2024-04-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Tack och lov är inte alla muslimer islamister. Dessvärre är en ansenlig del av muslimerna djupt religiösa vilket i islamska stater påverkar både kvinnor och minoritetsreligioner negativt. De islamistiska bokstavstrogna grupperingarna som finns i världen och drömmer om ett kalifat kallas inte grundlöst för terrorister. Den som följer islam (eller gamla testamentet) bokstavstroget, faller under vad som i väst kallas för terrorist och/eller psykopat, och kan definitivt inte leva i ett modernt demokratiskt samhälle. Somalier är i regel fundamentalistiska sunniter som dessutom är fullständigt hjärntvättade av sin klan- och hederskultur.

Åttonde suran vers tolv:
Jag skall injaga skräck i deras hjärtan som är otrogna. Halshugg dem och hugg av dem alla fingrarna.

Fråga till tråden:
Hur långt gången var Saga? Ett foster kan med lite tur överleva från v23.
https://ki.se/forskning/neonatalvard-fran-overlevnad-till-en-vision-om-livslang-halsa

Hon var väl i 7-8 månaden. Det är ju konstaterat att barnet var helt friskt och hade kunnat överleva utanför hennes mage om det hade "fötts" för tidigt.
Citera
2024-04-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junifived69
Kan du snälla lämna lite källor på denna delen.

”Enligt Koranen ska ju alla otrogna halshuggas, lemlästas och doppas i kokande olja så hans illdåd följer muslimska traditioner”

Du utrycker dig utifrån din egna agenda, förmodligen så hatar du islam vilket leder till sånna här yttranden vilket du har rätt till.

Tror du på fullaste allvar att koranen och islam uppmuntra till att alla otrogna ska halshuggas. Med tanken på hur många muslimer det finns så hade hela världen stått i lågor för att de hade gjort det till sitt jobb att utrota ”otrogna” till varje precis även om de dör på vägen då man blir martyr enligt vissa islamiska extremister
Läs koranen själv ps finns en stor risk för att du själv blir muslim Hahah

Finns ju ingen anledning att tala om vad alla muslimer skulle göra med alla "otrogna". Men enligt åklagaren är mordet på Saga troligen ett hedersmord. GM ansåg att han hade brutit mot sin släkts regler genom att inleda en relation med en svensk kvinna, och han riskerade att bli utfrusen. Enda chansen för honom att slippa bli utfrusen var att döda Saga.

Jamen då så, då förstår vi ju att han måste döda Saga, eller hur? Stackars honom. Stackars lilla muslimpojke. Då kan vi inte straffa honom för hårt, eller hur? Ett års fängelse med saft och bulle blir väl bra?
Citera
2024-04-06, 21:59
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrag
Hon var väl i 7-8 månaden. Det är ju konstaterat att barnet var helt friskt och hade kunnat överleva utanför hennes mage om det hade "fötts" för tidigt.

Fullkomligt sinnessjukt att ett så gammalt foster saknar rättsskydd. Faktisk livstid är det enda som är rimligt här.
Citera
2024-04-06, 22:15
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
“I believe the murder took place in the context of an honor killing because the man wanted to preserve or restore his honor and that of his family by killing the woman who was carrying his child,” said public prosecutor Elisabeth Anderson in a statement to journalists shortly after the arrest.

An examination of text messages on Ibrahim’s phone revealed the disgust his Somali mother, also living in Sweden, had toward the notion her son was in a relationship with a White woman.

“Take the bus or stay with your loved one. Don’t come home. I am no longer your mother. I am Muslim and Somali,” one message from his mother read after her car often used by Ibrahim was spotted outside Saga’s address.

“I am also Muslim and Somali, and I do not go home to a white person,” Ibrahim replied, denying the relationship with Saga, a Swedish woman of Thai origin.

In another row over the relationship, the suspect vowed to return to Somalia with his mother to make amends for upsetting her. “Whatever you decide, I follow, mom,” he wrote.

https://www.rmx.news/crime/somali-migrant-accused-of-strangling-pregnant-girlfriend-because-his-mother-wouldnt-accept-white-non -muslim-partner/
Citera
2024-04-06, 22:27
Medlem
henrikos avatar
-
Citera
2024-04-06, 22:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Now MailOnline has traced Ibrahim's mother and she has broken her silence to discuss the case for the first time - and deny her own anti-Swedish bigotry could explain what happened.

Istar Yusuf Nuh, 42, instead insists she would have warmly received Saga into her family as well as the unborn baby son she was carrying when she was killed.

The mother-of-three told us she did not have problems with her son dating a non-Muslim and that Saga's death had robbed her of a grandson she would have loved.

She admitted her son had never brought Saga home and that she was unaware until after she died that she had been in a relationship with her son and was seven months pregnant by him.

She told us: 'I would have been happy if Amin had met a girl and for me it wouldn't matter if she was Swedish or not.

'I would have been happy if he showed me the girl. If Amin had come home and told me that he had got a girl pregnant, I would have been happy to become a grandmother, and especially a young grandmother.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13278759/Somalian-refugee-boyfriend-accused-strangling-pregnant-Swedish-girlfriend-honour-killing.html

Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
https://www.rmx.news/crime/somali-migrant-accused-of-strangling-pregnant-girlfriend-because-his-mother-wouldnt-accept-white-non -muslim-partner/

En storljugande muslim. Vad ovanligt.
Citera
2024-04-06, 23:21
Medlem
Citat:
Utfrysning är seden för den somaliska gruppen, inte mord. Men däremot innebär religionen samt klan- och hederskulturen pissig syn på kvinnan, och våld är vanligt inom gruppen dvs våld mot kvinnor och barn. När våld är en del av maktspråket så ligger steget till dödligt våld betydligt närmare än för en person som växt upp med att våld är en skam. Den här killens bakgrund är högst sannolikt den främsta förklaringen till att han mördat sin gravida flickvän.

Då var vi iallafall överens om att hedersmord ej förekommer inom den somaliska gruppen. Utfrysning håller jag med om kan förekomma men är också ovanligt. I detta fall där BO haft en annan etnisk tillhörighet eller var gravid brukar inte vara skäl för utfrysning. Det är det som är så märkligt. GMs föräldrar visste ju heller inte om BOs graviditet. Det kanske är så att föräldrarna inte hade gillat det, men jag tror att det hade stannat vid det vilket gör detta mer tragiskt . Jag håller inte med om att hans bakgrund skulle förklara detta för detta extrema fall förekommer inte eller är kulturellt (kollektivt) sanktionerat. Hederskultur/våld/mord innebär ju ändå att familjemedlemmar kollektivt står bakom GMs agerande. Visst sker kvinnomord, men inte mer förekommande än hos andra grupper.

I FUP finns ett förhör med GMs tidigare lärare som beskriver GM som både obehaglig, manipulativ och med psykopatiska tendenser, jag har försökt hitta underlag på om GM genomfört en rättspsykiatrisk utredning men kan heller inte hitta det. GM verkar ju närmst oberörd av det som skett.
Citera
2024-04-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monisnio
Då var vi iallafall överens om att hedersmord ej förekommer inom den somaliska gruppen. Utfrysning håller jag med om kan förekomma men är också ovanligt. I detta fall där BO haft en annan etnisk tillhörighet eller var gravid brukar inte vara skäl för utfrysning. Det är det som är så märkligt. GMs föräldrar visste ju heller inte om BOs graviditet. Det kanske är så att föräldrarna inte hade gillat det, men jag tror att det hade stannat vid det vilket gör detta mer tragiskt . Jag håller inte med om att hans bakgrund skulle förklara detta för detta extrema fall förekommer inte eller är kulturellt (kollektivt) sanktionerat. Hederskultur/våld/mord innebär ju ändå att familjemedlemmar kollektivt står bakom GMs agerande. Visst sker kvinnomord, men inte mer förekommande än hos andra grupper.

I FUP finns ett förhör med GMs tidigare lärare som beskriver GM som både obehaglig, manipulativ och med psykopatiska tendenser, jag har försökt hitta underlag på om GM genomfört en rättspsykiatrisk utredning men kan heller inte hitta det. GM verkar ju närmst oberörd av det som skett.

Jag har också gått genom stora delar av FUP men finner ej rättspsykiatrisk utredning.

Jag funderar även på om GM ”medhjälpare ”också är häktad numera?
Citera
2024-04-06, 23:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Vi är inte överens om att hedersmord inte förekommer i den somaliska gruppen, vi är överens om att det är ovanligt och att utfrysning är vanligare. Den somaliska gruppen är extremt sluten och religiös vilket gör att deras patriarkala klan- och hederskultur blir mycket uppfostrande. Det som gör att mannens bakgrund, igen, förklarar mordet är det fetstilta. Våld mot kvinnor/barn/djur och kvinnomord är av just det skälet mycket vanligare i länder där människor lever efter det fetstilta. Att bara ha unken kvinnosyn är en stark faktor som bidrar till hot, kontroll och våld mot kvinnor. I de länder där våld (mot kvinnor/barn/djur) anses skamligt är också den sortens problematik mindre.

I Sverige håller enbart den somaliska gruppen på +110 000 personer igång socialtjänst och polis pga problematiken med våld i hemmet (våld mot kvinnor och barn), gängkriminalitet och missbruk. En stark faktor till att gruppen sticker ut som problematisk, utöver djup religiositet, klan- och hederskultur, är intellektuell funktionsnedsättning, missbildningar, genetiska sjukdomar och npf. Autism är vanligare hos andra generationens invandrare, speciellt i den somaliska gruppen.

Sammanfattningsvis spelar absolut mannens bakgrund roll i mordet. Intervjuerna med mannens förljugna mamma stärker uppfattningen.
Citera
2024-04-07, 00:14
Medlem
Citat:
Vi är inte överens om att hedersmord inte förekommer i den somaliska gruppen, vi är överens om att det är ovanligt och att utfrysning är vanligare. Den somaliska gruppen är extremt sluten och religiös vilket gör att deras patriarkala klan- och hederskultur blir mycket uppfostrande. Det som gör att mannens bakgrund, igen, förklarar mordet är det fetstilta. Våld mot kvinnor/barn/djur och kvinnomord är av just det skälet mycket vanligare i länder där människor lever efter det fetstilta. Att bara ha unken kvinnosyn är en stark faktor som bidrar till hot, kontroll och våld mot kvinnor. I de länder där våld (mot kvinnor/barn/djur) anses skamligt är också den sortens problematik mindre.

I Sverige håller enbart den somaliska gruppen på +110 000 personer igång socialtjänst och polis pga problematiken med våld i hemmet (våld mot kvinnor och barn), gängkriminalitet och missbruk. En stark faktor till att gruppen sticker ut som problematisk, utöver djup religiositet, klan- och hederskultur, är intellektuell funktionsnedsättning, missbildningar, genetiska sjukdomar och npf. Autism är vanligare hos andra generationens invandrare, speciellt i den somaliska gruppen.

Sammanfattningsvis spelar absolut mannens bakgrund roll i mordet. Intervjuerna med mannens förljugna mamma stärker uppfattningen.

Nej, jag håller inte med dig. Du får gärna länka till fall där hedersmord GM/BO förekommit bland somalier. Att en etnisk grupp är religiös eller sluten är inte detsamma som att den etniska gruppen står för hederskultur/hedersmord. Bara för att du har den bilden så betyder inte det att det är en absolut sanning. Det är ovärdigt av dig att slänga ur dig påståenden som är direkt rasistiska, försök att hålla diskussionen seriöst istället.

Detta är också intressant, är psykopati/personlighetsstörning/sociopati enbart begränsat till vita människor när dem begår hemska brott? Varför skulle inte GM kunna lida av detta? I min mening har han agerat ensamt och inget i underlagen från FUP tyder på att GMs familj haft kännedom om BO, än mindre än BOs graviditet.
Citera
2024-04-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Jag har också gått genom stora delar av FUP men finner ej rättspsykiatrisk utredning.

Jag funderar även på om GM ”medhjälpare ”också är häktad numera?

Jag tror att enbart GM är häktad utan medhjälpare från vad jag minns av FUP.
Citera
2024-04-07, 00:33
Medlem
Citat:
Nej, jag håller inte med dig. Du får gärna länka till fall där hedersmord GM/BO förekommit bland somalier. Att en etnisk grupp är religiös eller sluten är inte detsamma som att den etniska gruppen står för hederskultur/hedersmord. Bara för att du har den bilden så betyder inte det att det är en absolut sanning. Det är ovärdigt av dig att slänga ur dig påståenden som är direkt rasistiska, försök att hålla diskussionen seriöst istället.

Detta är också intressant, är psykopati/personlighetsstörning/sociopati enbart begränsat till vita människor när dem begår hemska brott? Varför skulle inte GM kunna lida av detta? I min mening har han agerat ensamt och inget i underlagen från FUP tyder på att GMs familj haft kännedom om BO, än mindre än BOs graviditet.

Vad jag kunde utläsa utifrån sms mellan GM och hans mor så har hon koll på att han har haft det ihop med en tjej och att han har haft nyckel hem till henne som han sedan återlämnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in