2024-04-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Det du ignorerar är uppsåtet.
uppsåtet var tydligt vilket jag hittade citat som visar.

Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
En IT forensiker, så han har helt klart koll på det juridiska och har ekonomiska resurser. Dumpen har jävlats med fel person den här gången och de kommer åka dit som bara den.
magstarkt att uttrycka sig på det viset när vi har några få citat här av totalt ca 200 screenshots i länken.

Citat:
Ursprungligen postat av SergRhoshQlobban
https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/
glasklar grooming
"när fyller du 15"
"gillar du om man tar dig på rumpan"
"måste ta hand om en grej först eftersom någon suttit och teasat mig hela dagen"
"men är också väldigt grov"
skickar dickpic.

Produktionstekniker Sveriges Radio April-Dec 2016
Ljudtekniker Sveriges Radio Maj 2017- Aug 2017
Polismyndigheten Aug 2017- present

jobbat på SVT Sveriges radio också nu förstår man varför så många här kommer in och försvarar.
Citera
2024-04-07, 01:19
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergRhoshQlobban
uppsåtet var tydligt vilket jag hittade citat som visar.

magstarkt att uttrycka sig på det viset när vi har några få citat här av totalt ca 200 screenshots i länken.
Han skrev till dig: ”Det du fullständigt ignorerar är att inget barn är inblandat i fallet.”

Då uppfattar jag det som att han inte förstår att uppsåtet väger upp lika mycket.
Citera
2024-04-07, 01:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Han skrev till dig: ”Det du fullständigt ignorerar är att inget barn är inblandat i fallet.”

Då uppfattar jag det som att han inte förstår att uppsåtet väger upp lika mycket.
Uppsåt är en förutsättning för att det ska kunna bli tal om ansvar för brott här, men det kan inte "väga upp" någon annan brist.
Citera
2024-04-07, 01:46
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När det gäller yttrandefrihetsmål (som i detta fall) går det bara att överklaga till högre instans om det blir en fällande dom. Om det blir en friande dom i första instans så finns ingen möjlighet att överklaga.

Det är en viktig skillnad mellan förtal som skett i medier som skyddas av TF och YGL (exempelvis Dumpen) jämfört med sociala medier eller Katerina Janouchs blogg (som inte skyddas av vare sig TF eller YGL).

Jag tror att vi får skilja på juryns utlåtande och rättens dom. Om juryn fäller får tingsrätten meddela friande dom och i det läget kan den friande domen överklagas, eftersom överrätterna (liksom tingsrätten) bara är bundna av ett friande juryutlåtande. Se TF 12:4-6 som YGL 10:1 hänvisar till.

I det här målet återstår att se om det blir jury - parterna kan enligt TF 12:3 2 st. komma överens om att rätten avgör målet utan medverkan av jury. Om så sker är det också möjligt att överklaga en friande dom.
Senast redigerad av Lessler 2024-04-07 kl. 02:07.
Citera
2024-04-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Sara Nilsson skriver till och med själv att det är jobbigt att ringa upp och informera familj och/eller partner.

https://arbetet.se/2022/06/09/patrik-sjobergs-skratt-visar-hur-dumpen-ser-pa-de-anhoriga-barnen/
Kan nog stämma att de kontaktar anhöriga,

men jag var mer ute efter något fall där de själva säger det och inte någon dumpenhatande politisk sossetidning som hänvisar till vänsterorienterad tidnings påståenden.
Citera
2024-04-07, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jag vet hur det fungerar, men jag anser fortfarande att det är en dum lag då det personen fortfarande var redo att begå brottet, men de tydligt att majoriteten hellre vill se barn bli utsatta för brott istället för att man faktiskt straffar de som kan tänka sig att göra det. idiotiskt.

Lagen är generell inte specifik för sexbrott mot barn, samma krav för alla försöksbrott.
Ganska rimligt att det krävs att det faktiskt skulle kunna ske för att det skall räknas som ett försöksbrott.
Citera
2024-04-07, 06:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det skulle förvåna mig om Sara inte trillar dit för förtal sett till Dumpens verksamhet i jämförelse med andra fall med den rubriceringen. Utpressning eller olaga tvång är väl däremot mer tveksamt då man i sådana fall måste leda i bevis att de pengar som Dumpen fått från Impulskollen avsett något annat än exempelvis annonsering.

Känner du till många fall i Sverige där en ansvarig utgivare fällts för förtal?
Oerhört ovanligt skulle jag säga.

Dumpen ska liksom jämföras med exempelvis Aftonbladet.
Citera
2024-04-07, 06:28
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Känner du till många fall i Sverige där en ansvarig utgivare fällts för förtal?
Oerhört ovanligt skulle jag säga.

Dumpen ska liksom jämföras med exempelvis Aftonbladet.

Ovanligt får det väl sägas vara, men det händer. Exempelvis har ju Mats Dagerlind som är ansvarig utgivare för Samnytt nyligen dömts för förtal, för andra gången, och även utgivare för större publikationer har trillat dit ibland.

Att fördalsdomar mot ansvariga utgivare är ovanliga kan väl även ha att göra med att många aktar sig för att allt för tydligt peka ut enskilda personer som klandervärda medan det är själva idén med Dumpen.
Citera
2024-04-07, 06:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ovanligt får det väl sägas vara, men det händer. Exempelvis har ju Mats Dagerlind som är ansvarig utgivare för Samnytt nyligen dömts för förtal, för andra gången, och även utgivare för större publikationer har trillat dit ibland.

Att fördalsdomar mot ansvariga utgivare är ovanliga kan väl även ha att göra med att många aktar sig för att allt för tydligt peka ut enskilda personer som klandervärda medan det är själva idén med Dumpen.

Nja.
Exempelvis Uppdrag Granskning har varit väldigt flitiga med att göra exakt samma sak.

Nej, saken är den att de flesta tryckfrihetsmål går till JK/JO som oftast lägger ner då de vet hur jävla svårt det är att vinna i sådana här fall.

Här har vi däremot en privatperson som inte verkar förstå detta.
Citera
2024-04-07, 07:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nja.
Exempelvis Uppdrag Granskning har varit väldigt flitiga med att göra exakt samma sak.

Nej, saken är den att de flesta tryckfrihetsmål går till JK/JO som oftast lägger ner då de vet hur jävla svårt det är att vinna i sådana här fall.

Här har vi däremot en privatperson som inte verkar förstå detta.

Fast, samtidigt var det inga problem att vinna mot exempelvis Samnytt och jag skulle inte direkt vilja påstå att vad de skrev var mer "klandervärt" än vad Dumpen har skrivit, så uppenbarligen är det långt ifrån omöjligt att få ansvariga utgivare dömda.

Hur det går i just det här fallet får väl visa sig.
Citera
2024-04-07, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det tror jag vad jag vill om.
Haha ja en liten snorunge som du som levt i skyddad verkstad hela livet tror väl att du blir jurist för att du läst lite på internet!
Men ändå sitter du här och ska rida på andras medlemmars meriter?

Citat:
För att, som jag sa, att allmänintresse i juridisk mening inte är samma sak som att en stor pöbel vill veta.

För övrigt har jag inte sagt att jag är säker på att det inte kommer att bedömas som att det inte har ett allmänintresse. Jag förklarar bara att huruvida det har det eller inte inte beror på storleken på deras facebookgrupp.
Det kan absolut ha med storlek på en facebookgrupp att göra. Om du inte fattar att hundratusentals människor som organiserar sig och gemensamt skriker "rädda våra barn" är ett stort allmänintresse så har du uppenbarligen inte själv förstått detta begrepp som du så stöddigt hävdar att du vill förklara.

Allmänintresse handlar alltså om vad folket behöver veta, ifall det ligger i allmänhetens intresse att ta del av information för att t.ex kunna skydda sig och sina barm mot pedofiler. Det här handlar inte om en pöbel som vill hämnas eller skvallerkärringar som vill gotta sig, utan om hundratusentals människor som äntligen ser att potentiella förövare avslöjas så att man får en möjlighet att undvika eller värja sig emot dom.

Det är allmänintresse per definition i juridisk mening.
Citat:
Du har totalt missuppfattat den diskussionen. Om du hade förstått innebörden hade du förstått att det är helt meningslöst att begära att jag presenterar en dom.
Du kan inte på något sätt belägga ditt resonemang med något som stöder det, eftersom du snackar skit.

I själva verket går det inte alls att hävda att det finns ett stort allmänintresse kring alla förtalsbrott.

Faktum är att detta fall är unikt och det är just precis exakt det enorma allmänintresset som kan göra att de faktiskt går fria, till skillnad ifrån t.ex Ebba busch som mest ville jävlas.
Senast redigerad av Haschpundaren 2024-04-07 kl. 07:37.
Citera
2024-04-07, 08:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det låter sjukt om hon dömdes enbart för att rapportera om saken. Läste nu att hon påstått att läraren "tvingat barnen att ansluta till islam" och det var förmodligen inte helt sant, eftersom hon dömdes.

Men det är en poäng att syftet antogs vara missaktning.

Nej ingen tvingades att ansluta sig till islam, men barnen tvingades genomföra muslimska ritualer. Muslimska barn tvingades naturligtvis inte att genomföra icke-muslimska ritualer.

Janouch kritik var sakligt rätt. Vad rätten angav som skäl för att fälla henne var att hennes inlägg lett till en arg opinion mot läraren och läraren tagit skada av detta.

Här i Dumpen fallet kan ju gäddorna hävda med en ännu större rätt att publiceringen av dem har lett till att de tagit stor personlig skada och att syftet varit att hetsa upp en opinion på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in