Citat:
Ursprungligen postat av
0A0A
Är det inte snart dags för en ny istid? Jag såg ett diagram över mellanistider och det ser ut som att vi lever på övertid.
Jag föredrar 1-2 graders höjning av temperatur än 6 graders minskning som kommer att innebära stora folkrörelser.
Lär väl bli massvält när jordbruket på norra halvklotet slås ut i stor omfattning, civilisationer kollapsar.
En del spekulerar i att det kan gå fort, det behövs inget tjockt istäcke, det räcker med att odlingsförutsättningarna blir betydligt sämre med kallare och kortare sommarhalvår. Kan förändras drastiskt på bara ett decennium. Konkurrensen om födan blir hård och våldskapital är det som gäller.
Istider, eller glaciära perioder som de säger, vi lever i en istid nu enligt experter på sådant. Glaciära perioder föregås av relativt höga halter CO2, vice versa när det vänder och blir varmare. Men Co2 nivån nu är ju inte extrem i ett större perspektiv.
Istider glaciära perioder verkar variera, de senaste varade 100k år med 10-15 tusen år av interglaciär tid, innan dess 40k, kommer inte ihåg hur långa de interglaciära var. Istider har stora variationer, har för mig att innevarande även haft isfria poler. Något universitet i Colorado har koll på sådant här.
Det lär ha varit fyra istider, som det definieras, de senaste ett till två miljarder åren, varade totalt i ca 40 % av tiden. Det normala är då inte istid. Vi är i den fjärde som än så länge varit betydligt kortare än de föregående. Men solen blir ju efterhand varmare och varmare.
Att människan skulle kunna finreglera temperaturen med tiondelar av en grad genom att reglera den Co2 vi orsakar känns som rent nonsens.
Att det skulle gå att göra temperaturbestämningar av jordens medeltemperatur med precisionen av 1/10 av en grad går naturligtvis inte, att sen gör det samma med 100-150 år gamla data är ännu mer osannolikt.
Ganska otroligt att man kan få folk att tro på detta som vetenskapliga sanningar.