2024-04-08, 18:47
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fair point om det är i den ordningen man gör bedömningen, det är jag inte insatt i så jag litar på att du har rätt.
Delar din uppfattning att det högst sannolikt inte kommer ses som försvarligt heller.

Inga problem. Den tågordningen följde domstolarna i till exempel NJA 2022 s. 1136.
Citera
2024-04-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Inga problem. Den tågordningen följde domstolarna i till exempel NJA 2022 s. 1136.

Ah tackar! Bra information!
Citera
2024-04-08, 18:55
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
”När Viktor inte sexchattar med barn…”
”…du sexchattar med ett barn.”
”Du skickar kuk-bilder till ett barn”.

Exempel på 3 osanna uttalanden som finns publicerade.
Det var inget barn han chattade med eller skickade bilderna till. Alltså är dessa uttalanden objektivt osanna.
Men skaffa en ryggrad.
Dessa 3 uttalanden är sanna.
https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/
Citera
2024-04-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jepp, så står det ju visserligen i lagen.

Men säg till exempel om Dumpen hade sagt något stil med "Här är en bild på Viktors Volvo där han hade tänkt våldta ett barn" fast det inte var en Volvo utan en Audi. En helt irrelevant osanning.

Eller ta situationen att Dumpen hade lyckats få reda på var en riktig träff med ett riktigt barn ska äga rum och kommer dit och säger "Här hade Viktor tänkt ha sex med en fjortonåring", men det visar sig att hon var tolv. Då hade ju sanningen varit ännu värre.

(Vi bortser från möjligheten att ha skälig grund att tro att det låg till på det sättet)

Gällande bilmodell så är den irrelvant som du säger och kan även vara ett misstag.
Det är inte någon detalj man lägger märke till och något som man kan skriva fel pga slarv.
Om det är ett faktiskt barn eller inte är dock en stor och avgörande detalj. Är det ett barn så är det ett brott, är det inte ett barn är det inte ett brott.
Så där spelar det väldigt stor roll.
Det är också stor skillnad på om det finns ett faktiskt offer eller inte. Att man skriver att det är ett barn gör att det blir mer känsloladdat och får mer påverkan på läsaren.

Jag skulle vilja säga att det är stor skillnad på vuxen/fiktivt barn och på faktiskt barn.
Både juridiskt och hur artikeln påverkar läsaren.
Det är heller inte något som man kan råka ta fel på heller.
Citera
2024-04-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Men skaffa en ryggrad.
Dessa 3 uttalanden är sanna.
https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/

Det är de objektivt inte. Han talade med en vuxen person och skickade bilderna till en vuxen person.
Det här handlar inte om åsikter, det handlar om objektiv fakta.

Vet inte vad du menar med skaffa en ryggrad. Menar du att det skulle vara fegt att hålla sig till fakta när man diskuterar juridik?
Tråden handlar om det juridiska, inte vad vi tycker om Dumpen eller pedofiler.
Det finns andra trådar där man kan tycka och tänka om Dumpen och gäddorna om det är rätt eller fel etc.
Men den här tråden handlar om det enskilda åtalet mot Dumpen och juridiken kring detta.
Citera
2024-04-08, 19:08
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Det är de objektivt inte. Han talade med en vuxen person och skickade bilderna till en vuxen person.

Vet inte vad du menar med skaffa en ryggrad. Menar du att det skulle vara fegt att hålla sig till fakta när man diskuterar juridik?
Det finns andra trådar där man kan tycka och tänka om Dumpen och gäddorna om det är rätt eller fel etc.
Men den här tråden handlar om det enskilda åtalet mot Dumpen och juridiken kring detta.
Vad skulle hända om alla spelade lika fult som er. Om han inte trodde att det var ett riktigt barn så kan Dumpen hävda att det var det. Visst är det en skrämmande tanke?

Kommer polisförhör presenteras för domstolen?
Senast redigerad av sunless 2024-04-08 kl. 19:10.
Citera
2024-04-08, 19:10
Medlem
Citat:
Det var en gädda som fick ett litet barn ett begå självmord så argumentet håller inte. Fattar du det?
Tur för oss, så begick pedofilen självmord efter publicering.

Dumpen följer det juridiska vilket de också hänvisar till så jag förstår inte varför det bubblar upp känslor. Du har inte åkt dit så det bästa vore att förhålla sig till att man har det bra. Men det är min åsikt.

På tal om känslor ?

Det är inte intressant för den aktuella stämningen. Den handlar om uthängningen av en gädda, troligen nr. 342, och om den har brutit mot de regler som finns om förtal.

Sedan har jag personligen inte med saken att göra.

Huruvida Dumpen följer juridiken vet varken du eller jag eftersom det finns uppenbara andra tveksamheter som inte prövats.
Citera
2024-04-08, 19:18
Medlem
Citat:
Vad skulle hända om alla spelade lika fult som er. Om han inte trodde att det var ett riktigt barn så kan Dumpen hävda att det var det. Visst är det en skrämmande tanke?

Vad är det du inte förstår ? Det här och alla andra mål handlar om aktuella fakta givet bevis, förutsättningar och liknande. Synpunkter om gäddan i fråga är inte relevant. Hur mycket han än ställt till. Att du tycker det är bra att gäddan tagit livet av sig är även det totalt ointressant för målet mot den aktuella gäddan.
Citera
2024-04-08, 19:19
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Spelar det verkligen ingen roll vad målsägande tror? Objektivt sant är att pedofilen tror att han tjatar med ett omyndigt barn. Han är fullt medveten om att det han gör är fel, vilket är en objektiv sanning som framgår i loggarna.

Sen vet vi faktiskt inte vem fiskaren är. Kliv ner från din häst du, och skaffa en ryggrad på köpet.
Citera
2024-04-08, 19:20
Avslutad
Citat:

Det blir inga polisförhör.

Det var inget riktigt barn och det är det som räknas i rätten.
Citera
2024-04-08, 19:20
Medlem
Citat:

Jag vet inte riktigt vad du menar här att vi "spelar fult".
Vi förklarar hur lagen fungerar och vilka lagar som är aktuella.

Dumpen kan givetvis hävda att det var ett riktigt barn, men det vet alla att det inte var och de kan heller inte bevisa det.
Skulle Dumpen använda sig av riktigt barn skulle de dessutom själva göra sig skyldiga till brott.

Eventuella polisförhör kan vara med i åtalet, det vet jag inte. Det är inte nödvändigt.
Citera
2024-04-08, 19:23
Avslutad
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar här att vi "spelar fult".
Vi förklarar hur lagen fungerar och vilka lagar som är aktuella.

Dumpen kan givetvis hävda att det var ett riktigt barn, men det vet alla att det inte var och de kan heller inte bevisa det.
Skulle Dumpen använda sig av riktigt barn skulle de dessutom själva göra sig skyldiga till brott.

Eventuella polisförhör kan vara med i åtalet, det vet jag inte. Det är inte nödvändigt.

Polisförhör blir det inte.

Du har rätt angående materiella fakta. Det var en vuxen han chattade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in