2024-04-04, 15:27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Men i dagens samhälle där det visas upp en polerad yta med perfekta hem, perfekta middagar, perfekta barn osv

Angående perfekta middagar, så är det ju värt att notera att Hanna snöat in (finns det något som är medeklassigare än att "snöa in" på något) på dukning. Förstår att det skulle charmigt och excentriskt, men det blev bara brackigt.

Och det där med "polerad yta och perfekta hem" tycker jag egentligen är ganska fjantigt. En normal människa förstår väl att det som presenteras på sociala medier inte är hela bilden av persons liv. Alla har sin skit, men en del har förstånd att hålla den privat. Det är nog lite det som stör mig, att Hanna tror att det är något unikt att ha koncentrationssvårigheter, humörssvängningar och beslutsångest. Hon har startat någon sorts jättelik grupprunk (så kanske man inte säger när det handlar om kvinnor?) för medelålders kvinnor som inte orkar städa. Men i längden blir ingen lyckllig i en sophög.

Världen skulle verklighen behöva en Jordan B Peterson för kvinnor. "Clean your room, get your act togehter, enough with excuses..."
Citera
2024-04-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Väninnan kanske kände att hennes påsk skulle förstöras av att ha en flamsig, burdus och högljudd ego-narkoman i sitt hem? Det är frågan Hanna borde ställa sig...

Fast varför behöver man gissa sig till hur folk ser en? Det står klart att DU tycker hon är sådan.
Men det är toxiskt. Har man en vän som man bara anser vara ego-narkoman och flamsig, så är man ju inte schysst själv.

Det blir ju mkt spekulationer här, men man undrar ju då varför dessa vänner öht är vänner med henne.

Kanske drar de nytta av hennes kulighet så länge som hon underhåller och sprider glädje, men sen spolar de henne, som en sak, när hon blir ev blir too much? Eller så är vännen en riktig vän och då tar man ett snack med vederbörande.
Men tyvärr är folk ofta fegisar.
Man står själv inte ensam och då kan man lugnt välja bort.

Det är det tvåsamhetsmarodörer har svårt att sätta sig in i.
Som singel så har du sällan möjlighet att välja, utan mest att hantera att bli bortvald eller bli glad över att bli vald.

Ngt säger mig att du hade varit sådan själv (?)
Citera
2024-04-05, 17:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Fast varför behöver man gissa sig till hur folk ser en? Det står klart att DU tycker hon är sådan.
Men det är toxiskt. Har man en vän som man bara anser vara ego-narkoman och flamsig, så är man ju inte schysst själv.

Det blir ju mkt spekulationer här, men man undrar ju då varför dessa vänner öht är vänner med henne.

Kanske drar de nytta av hennes kulighet så länge som hon underhåller och sprider glädje, men sen spolar de henne, som en sak, när hon blir ev blir too much? Eller så är vännen en riktig vän och då tar man ett snack med vederbörande.
Men tyvärr är folk ofta fegisar.
Man står själv inte ensam och då kan man lugnt välja bort.

Det är det tvåsamhetsmarodörer har svårt att sätta sig in i.
Som singel så har du sällan möjlighet att välja, utan mest att hantera att bli bortvald eller bli glad över att bli vald.

Ngt säger mig att du hade varit sådan själv (?)
Nej, jag menar att väninnan kanske tänkte så (jag tror att någon kan tänka så kring Hanna och andra som är som hon).

Nej.
Citera
2024-04-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, jag menar att väninnan kanske tänkte så (jag tror att någon kan tänka så kring Hanna och andra som är som hon).

Nej.

Ja? Det var ju det jag skrev.
Dvs, du förordar ett toxiskt synsätt på relationer.
-Väninnan tyckte Hanna var vidrig så det var rätt att porta henne i sista minuten.

Vänta nu: varförär man för det första VÄN med någon man inte står ut med? Du reflekterat inte ens över det, utan hejar på väninnan.

Antingen tar man ett snack med vederbörande vän om det är ngn man gillar om hens beteende.

Gör man inte det,så gör man slut på vänskapen på bästa möjliga sätt.

Att behöva leka gissningslekar i relationer är psykisk misshandel.
Citera
2024-04-06, 12:50
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja? Det var ju det jag skrev.
Dvs, du förordar ett toxiskt synsätt på relationer.
-Väninnan tyckte Hanna var vidrig så det var rätt att porta henne i sista minuten.

Vänta nu: varförär man för det första VÄN med någon man inte står ut med? Du reflekterat inte ens över det, utan hejar på väninnan.

Antingen tar man ett snack med vederbörande vän om det är ngn man gillar om hens beteende.

Gör man inte det,så gör man slut på vänskapen på bästa möjliga sätt.

Att behöva leka gissningslekar i relationer är psykisk misshandel.

Så du får heja på Hanna men ingen får heja på väninnan? Dessutom har jag inte sett en enda i denna tråd som hejar på väninnan, bara flera som har förslagit anledningar till att väninnan agerade som hon gjorde.

Finns absolut ingenting i Hannas krönika som talar för att väninnan tycker att hon är vidrig.
Är hon väninna med henne (och det inte bara är Hannas egen tolkning att de är kompisar) ser hon troligen en massa förtjänster med henne och hennes säkert många goda egenskaper.
Men det betyder inte att man vill ha sina kompisar närvarande i firande med familjen.
Hanna skriver hon är stolt över att hon vågar fråga om hon får vara med i olika sammanhang och att väninnan tackade ja utan större entusiasm.
Båda de sakerna - att hon inte är bjuden till en högtid men bjuder in sig själv, vilket jag tolkar har skett flera gånger förr och att värden inte verkar glad över det trots jakande svar, borde ha fått Hanna att själv reflektera.

Som flitig läsare av etikettspalter i tidningarna genom åren kan jag också meddela att det är ganska ofta folk har problem med att våga säga ”harsh truths” till vänner och att det inte bara är ”att ta ett snack” med vederbörande.
(Ex att de ofta luktar stark svett, har dålig andedräkt, att de är för påträngande och gapiga och tar över varje socialt sammanhang och kör över de andra, att någon blir för full varje gång och det är obehagligt för de andra, särskilt om de andra har barn.)
Trots att de verkligen uppskattar sina vänner ur flera andra aspekter!
Även läst frågor för personer som inte vågar ta med sig respektive hem till vänner på grund av partnerns beteende, eller folk som inte vågar bjuda sin kompis på sitt bröllop för då måste kompisens sambo också bjudas och han/hon är alkoholist och spårar ur totalt på varje fest.
Förlåt, men det är sällan svartvitt och folk vill sällan såra.

Sen håller jag som tidigare påpekat fortfarande med om att man inte först säger ja för att sedan dra in inbjudan. Och om man av olika anledningar känner sig tvingad till det får man väl hitta på någon någorlunda bra lögn, som att någon av dem fått magsjuka. Inte att ”huset är fullt”, det är ju väldigt genomskinligt.

Läste för övrigt igenom den här tråden för några nätter sen. Ganska många, från olika år, som vittnar om att Hanna verkar ha en ganska gapig och gåpåig personlighet och kanske inte riktigt förstår personliga gränser (eller iaf respekterar dem).
Att hon även låter utehusdjur gå omkring inomhus och skita och hönorna sova i hennes säng och poserar med hönor på huvudet (eller om det var på axeln) i en intervju där hon även beskriver att hon inte duschat på länge och mamman diskret försöker få henne att låna hennes (vilket Hanna nobbar) talat ju även det för att hon kanske inte helt med på social koder?
Hanna är säkert underbar på väldigt många sätt men jag kan också se att hon på andra kan vara lite jobbig i större doser. Och som sagt var - även folk med svårigheter för sociala koder förtjänar vänner men man kan väl också ha förståelse för att vännerna inte alltid orkar umgås med dem, särskilt inte vid privata firanden?

Men JA, väninnan borde aldrig ha sagt ja eftersom hon uppenbarligen inte villa ha Hanna där just då, av anledningar ingen av oss vet, men troligen inte för att varken hon eller Hanna är ”vidrig” iaf.
Citera
2024-04-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Så du får heja på Hanna men ingen får heja på väninnan? Dessutom har jag inte sett en enda i denna tråd som hejar på väninnan, bara flera som har förslagit anledningar till att väninnan agerade som hon gjorde.

Finns absolut ingenting i Hannas krönika som talar för att väninnan tycker att hon är vidrig.
Är hon väninna med henne (och det inte bara är Hannas egen tolkning att de är kompisar) ser hon troligen en massa förtjänster med henne och hennes säkert många goda egenskaper.
Men det betyder inte att man vill ha sina kompisar närvarande i firande med familjen.
Hanna skriver hon är stolt över att hon vågar fråga om hon får vara med i olika sammanhang och att väninnan tackade ja utan större entusiasm.
Båda de sakerna - att hon inte är bjuden till en högtid men bjuder in sig själv, vilket jag tolkar har skett flera gånger förr och att värden inte verkar glad över det trots jakande svar, borde ha fått Hanna att själv reflektera.

Som flitig läsare av etikettspalter i tidningarna genom åren kan jag också meddela att det är ganska ofta folk har problem med att våga säga ”harsh truths” till vänner och att det inte bara är ”att ta ett snack” med vederbörande.
(Ex att de ofta luktar stark svett, har dålig andedräkt, att de är för påträngande och gapiga och tar över varje socialt sammanhang och kör över de andra, att någon blir för full varje gång och det är obehagligt för de andra, särskilt om de andra har barn.)
Även läst frågor för personer som inte vågar ta med sig respektive hem till vänner på grund av partnerns beteende, eller folk som inte vågar bjuda sin kompis på sitt bröllop för då måste kompisens sambo också bjudas och han/hon är alkoholist och spårar ur totalt på varje fest.

Sen håller jag som tidigare påpekat fortfarande med om att man inte först säger ja för att sedan dra in inbjudan. Och om man av olika anledningar känner sig tvingad till det får man väl hitta på någon någorlunda bra lögn, som att någon av dem fått magsjuka. Inte att ”huset är fullt”, det är ju väldigt genomskinligt.

Läste för övrigt igenom den här tråden för några nätter sen. Ganska många, från olika år, som vittnar om att Hanna verkar ha en ganska gapig och gåpåig personlighet och kanske inte riktigt förstår personliga gränser (eller iaf respekterar dem).
Att hon även låter utehusdjur gå omkring inomhus och skita och hönorna sova i hennes säng och poserar med hönor på huvudet (eller om det var på axeln) i en intervju där hon även beskriver att hon inte duschat på länge och mamman diskret försöker få henne att låna hennes (vilket Hanna nobbar) talat ju även det för att hon kanske inte helt med på social koder?
Hanna är säkert underbar på väldigt många sätt men jag kan också se att hon på andra kan vara lite jobbig i större doser. Och som sagt var - även folk med svårigheter för sociala koder förtjänar vänner men man kan väl också ha förståelse för att vännerna inte alltid orkar umgås med dem, särskilt inte vid privata firanden?

Men JA, väninnan borde aldrig ha sagt ja eftersom hon uppenbarligen inte villa ha Hanna där just då, av anledningar ingen av oss vet, men troligen inte för att varken hon eller Hanna är ”vidrig” iaf.

Ett svar när du lägger ord i min på mig: jag hejar inte på Hanna i den bemärkelsen att jag påstår att hon INTE är ego eller att väninnan skulle uppfatta henne som det.

Jag är emot mobbning. Sådant stammar ofta i konflikträdsla.
Tror att sådant är skadligt och avskyr det

Jag förordar öppenhet och respekt, inte att väninnan inte har rätt till eventuella känslor.

Ghosting har aldrig förbättrat en relation.
Eller en person.

Jag hejar inte på Hanna utifrån att hon inte kan ha fel eller vara besvärlig vilket kan gå ut över folk.
Jag hejar på henne, eg. Hennes position som den som ingen bjuder in, som beskriven som ett hopplöst fall som inte förtjänar ärlighet och feedback.
That's all.
Citera
2024-04-12, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina

Tack för att du ger en glimt av vad som står i Hannas text, blir lite svårt ta ställning till detta om man inte kan läsa pga betalväggen.

"Hanna skriver hon är stolt över att hon vågar fråga om hon får vara med i olika sammanhang och att väninnan tackade ja utan större entusiasm.
Båda de sakerna - att hon inte är bjuden till en högtid men bjuder in sig själv, vilket jag tolkar har skett flera gånger förr och att värden inte verkar glad över det trots jakande svar, borde ha fått Hanna att själv reflektera."

Jag fattar inte om det var en nära väninna eller inte. Är de nära vänner borde det väl gå att prata om sånt här?

Vet inte om det är något att vara stolt över att våga fråga om man får vara med - ifall man inte kan läsa av att frågan är olämplig eller att man inte klarar att ta ett nej osv.

Vet inte heller hur kul det vore att vara med i någon annans familj, som femte hjulet. Finns väl annat att hitta på under påsken? Äta godis framför teven eller läsa en bra bok om man inte vill gå ut på lokal.

Jag har tyckt det varit jobbigt att vara ensam ibland under julhelgerna, men man vänjer sig. Påsk är dock inte en så stor helg.

Undrar om de snackade ut sedan, hon och väninnan. Blev det bättre eller sämre dem emellan efter tidningstexten?

Hur har det gått med Hannas gravid-planer? Minns inte hur gammal hon är.
Citera
2024-07-13, 02:36
Hon, Hanna, blir tydligen rik på sina böcker? Eller vad är hennes största inkomstkälla? Kanske som radiopratare
Citera
2024-08-05, 19:36
Medlem
farlings avatar
Sommaren i Grums ligger uppe på svtplay igen.

De två första avsnitten med Jonatan Unge och Oscar Zia är helt fantastiska. Älskar kemin mellan Hanna och dessa två!
Citera
2024-08-29, 20:13
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Totalt ointressant människa.
Citera
2024-08-29, 22:46
Medlem
”Jag blev lite utbränd”. Sjukskriven just nu enligt kvällstidning.
Citera
2024-08-29, 22:51
Medlem
falconer8s avatar
Det behöver ju inte vara så, jag kan ha fel men det känns som om Hanna har fått återfall och trillat dit på såsen igen. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in