Citat:
Ursprungligen postat av
monisnio
Då var vi iallafall överens om att hedersmord ej förekommer inom den somaliska gruppen. Utfrysning håller jag med om kan förekomma men är också ovanligt. I detta fall där BO haft en annan etnisk tillhörighet eller var gravid brukar inte vara skäl för utfrysning. Det är det som är så märkligt. GMs föräldrar visste ju heller inte om BOs graviditet. Det kanske är så att föräldrarna inte hade gillat det, men jag tror att det hade stannat vid det vilket gör detta mer tragiskt . Jag håller inte med om att hans bakgrund skulle förklara detta för detta extrema fall förekommer inte eller är kulturellt (kollektivt) sanktionerat. Hederskultur/våld/mord innebär ju ändå att familjemedlemmar kollektivt står bakom GMs agerande. Visst sker kvinnomord, men inte mer förekommande än hos andra grupper.
I FUP finns ett förhör med GMs tidigare lärare som beskriver GM som både obehaglig, manipulativ och med psykopatiska tendenser, jag har försökt hitta underlag på om GM genomfört en rättspsykiatrisk utredning men kan heller inte hitta det. GM verkar ju närmst oberörd av det som skett.
Vi är inte överens om att hedersmord inte förekommer i den somaliska gruppen, vi är överens om att det är ovanligt och att utfrysning är vanligare. Den somaliska gruppen är
extremt sluten och religiös vilket gör att deras patriarkala klan- och hederskultur blir mycket uppfostrande. Det som gör att mannens bakgrund, igen, förklarar mordet är det fetstilta. Våld mot kvinnor/barn/djur och kvinnomord är av just det skälet mycket vanligare i länder där människor lever efter det fetstilta. Att bara ha unken kvinnosyn är en stark faktor som bidrar till hot, kontroll och våld mot kvinnor. I de länder där våld (mot kvinnor/barn/djur) anses skamligt är också den sortens problematik mindre.
I Sverige håller enbart den somaliska gruppen på +110 000 personer igång socialtjänst och polis pga problematiken med våld i hemmet (våld mot kvinnor och barn), gängkriminalitet och missbruk. En stark faktor till att gruppen sticker ut som problematisk, utöver djup religiositet, klan- och hederskultur, är intellektuell funktionsnedsättning, missbildningar, genetiska sjukdomar och npf. Autism är vanligare hos andra generationens invandrare, speciellt i den somaliska gruppen.
Sammanfattningsvis spelar absolut mannens bakgrund roll i mordet. Intervjuerna med mannens förljugna mamma stärker uppfattningen.