2024-04-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Dock så har du fel.

Mordet på Saga var ett hedersmord, det visar sig oerhört tydligt i moderns rasistiska och islamistiska uttalanden till sonen.

Om vi inte hade haft aborträtten i Sverige så hade betydligt fler unga, gravida svenska tjejer mördats av muslimer.

Det är inte rasistiskt att anse att ens son skall ha en partner med liknande kultur. Därtill i FUP med förhör med både GMs mamma och pappa så är dem tydliga med att även om de önskar att GM har en partner från samma land så står inte deras ord högre än vad deras religion ger GM rätt. Ur ett teologiskt perspektiv så är det inte förbjudet för män att gifta sig med kvinnor från andra religioner (kristna, judar).

Ditt argument håller tyvärr inte. GM var störd och agerade ensamt.
Citera
2024-04-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monisnio
Nej där ljuger du, inget i förhöret med GMs mamma tyder på det. Hade det varit så, så hade GMs mamma varit häktad och fallet glasklart. I tidigare uppmärksammade hedersmord har GM varit flera och oftast flytt utomlands, ytterligare en faktor som motbevisar detta.

Det är du som ljuger.

Mamman är en rasistisk islamist som uppmuntrade sonen till att begå mordet genom att avhumanisera oss vita icke-muslimer.

Det finns en tydlig majoritet som anser att modern måste straffas.
Citera
2024-04-07, 08:43
Medlem
Citat:
Det är inte rasistiskt att anse att ens son skall ha en partner med liknande kultur. Därtill i FUP med förhör med både GMs mamma och pappa så är dem tydliga med att även om de önskar att GM har en partner från samma land så står inte deras ord högre än vad deras religion ger GM rätt. Ur ett teologiskt perspektiv så är det inte förbjudet för män att gifta sig med kvinnor från andra religioner (kristna, judar).

Ditt argument håller tyvärr inte. GM var störd och agerade ensamt.

Som vanligt har du helt fel och jag har rätt.

Mordet var rasistiskt och islamistiskt och ytterst symptomatiskt för den rasistiska och islamistiska kultur som präglar gärningsmannens familj och kultur.
Citera
2024-04-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junifived69
Hedersord förekommer inte inom den somaliska gruppen. Att han skulle bli utfryst från familjen är inte heller så sannolikt då familjen inte visste om saga eller att hon var gravid. Ni som säger emot, varför har vi inte hört det innan då det finns 110.000+ somalier i Sverige.
Hedersmord förekommer oftast när det gäller de kvinnliga i familjen då de anses mer som objekt än människor. Pojkar får göra vad de känner för helt ärligt, att göra en ”otrogen” gravid vilket har hänt väldigt många gånger är inte så stort problem jämfört om det hade varit deras dotter som hade bli gravid av en otrogen.
Mamman säger också i intervjun att hennes syster som ska bo schweiz är gift med en schweizisk man chill out mates

Precis, någon får jättegärna länka till ett liknande fall om de kan. För att motivet skall hålla så är definitionen hedersmord att handlingen 1) återupprättar familjens heder 2) sanktionerats av flera gärningsmän. Inget i FUP tyder på att så är fallet.
Citera
2024-04-07, 08:46
Medlem
Citat:
Jag håller med dig här. Detta mord borde räknas i min mening som ett dubbelmord. Kallt och bestialiskt utförd.
Utredningen tyder ju på att det är han som verkar ha genomfört brottet men jag tvivlar på att åklagarens motiv med hedersmord som utgångspunkt. Jag tror precis som du att han helt enkelt ville bli av Saga och inte tvingas ingå i varesig relation eller faderskap. Kulturellt så förekommer inte hedersmord bland somalier och heller inget som accepterats eller stöds av kulturen.

Utgår man ifrån FUP får man en bild av en manipulativ och narcissistisk person med personlighetsstörning. Vet någon om han har fått genomgå rättspsykiatrisk undersökning?

Hedersmord som det på Saga är väntat givet gärningsmannens mammas rasistiska och islamistiska kultur.
Citera
2024-04-07, 08:47
Medlem
Citat:
Precis, någon får jättegärna länka till ett liknande fall om de kan. För att motivet skall hålla så är definitionen hedersmord att handlingen 1) återupprättar familjens heder 2) sanktionerats av flera gärningsmän. Inget i FUP tyder på att så är fallet.

FUPen bekräftar att det var ett hedersmord.

Modern upprätthöll en islamistisk och rasistisk kultur som ledde fram till mordet.

Det finns sms som bevisar det.
Citera
2024-04-07, 08:48
Medlem
Citat:
Som vanligt har du helt fel och jag har rätt.

Mordet var rasistiskt och islamistiskt och ytterst symptomatiskt för den rasistiska och islamistiska kultur som präglar gärningsmannens familj och kultur.

Att du upprepar ett påstående gör inte det till en sanning. Ge konkreta exempel utifrån FUP som stödjer din tes istället. Varför skulle inte GM ha psykopatiska tendenser istället? Är det bara vita män som gör det när dem mördar kvinnor?
Citera
2024-04-07, 08:50
Medlem
Citat:
Att du upprepar ett påstående gör inte det till en sanning. Ge konkreta exempel utifrån FUP som stödjer din tes istället. Varför skulle inte GM ha psykopatiska tendenser istället? Är det bara vita män som gör det när dem mördar kvinnor?

Som sagt var, det finns redan bevis.

Om du var läskunnig så hade du redan sett att modern bla via sms upprepade gånger upprätthöll en rasistisk och islamistisk kultur.
Citera
2024-04-07, 08:53
Medlem
Citat:
FUPen bekräftar att det var ett hedersmord.

Modern upprätthöll en islamistisk och rasistisk kultur som ledde fram till mordet.

Det finns sms som bevisar det.

Du menar smset där GM mamma säger att hon är emot GMs relation? Det är inte förbjudet att anse att man önskar en partner från samma kultur, det uttrycks till höger och vänster även här i flashback men jag tror väldigt lite på att samma personer skulle driva på mord som lösning.

Tidigare fall där hedersmord varit uppmärksammat så tycker jag man kan återfinna ett tydligt mönster med 1) flera GM och 2) bevis på flera involverade och brukar visa sig rätt så snabbt. Jag tänker på Pela, Fadime och den Afganska mannen som mördades av sin flickväns föräldrar. Det finns en tydlig avsaknad av bevis i detta fall.
Citera
2024-04-07, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ofödda barn kan mig veterligen inte "mördas" enligt gällande svensk lag. Mod., vänligen ändra rubriken!

Mvh, Nakkvarr.

Nu dog ju babyn till följd av mammans död och uppsåt fanns också mot den så visst är det mord även om det inte blir kallat mord i domen.
Citera
2024-04-07, 08:57
Medlem
Citat:
Som sagt var, det finns redan bevis.

Om du var läskunnig så hade du redan sett att modern bla via sms upprepade gånger upprätthöll en rasistisk och islamistisk kultur.

Man är inte rasistisk för man önskar ha en partner som ser ut som en själv. Däremot håller jag med dig modern vill upprätthålla islamisk kultur. Det som dock är märkligt är att inom religionens ramar (utifrån deras religionstillhörighet) så får han lov till att gifta sig med en kristen/judisk kvinna.

Jag kan tänka mig att du skulle haft åsikter om ditt barn tog med sig en partner från en annan kultur, men hade du varit rasistisk för det? (Nu kanske jag generaliserar men hoppas du förstår min poäng).
Citera
2024-04-07, 08:58
Medlem
Citat:
Du menar smset där GM mamma säger att hon är emot GMs relation? Det är inte förbjudet att anse att man önskar en partner från samma kultur, det uttrycks till höger och vänster även här i flashback men jag tror väldigt lite på att samma personer skulle driva på mord som lösning.

Tidigare fall där hedersmord varit uppmärksammat så tycker jag man kan återfinna ett tydligt mönster med 1) flera GM och 2) bevis på flera involverade och brukar visa sig rätt så snabbt. Jag tänker på Pela, Fadime och den Afganska mannen som mördades av sin flickväns föräldrar. Det finns en tydlig avsaknad av bevis i detta fall.

Nope, det finns en tydlig rasistisk, islamistisk koppling där vita icke-muslimer avhumaniseras.

Moderns rasistiska, islamistiska upprepade hat var det som ledde fram till mordet.

Gärningsmannen hade aldrig en chans, han har blivit uppfostrad till att mörda och se svenskar som mindre värda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in