritet. Då har man gjort en beställning på att det kommer gå dåligt..

Hur tänker rätten när de gör sin bedömning? ’Bra kille, man har alltid förfört barn. Det kan ingen förneka. Sluta simpa för Dumpen’.
Ta fram en bibel istället.

Ändring. Tror du att ditt inlägg skulle kunna användas som försvarstal så kanske du kan tipsa gäddans advokatbyrå.
Senast redigerad av sunless 2024-04-09 kl. 05:54.
Citera
2024-04-09, 06:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Jag är främst intresserad av publiceringar på hemsidan med utgivningsbevis.
För publiceringar i medier som inte skyddas av TF och YGL preskriberas brott efter olika tid, beroende på vilket brott det rör sig om. Förtal preskriberas efter två år, grovt förtal preskriberas efter fem år. För sådana situationer räknas detta från och med att publiceringen skedde, inte från och med att eventuell avpublicering (NJA 2020 s. 917, ”Bilderna som låg kvar”). Detta skulle gälla för en hemsida som är snarlik Dumpen, men sakna utgivningsbevis.

För publiceringar i medier som skyddas av TF och YGL gäller särskilda regler (TF 9:5 & YGL 7:3). Allmänt åtal preskriberas i vissa fall redan efter sex månader, medan det för enskilt åtal gäller de tider som nämnts i stycket ovan (TF 9:7 & YGL 7:1). Vanligen räknas preskriptionstiden från och med att publiceringen inträffade. När det gäller hemsidor med utgivningsbevis (som Dumpen) så räknas det från och med när avpubliceringen skedde. Se NJA 2013 s. 345 (”DN:s databas”), punkt 9-12.

Inlägg som vi privatperson gör på sociala medier – som Facebook, Twitter, Flashback, Instagram, och TikTok – omfattas varken av TF eller YGL.
Citera
2024-04-09, 06:54
Medlem
Uppdragsfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
En pedofil utsätter barn för sånt men sade Patrik och Sara att barnet var fiktivt till gäddan?
Det jag säger är att pedofiler försöker slingra sig runt alla lagar som finns och tänker bortom logik. Då borde det finnas fler kryphål för de som gör rätt för sig, i det här fallet Dumpen: Ett barn kan ha varnat Dumpen och gett ifrån sig mobilen men då behöver man kanske barnet som vittne. Vad vet jag. Jag tror inte ett uppmärksammat fall som detta kommer sluta väl för gäddan.
Att ge gäddorna hopp är iofs lite grymt så hur det än slutar så blir det bra. De vinner inte när alla ser.

Man kan säga att Gäddorna oavsett utfall redan "Torskat"
Oavsett vad är de alltså redan bränd och uthängda, den saken är sann.
Vi får se hur det juridiska dömer detta, men i och med att advokatsidan är nedstängd så tror jag att allt bara är ett tomt juridiskt hot mot Dumpen.
Citera
2024-04-09, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Eftersom du och jag har avhandlat detta med vållande till annans död senaste dygnet, vill jag betona att åtminstone inte jag har menat att det krävs en direkt fysisk handling; lagen ställer inte upp något krav på hur orsakandet har gått till. Det jag har menat är bara att just i fråga om rena yttranden, får det generellt anses marigt att etablera ett juridiskt relevant orsakssamband mellan ord och död.

Särskilt mot bakgrund av yttrandefriheten bör vad som sägs och skrivs i mycket stor utsträckning anses vara ett tillåtet risktagande, för att tala med Jareborg, i förhållande till (den faktiskt orsakade) effekten död när vi pratar om vållande till annans död. Därför knepigt med juridiskt relevant orsakssamband.

Med uppmaning till självmord, som du har lyft fram, ligger det iallafall närmare till hands att kika på relevansen i orsakandet: Redan i den straffbelagda gärningen anger ju lagstiftaren ”uppmanar” och ”psykisk påverkan”, det vill säga yttrade ord får betydelse för relevansprövningen av orsakandet på ett annat, mer direkt, vis än vid vållande till annans död.

Med det sagt, tror jag ändå att det är en rätt lång och krokig väg att gå för den som vill få Dumpenföreträdare (eller andra) dömda för uppmaning till självmord på grund av vad som har publicerats på Dumpens Facebook.

Nej, det var inte du vad gäller Vållande till annans död.

Som lekman kan man konstatera att det verkar vara omöjligt att skriva en lag på ett sätt som inte samtidigt medför att det inte går att gå runt den tämligen enkelt.

" eller på liknande sätt " samt " om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling" borde räcka ganska långt. Särskilt som att man fortsatte med uthängningarna efter det första suicidfalle trots att samma uthängningar bevisligen då innebär en direkt suicudrisk. Till det kommer att P & S öppet visar en total likgiltighet för att deras uthängningar orsakat suicid. Attityden är typ " smällar man får ta för barnens skull" eller " det har vi inga problem med allas".

Risken för suicid borde vara glasklar för dem givet fyra inträffade fall.

Och om inte första stycket i 7a räcker borde definitivt det andra göra det. Men om du menar att inte det heller funkar köper jag det. Du verkar ha betydligt större kunnande än jag vilket jag givetvis respekterar. Men det betyder samtidigt att man kan pressa folk hur man vill, inklusive till suicid, utan minsta risk för att åka dit för det.
Senast redigerad av Snorrelino 2024-04-09 kl. 07:01.
Citera
2024-04-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det har jag redan påtalat att det handlar om förtal. Men i allmänhetens ögon som kommer att läsa chattloggarna då ärendet är aktuellt. Kommer han framstå som en stor gris.
Alla som har tiden och intresset att läsa chattkonversationerna har redan gjort det.
Vi andra kommer inte läsa för att väcks talan i förtalsmålet. Det är förtalet som är intressant 👍
Citera
2024-04-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Alla som har tiden och intresset att läsa chattkonversationerna har redan gjort det.
Vi andra kommer inte läsa för att väcks talan i förtalsmålet. Det är förtalet som är intressant 👍
Jag hör dig och vi får se vad som händer. Håller med om det kommer bli väldigt intressant men personligen tror jag det tar en helt ny vändning snart.
Citera
2024-04-09, 09:16
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veymuere
[spoiler]Jag tror ingenting och jag har inget intresse mer än att vara motvikt till vad som är snedvriden gruppsykos och hysteri. Det är djupt besvärande att se hyckleriet och dessutom numera alltmer korruption även inom juridiken. Det är det yttersta beviset för ett samhälles förfall.
Du lugnar ner din vän och förklarar hur han ska tänka. Jag tycker det är elakt att ge falska förhoppningar för IT-gäddan har tagit sig vatten över huvudet.
Sara och Patrik är så förberedda att han kommer få en chock. Du kanske ska bilda dig en bättre uppfattning genom att läsa deras ståndpunkt. En jurist förklarar allt mycket bra. Gäddornas tolkning är att de ska hamna i fängelse men det finns inga bevis eller nåt som visar det. Nån är ett offer, nån är en vinnare. Du vet hur det här kommer sluta.
Citera
2024-04-09, 09:20
Medlem
En annan sak man kan fundera över är följande. Dumpen tog tidigare en gädda som var Jurist och arbetade på en advokatbyrå. Varför har inte han stämt Dumpen om saken är självklar och det inte medför några problem i kölvattnet.
Citera
2024-04-09, 09:34
Medlem
Citat:
Visst du har rätt han ville inte träffa henne än. Men frågorna han ställer är ju ganska så grova i sig själv. En vuxen som ställer sådana frågor till ett barn har ju en skruv lös eller så dras personen till barn.

Hade han chattat så med ett riktigt barn under 15 borde han väl kunnat bli åtalad för groomning? Fast vad som kan tala emot det är att viljan att träffa barnet verkar ju inte riktigt ha funnits. Gromming kan enligt svensk lag ge fängelse i upptill 2 år.

Uthängningen av #342 känns mycket tveksam eftersom han aldrig stämde eller kom till någon träff, och dessutom inte heller jobbar med barn.

Och att som vissa i tråden dra det till en säkerhetsfråga går ju inte heller riktigt eftersom han aldrig ville träffa något underårigt barn och därför riskera bli måltavla för utpressning och liknande. Och ärligt talat verkar han ju inte skämmas för vad han gjort och då kan det ju bli svårt att utpressa.

Därmed inte sagt att han gjorde rätt när han sexchattade med vad han trodde var en 14-åring.
Citera
2024-04-09, 09:53
Medlem
Citat:
Har läst hela chattloggen med #342 och här är några saker jag tror han får svårt att prata bort. Han frågar barnet om hon tycker om att få den i rumpan, han vill lära henne hur man suger kuk, han frågar henne om hon onanerar och om hon kommer då, han frågar om hon fått hår på fittan, han frågar om hon har fått mens, han skickar bild på sin kuk, han frågar efter en bild på barnets rumpa. Det var lite som en vuxen frågar ett barn. Detta kommer han få väldigt svårt att prata bort och i dom flestas ögon är han en gris det tror jag du håller med om.

I ett förtalsmål har ingenting av det där betydelse. Nada zip zero.
Han frågade inte om hon tycker om att få den l rumpan. Han frågade om hon tycker om att bli tagen PÅ rumpan. Stor skillnad.
Citera
2024-04-09, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Han kommer absolut att fullfölja. Det är hans enda sätt att få upprättelse och behålla jobbet. Sedan kommer följdeffekterna av en vinnande dom troligtvis bli det som sänker dumpens verksamhet. Ska bli intressant att se hur det blir åtminstone
Han lär inte få tillbaka jobbet efter att ha fotograferat där det är fotoförbud.
Citera
2024-04-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Jag håller med om att det högst olämpligt. Men inte olagligt, och inte heller klandervärt.

Om det inte är klandervärt då kan det ju inte heller vara förtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in