Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det tror jag vad jag vill om.
Haha ja en liten snorunge som du som levt i skyddad verkstad hela livet tror väl att du blir jurist för att du läst lite på internet!
Men ändå sitter du här och ska rida på andras medlemmars meriter?
Citat:
För att, som jag sa, att allmänintresse i juridisk mening inte är samma sak som att en stor pöbel vill veta.
För övrigt har jag inte sagt att jag är säker på att det inte kommer att bedömas som att det inte har ett allmänintresse. Jag förklarar bara att huruvida det har det eller inte inte beror på storleken på deras facebookgrupp.
Det kan absolut ha med storlek på en facebookgrupp att göra. Om du inte fattar att hundratusentals människor som organiserar sig och gemensamt skriker "rädda våra barn" är ett stort allmänintresse så har du uppenbarligen inte själv förstått detta begrepp som du så stöddigt hävdar att du vill förklara.
Allmänintresse handlar alltså om vad folket behöver veta, ifall det ligger i allmänhetens intresse att ta del av information för att t.ex kunna skydda sig och sina barm mot pedofiler. Det här handlar inte om en pöbel som vill hämnas eller skvallerkärringar som vill gotta sig, utan om hundratusentals människor som äntligen ser att potentiella förövare avslöjas så att man får en möjlighet att undvika eller värja sig emot dom.
Det är allmänintresse per definition i juridisk mening.
Citat:
Du har totalt missuppfattat den diskussionen. Om du hade förstått innebörden hade du förstått att det är helt meningslöst att begära att jag presenterar en dom.
Du kan inte på något sätt belägga ditt resonemang med något som stöder det, eftersom du snackar skit.
I själva verket går det inte alls att hävda att det finns ett stort allmänintresse kring alla förtalsbrott.
Faktum är att detta fall är unikt och det är just precis exakt det enorma allmänintresset som kan göra att de faktiskt går fria, till skillnad ifrån t.ex Ebba busch som mest ville jävlas.