Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Mycket bra inlägg!! Och tack för sansad diskussion.
Jag håller självfallet med om dessa signalement, men som spänner omkring/förbi mordplatsen.
De är mellan Grand och DBG och inget av signalementen är med på alla 3 platser.
Men precis som du så ser jag också det troliga i att GM stoppade undan en ev. handledsväska och kanske glasögon som skulle kunna vara igen etc.
Det är ju samtidigt dessa signalement som SE själv uppger. (Bortsett från öronlapparna då)
Så visst blir det misstänkt, sammantaget.
Jag anser därför också att SE bör ifrågasättas utifrån detta och är kritisk till utredningen av honom.
Men det jag dels brottas med är hypotesen med "SE vid Grand".
Jag har svårt att se att han rör sig ut och in på Skandia för att "vara där". Totalt osedd.
Som jag sagt förut, en otrolig tur och chansning.
Vi vet ju att han stämplade ut ca 23:19, men skulle han då även kunnat vara Mårtens "grandman"?
Vidare är mitt problem (som jag lyft tidigare) att SE vid utstämpling på Skandia inte har någon aning om vart paret Palme tagit vägen på sin promenad. De behöver ju inte ens vara kvar på Sveavägen, utan gått ned till Drottninggatan o.s.v.
Det är och blir en slump att han springer rakt i famnen på dom.
Jag har inga större problem med att mordet kommer av en slump/tillfällig upptäckt av att Olof Palme dyker upp inne i stan, men i fallet med SE "vid Grand" är det slump på slump.
Inget omöjligt i det heller, men ändå..
Tillbaka till frågan om signalement så är väl frågan vad GM faktiskt hade på sig?
Och med SE är det samma fråga? Vad hade han egentligen på sig?
Jag tror dock att det är först nu när vi "gjort SE till GM" som vi enklare ser dessa likheter av uppgifter.
Liknande sker ju i CA-tråden och hos "YouTube-Otto" nu.
Likhet i fantombilder och signalement.
Ja det är ju inte bevisat att dessa signalement är på GM men dock anser jag att dessa 3 signalement är dom enda "detaljer" som nämns på en misstänkt person...
Kan också tycka att det är lite märkligt att Engström också ägde och bar dessa detaljer relativt ofta även om vi inte vet just mordnatten..
Om Engström befinner sig vid Grand så är det troliga att han ger upp försöket och traskar tillbaka till Skandia och stämplar ut och skyndar mot nattbussen , här blir det då en semi-slump att Palme återigen möter Engström!
Skriver Semi då det faktiskt inte är så otroligt då Engström faktiskt går ut på Sveavägen igen någon minut senare ...
Då ger det ju även en förklaring att han lagt tillbaka glasögonen i handledsväskan efter att Mårten sett honom vid Grand...Även varför Engström faktiskt är beväpnad då han inte orkat eller hunnit lägga av vapnet på rummet igen...
När dessa 3st detaljer blir kända i media som Engström då uppfinner supervittnet och förväxlingen...
Slump och tur kommer jag aldrig ta ifrån dig för det måste han haft ...Men någongång har en GM slumpen och turen på sin sida och därav olöst mord