2024-04-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Med tanke på saga själv var typ neger tycker jag isf hennes mamma skulle följt samma råd för 21 år sen

https://www.krimfup.se/resources/uploads/articles/17115737371711570779rebro-TR-B-2686-23-Aktbil-149-Fr%20(1).webp
Hon var absolut inte "typ neger"
Hon var halvt asiat, hennes mamma är adopterad från Thailand och hennes pappa svensk.
Så hennes mamma skaffade barn med en svensk man.
Vilket råd tycker du att hennes mamma skulle följt?
Citera
2024-04-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Vad jag kunde utläsa utifrån sms mellan GM och hans mor så har hon koll på att han har haft det ihop med en tjej och att han har haft nyckel hem till henne som han sedan återlämnat.

Du har rätt, bra du korrigerar. Till viss del verkar GMs mamma haft en kännedom men inte att BO var gravid. Därtill verkar dem dock inte haft full förståelse för hans dubbelliv. Det var ju inte bara BO som GM haft relation med. GMs mamma verkar ju också uttrycka oro för drogmissbruk. Då får jag snarare en bild av en mamma som önskar att hennes son gör rätt för sig (även om hon nu uttryckte missnöje över val av partner).
Senast redigerad av monisnio 2024-04-07 kl. 00:41.
Citera
2024-04-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monisnio
Du har rätt, bra du korrigerar. Till viss del verkar GMs mamma haft en kännedom men inte att BO var gravid. Därtill verkar dem dock inte haft full förståelse för hans dubbelliv. Det var ju inte bara BO som GM haft relation med. GMs mamma verkar ju också uttrycka oro för drogmissbruk. Då får jag snarare en bild av en mamma som önskar att hennes son gör rätt för sig (även om hon nu uttryckte missnöje över val av partner).

Måste nog säga att han var extremt ”kort hållen ” när det gäller vad han fick och inte fick göra. Mammans sms är superstränga. Han fick inte ens spela paddel under en timme med sina vänner.

Håller med om att mamman förmodligen ej känner till graviditeten.

Tycker att det är märkligt att GMs vän inte är häktad. Men han kanske ”bara” väntade i bilen under tiden GM begick mordet?!

Visst är det som så att på ett par av handskarna som hittades hos GM innehåller DNA från BO och GM?
Citera
2024-04-07, 01:15
Medlem
Familjen tycker det är så hemskt att han skulle vara med en ”svensk”. Men att bo i Sverige och utnyttja svenskt bidragssystem det går bra?? Åk hem eftersom ni uppenbarligen inte ser er som svenskar eller har svenska värderingar!
Citera
2024-04-07, 01:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickenyfiken11
Någon som kan svara på mina frågor!
Hur blir detta ett hedersmord då hans familj inte ens visste om sagas existens? (undrar genuint i need answers)

Det framgår i förhören att relationen inte var acceptabel från hans familjs sida överhuvudtaget, då hon inte var muslim (och därför lika smutsig som jag och du är). Tveksamt om han själv såg seriöst på det hela, även om han pratade om planer att flytta ihop, då det verkar som att han samtidigt hade kontakt med andra muslimska/somaliska flickor. Han verkade kluven.

Det förefaller som mordet skedde precis efter han skulle ha berättat om graviditeten för sin familj. Det är väl det som starkt tyder på att han inte bara var en ensam spontan galning, utan att han har agerat utifrån familjens regler.

Min känsla är att även både fadern och modern borde straffas och utvisas. De förefaller ha anstiftat det här på något sätt.

Intressant även hur framförallt modern pratar om vita, som något fult.

Har man ens förhört fadern och modern? Jag tycker de verkar helmysko, ur mitt västerländska perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Junifived69
Menar du att alla människor inte är lika värda eller Hahah. Vad gör dig bättre än en afrikan. Vilken jubelidiot asså 😂😂

Muslimer, och judar, är exempel på två folk som ser sig som utvalda och mer värda än andra (läs kristna och otrogna), så nej, alla håller verkligen inte med om att alla är lika mycket värda.

Sedan har vi detta med stora delar av afrikanerna, som fortfarande tydligen inte klarar gjuta kranar och bygga pumphus, utan vita måste åka dit och borra vattenhål åt dom. Nej alla är uppenbart inte lika. Det är en jubelidiotisk myt.

Men detta med "lika värde" finns det säkert någon annan tråd för att fortsätta tjafsa i.
Citera
2024-04-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Måste nog säga att han var extremt ”kort hållen ” när det gäller vad han fick och inte fick göra. Mammans sms är superstränga. Han fick inte ens spela paddel under en timme med sina vänner.

Håller med om att mamman förmodligen ej känner till graviditeten.

Tycker att det är märkligt att GMs vän inte är häktad. Men han kanske ”bara” väntade i bilen under tiden GM begick mordet?!

Visst är det som så att på ett par av handskarna som hittades hos GM innehåller DNA från BO och GM?

Det tror jag med och framgår också i FUP, absolut. Men å ena sidan, är det verkligen konstigt?
Du vet ju själv hur gängkriminaliteten har brett ut sig i samhället bland många utländska unga killar och hur det har förstört samhället. Är det verkligen så konstigt om en utländsk mamma har uppsikt över vad hennes son gör ute på fritiden? (Även om hon nu framstår som sträng). Dessutom tror jag att GM hade varit involverat i något brott tidigare? Det skulle i isåfall förklara varför GMs mamma agerande. Ingen föräldrar (tänker jag) önskar se sin son som misslyckad och kriminell.

Däremot framgår det av FUP att GM fått ta ansvar hemma också och hjälpa till i hushållet. Detta i kombination med ovanstående visar ändå kontrasten gentemot dragen vi känner till vid hederskulturer där det är strikt uppdelat mellan könen och förväntningar på vad som skall göras hemma/och ute. Där männen inte rör ett finger i hushållet och gör lite som dem vill. GMs mamma verkar dessutom bestämd och ha åsikter om hur saker skall skötas vilket återigen står i kontrast mot andra hederskulturer där männen oftast är den som bestämmer.

Jag vet faktiskt inte om han var häktad eller inte, blir osäker. Jag tror om jag minns rätt att han var det initialt men att han släpptes sen? Jag har svårt att se att GMs vän förstått vad hans vän hade för avsikt att göra mer än att GM "stanna förbi sin flickvän" men med tiden lär det ju visa sig vilken roll han har haft. GM verkar ju ha historik av att vara manipulativ.

Gällande handskar: Ja, jag tyckte att jag läste det också.
Citera
2024-04-07, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det framgår i förhören att relationen inte var acceptabel från hans familjs sida överhuvudtaget, då hon inte var muslim (och därför lika smutsig som jag och du är). Tveksamt om han själv såg seriöst på det hela, även om han pratade om planer att flytta ihop, då det verkar som att han samtidigt hade kontakt med andra muslimska/somaliska flickor. Han verkade kluven.

Det förefaller som mordet skedde precis efter han skulle ha berättat om graviditeten för sin familj. Det är väl det som starkt tyder på att han inte bara var en ensam spontan galning, utan att han har agerat utifrån familjens regler.

Min känsla är att även både fadern och modern borde straffas och utvisas. De förefaller ha anstiftat det här på något sätt.

Intressant även hur framförallt modern pratar om vita, som något fult.

Har man ens förhört fadern och modern? Jag tycker de verkar helmysko, ur mitt västerländska perspektiv.

Muslimer, och judar, är exempel på två folk som ser sig som utvalda och mer värda än andra (läs kristna och otrogna), så nej, alla håller verkligen inte med om att alla är lika mycket värda.

Sedan har vi detta med stora delar av afrikanerna, som fortfarande tydligen inte klarar gjuta kranar och bygga pumphus, utan vita måste åka dit och borra vattenhål åt dom. Nej alla är uppenbart inte lika. Det är en jubelidiotisk myt.

Men detta med "lika värde" finns det säkert någon annan tråd för att fortsätta tjafsa i.

Jag tycker alla människor är lika värda om du inte tycker det så ditt egna problem, försök ta itu med det istället.

Familjen har inget med det här att göra, att de önskar sig att deras son ska gifta sig med en från deras kultur är inget konstig då det förekommer hos de flesta människor. Hans familj var stränga och hade koll på var han var, mamman misstänkte att han hade rökt på vid nåt tillfälle, hon kontaktade skolan för att drog testa honom det säger en hel del.

Han berätta aldrig för hans familj då det finns en snapchat text om att han inte kunde berätta för familjen, där förklarade han att han skulle göra allt för ungen även om de inte skulle bli den familjen saga önskade.

Hela familjen har förhörts din tönt. läs fupen och återkom är mitt tips. istället för att agera utifrån från dit hat mot invandrare
Citera
2024-04-07, 03:59
Medlem
Citat:
Då var vi iallafall överens om att hedersmord ej förekommer inom den somaliska gruppen. Utfrysning håller jag med om kan förekomma men är också ovanligt. I detta fall där BO haft en annan etnisk tillhörighet eller var gravid brukar inte vara skäl för utfrysning. Det är det som är så märkligt. GMs föräldrar visste ju heller inte om BOs graviditet. Det kanske är så att föräldrarna inte hade gillat det, men jag tror att det hade stannat vid det vilket gör detta mer tragiskt . Jag håller inte med om att hans bakgrund skulle förklara detta för detta extrema fall förekommer inte eller är kulturellt (kollektivt) sanktionerat. Hederskultur/våld/mord innebär ju ändå att familjemedlemmar kollektivt står bakom GMs agerande. Visst sker kvinnomord, men inte mer förekommande än hos andra grupper.

I FUP finns ett förhör med GMs tidigare lärare som beskriver GM som både obehaglig, manipulativ och med psykopatiska tendenser, jag har försökt hitta underlag på om GM genomfört en rättspsykiatrisk utredning men kan heller inte hitta det. GM verkar ju närmst oberörd av det som skett.

Hedersord förekommer inte inom den somaliska gruppen. Att han skulle bli utfryst från familjen är inte heller så sannolikt då familjen inte visste om saga eller att hon var gravid. Ni som säger emot, varför har vi inte hört det innan då det finns 110.000+ somalier i Sverige.
Hedersmord förekommer oftast när det gäller de kvinnliga i familjen då de anses mer som objekt än människor. Pojkar får göra vad de känner för helt ärligt, att göra en ”otrogen” gravid vilket har hänt väldigt många gånger är inte så stort problem jämfört om det hade varit deras dotter som hade bli gravid av en otrogen.
Mamman säger också i intervjun att hennes syster som ska bo schweiz är gift med en schweizisk man chill out mates
Citera
2024-04-07, 08:27
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Har jag missat detta ur FUP:en?

Ja det har du.

Modern uppmuntrade honom till att begå mordet pga Saga inte är somali eller muslim.
Citera
2024-04-07, 08:32
Medlem
Citat:
Hedersord förekommer inte inom den somaliska gruppen. Att han skulle bli utfryst från familjen är inte heller så sannolikt då familjen inte visste om saga eller att hon var gravid. Ni som säger emot, varför har vi inte hört det innan då det finns 110.000+ somalier i Sverige.
Hedersmord förekommer oftast när det gäller de kvinnliga i familjen då de anses mer som objekt än människor. Pojkar får göra vad de känner för helt ärligt, att göra en ”otrogen” gravid vilket har hänt väldigt många gånger är inte så stort problem jämfört om det hade varit deras dotter som hade bli gravid av en otrogen.
Mamman säger också i intervjun att hennes syster som ska bo schweiz är gift med en schweizisk man chill out mates

Dock så har du fel.

Mordet på Saga var ett hedersmord, det visar sig oerhört tydligt i moderns rasistiska och islamistiska uttalanden till sonen.

Om vi inte hade haft aborträtten i Sverige så hade betydligt fler unga, gravida svenska tjejer mördats av muslimer.
Citera
2024-04-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Ja det har du.

Modern uppmuntrade honom till att begå mordet pga Saga inte är somali eller muslim.

Nej där ljuger du, inget i förhöret med GMs mamma tyder på det. Hade det varit så, så hade GMs mamma varit häktad och fallet glasklart. I tidigare uppmärksammade hedersmord har GM varit flera och oftast flytt utomlands, ytterligare en faktor som motbevisar detta.
Citera
2024-04-07, 08:38
Medlem
Citat:
Jag tycker alla människor är lika värda om du inte tycker det så ditt egna problem, försök ta itu med det istället.

Familjen har inget med det här att göra, att de önskar sig att deras son ska gifta sig med en från deras kultur är inget konstig då det förekommer hos de flesta människor. Hans familj var stränga och hade koll på var han var, mamman misstänkte att han hade rökt på vid nåt tillfälle, hon kontaktade skolan för att drog testa honom det säger en hel del.

Han berätta aldrig för hans familj då det finns en snapchat text om att han inte kunde berätta för familjen, där förklarade han att han skulle göra allt för ungen även om de inte skulle bli den familjen saga önskade.

Hela familjen har förhörts din tönt. läs fupen och återkom är mitt tips. istället för att agera utifrån från dit hat mot invandrare

Du verkar ha lite problem med läsförståelsen.

Att du försvarar hedersmord och den uppenbara rasism och islamism som präglar vissa invandrargrupper är ett tydligt tecken på att det är du som är rasisten som anser att rasism och islamism är acceptabelt mot svenskar och icke-muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in