Citat:
Ursprungligen postat av
Uncorruptable
Ja men så är det. ALLT är männens fel. ALLT. Håller helt med dig. För mycket feminism=männens fel, för lite feminism=också männens fel. Dåligt väder=männens fel. Japp.
Ja det är
männens fel. Det har med patriarkala strukturer att göra. Att man satsat allt på män och aldrig kvinnor. Kan ta mig själv som exempel. Jag har utsatts för enormt mycket svårigheter, även våldtagits och haft ett särskilt hårt liv pga män och svårare grad av diskrimering.
Jag saknar utbildning då jag tvingades göra enormt mycket i hemmet samt sköta stor dela av omvårdnaden av mina syskon och andra barn som dumpades på mig när jag var "sysslolös" samtidigt som jag utsattes för rasism, trakasserier och förföljelser. Det från jämnåriga efter att jag våldtagits och var blond, vit och blåögd till skillnad från de ursprungliga eller mest intensivt angripande personerna- tjejer som var avundsjuka på mitt utseende samt killars intresse för mig vilket de agerade ut i form av rasism mot mig. Utöver våldtäkt blev jag senare utsatt för hot och utpressning för att delta i avklätt material. Kastades regelbundet ut från mitt hem för att jag "bråkade" dvs hoppade emellan och skyddade syskon som utsattes för våld i hemmet. Samtidigt var min förälder psykiskt sjuk och då så fort det blev problem med socanmälningar eller konflikter med sin störda partner (som däremot inte utsatte henne mer än att de blev oense om saker) skulle begå självmord och höll på och fick utbrott och härjade.
I det så krävde socialtjänsten och skolan att jag slutade
vara ansvarslös och istället
började ta ansvar och utsatte mig för systematiskt felaktiga föreläsningar om att jag gjorde fel, hela tiden. Regelbundet förlorade jag medvetandet av stress och sannolikt även svält. Min kropp stängde alltså bar av utan att bry sig om var jag var eller så hade jag ständigt återkommande problem med att jag var på väg att förlora medvetandet. Vi pratar om att hörsel och syn försvinner medan världen snurrar. Grundläggande utredningar gjordes där de undersökte hjärnan men ingen kom på att kolla näringsvärden eller stressnivåerna.
Det var mina förutsättningar att studera under. Så fort jag börjat studera som vuxen har otroliga påfrestningar dykt upp. Sedan sist diskriminerades jag av lärare som ville sabotera mina betyg för att jag inte ska kunna ta den utbildningen jag sedan vill (jag har generellt bara höga betyg nu eftersom jag inte har några av de tidigare problemen kvar i mitt liv). Att jag ska gå från sjukskriven och bara ha en massa A och B betyg irriterade en lärare och en är tillräckligt för att skapa skador. Skolan slöt upp och jag hoppade snabbt av eftersom jag
känner igen lössen på gången . Skrev nyligen prov på ny skola och fick A igen.
Givetvis är ämnen som jag behärskar sämre, sådant som innebär lägre betyg men det var inte ett sådant ämne problemen började med då problemet var lärarens diskriminering och inte min förmåga. Jag vet vilka ämnen jag kan och vilka jag inte kan.
Samtidigt som jag kämpat järnet för att kunna gå gymnasiet har jag en bekant som lever med sjukersättning på samma villkor som mig men skillnaden är att han är man och sjukskriven för fysisk sjukdom. Han hade redan gymnasieutbildning och studerar år efter år efter år på högskolan i olika ämnen fritt efter förmåga och enbart för att hålla sina kognitiva förmågor igång.
Själv får jag inte ens göra gymnasiet i lugn och ro utan att behöva oroa mig för att de som skolan då gjorde, börjat sabotera CSN för att jag ska bli vräkt och hamna på gatan. När jag ringer runt så fixar de inte systemet utan ålägger mig att göra det. Jag kan knappast gå in i det och rätta till det om någon avskriver mig oskäligt från CSN.
Så varför får jag hela tiden kämpa som en idiot för grundläggande saker såsom gymnasieutbildning medan en bekant får spendera åratal inom högskolan? För att jag är kvinna. De vill såklart inte att jag ska ha en hög utbildning utan de vill att jag ska städa golv. Att min bekant aldrig kommer ha användning för utbildningarna ses i kontrast till att om jag kan plugga kan jag likaväl städa toaletter. Men saken är att jag har
läshuvud jag är inte arbetsför. Jag skulle verkligen
behöva samma möjligheter att i lugn och ro få studera så att jag när jag har ordnade strukturer kan lämna sjukersättningen och bli självförsörjande. Men det får jag inte eftersom jag måste lämna helt om jag vill plugga annars ska jag ut och göra jobb längst ner i samhällets botten där utbildning inte behövs.
Samhället är inte i intresserat av att jag som är kvinna ska utbildas eller når en högre nivå. Därför får en man och säkert fler,
manliga privilegier jag aldrig har haft. Jag ska vara en övermänniska med superkrafter eftersom inga "kvinnliga" problem, räknas. Det är som när man bränner ut kvinnor. Kvinnor tvingas göra allt tills de är slut och sedan kastas de medan männen får glida igenom utbildningar och karriärer utan att ansvara för mycket alls och utan att vara
utsatta för
kvinnliga problem , våldtäkter, sexuella trakasserier, våld i nära relation, våld i hemmet, hushållsarbete, omvårdnad och omsorg av närstående, skötsel av barn.
Men givetvis skulle aldrig min bekant döma saken som att han har privilegier..även han är någon som nämnt det med att det tjatas om vita män. För så är det, privilegierna du sitter på är lite som att sova på ärtan. Jag
vet att det inte alltid är lätt för män och att de också har olika utmaningar och påfrestningar. Jag vet även att de aldrig skulle vilja byta med kvinnor. För då skulle det bli jobbigt på riktigt.
Det tillåter som gnat och tjat i öronen på dem som aldrig behövt överleva särskilt mycket. Det är liksom inte
roligare att vara den som alltid får problem levererade istället för bonusar i tillvaron.
Jag vet såklart att om jag skulle klaga, skulle inte samhället ändra så att jag också fick plugga utan ta bort det från de män med sjukdomar som gör det, eftersom det handlar om att vi kvinnor automatiskt inte är värda något. Inte som att männen bara för att de har det bättre inte kan få saker tagna ifrån dem baserat på att även de står under andra män. Men kvinnan är alltid lägst.