2024-04-05, 22:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Till Åke Rimborn. Så här säger han 1988:

Förtydligande 2016:

I vilket förhör (som vi har tillgång) beskriver hon ett narrativ med 2 GMs anser du?

Finns det något mer än Rimborns tankar?
Citera
2024-04-05, 22:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Herregud, just när man trodde det hade blivit lugnt och sansat i tråden ...

NF såg en man gå efter LOP. I samma position som SE uppger att han gick i 5-6 sekunder efter LOP.

Denne man är "lite äldre" och har ett trekvartslångt, blått ytterplagg.

Den norra hyopotesen innebär att SE gjorde helt om uppe vid Sari.

Det kan ju väl inte bli lugnt i tråden när du skriver saker som inte går ihop, heller?

Där NF såg mannen som följde efter paret Palme. (enligt uppgift)
Där har vi ingen om uppgift om att någon varit. Inte SE heller..

Det fetstilta blir väl ändå ett oseriöst försök att få SE till GM?
SE har ju aldrig uppgett att han varit norr om Skandia-entrén, men där du nu försöker påstå att han själv placerat sig i den position som NF iakttar mannen som följer paret Palme!
Fredag kväll och otur när du tänkte?

I övrigt så ska jag inte "bråka" mer, men SE's U-sväng...?
Som inspel där:
TP har ju den vid norra reklampelare, "Palmeutredaren" som Jeremiah intervjuat har ju med ett samtal vid Sari.
Citera
2024-04-05, 22:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vilken annan teoretiskt misstänkt person kan du placera på mordplatsen när mordet skedde?

Det är tydligen för svårt för dig att förstå. Men återigen för tusende gången så måste SE varit på mordplatsen bara 30-50 sekunder efter skotten för att ha kunnat sett Lars J inne gränden där han stod just då dvs kulturhusets vägg. Det kopplar SE till mordplatsen strax efter skotten. Det mesta tyder på at SE såg Lars J från trappan minst en gång kanske två grr. inte från mordplatsen. Ingen såg nämligen SE på mordpaltsen strax efter skotten- "snubblade nästan på Olofs döda kropp" enligt SE själv, "pratade med Lisbet" "sprang in i gränden efter poliserna och kom ut därifrån tillbaka till mordplatsen", stod och överhörde supervittnet m.m.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

Du verkar inte läst TPs bok. SE drar till med några lögner och har bara lite tur att de är rätt. SE har aldrig sett LJ varken som vittne eller GM. Som mytoman-SE kan han dock sett LJ på mordplatsen när han kommer dit efter att ambulansen lämnat och lagt ihop ett och ett.

"SE ljuger om allt". Det vet till och med MG på Filter.

Edit: Styrkan i norra hypotesen är att ingen sett SE på mordplatsen varken som mördare eller vittne eftersom han inte var där.
Citera
2024-04-05, 22:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När man är närsynt ser man bättre på nära håll än på långt håll, så att hantera en Walkie-Talkie går bra.
Däremot ser man suddigt på långt håll.

Så var det ja. Och som inblandad i en mindre gruppering, lär man nog utgå ifrån att SE hade en walkie talkie.
Citera
2024-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I vilket förhör (som vi har tillgång) beskriver hon ett narrativ med 2 GMs anser du?

Åke Rimborn verkar av någon anledning blivit satt lite på undantag.

https://drive.google.com/file/d/1x88Bp1-yCpJygBWH5HrxFKwz0kPyE23X/view
Juristkommissionen 19860714

https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view
1986-03-01 Åke Rimborn
Citera
2024-04-05, 22:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men frågan är när han läste den tidningen. Enligt frun åkte de på söndagen.

Polisens signalement den 2:a mars verkar uppbyggt av en rad olika vittnen.

Togs glasögonen upp i Holmérs första konferens den 1:a mars?

Frågan är varför SE inte ringde till polisen från Idre. Hade inte stugan telefon?
Glasögonuppgiften kom från Mårten P som blev förhörd några timmar efter mordet, glasögonen nämndes sedan i polisens efterlysning i SvD den 2 mars. Detta kände inte SE till så han trodde uppgiften kom från något mordplatsvittne, jämför med det påhittade Supervittnet. SE nämnde glasögonen när han kom tillbaka från Idre, då hade han säkert läst tidningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-04-05 kl. 23:03.
Citera
2024-04-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så var det ja. Och som inblandad i en mindre gruppering, lär man nog utgå ifrån att SE hade en walkie talkie.

Har du något förslag på vilken gruppering det skulle kunna vara i så fall?
Citera
2024-04-05, 23:04
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Åke Rimborn var yttre befäl med uppgift att vaka över LP på sjukhuset och inhämta information från henne. Det gjordes inte under förhörsformer på grund av hennes upprivna skick. Därför finns inget protokoll. Men det var likväl hans uppgift att inhämta den information som låg till grund för rikslarmet vilket han gjorde via ”minst tre, fyra besök” till hennes rum.

Det var alltså hans officiella uppgift att inhämta denna information på ett korrekt sätt. Och han har alltid vidhållit att det aldrig rörde sig om något missförstånd mellan honom och henne.

Men du är förstås fri att helt avfärda detta som ”tankar”.
Citera
2024-04-05, 23:08
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Har du något förslag på vilken gruppering det skulle kunna vara i så fall?

Ja, det har jag. Men att namnge dem får någon annan sköta. Dock rör det sig väl om djupt Palmehat (av olika valörer och anledningar) om jag förstått saken rätt. Det ska dock inte röra sig om professionella poliser/militärer/säkerhetsfolk. Men det var sannilikt en grupp om 5-6 personer plus SE.

Min övertygelse är att SE är inblandad - men inte som skytt - och antingen agerade han patsy och sprang på åsen, samt lade sig i utredningen och blev den "Skandiaman" vi stött och blött i flera år, eller så var han "bara" det sistnämnda. Men att han även var en patsy, skulle (tycker jag) förklara en del om signalementen samt även att han fick med sig en del om efterspelet på mordplatsen (eftersom jag tror att han återvände). Han kan givetvis även bara ha varit ett vittne/varande och stått och iakttagit på långt håll (antingen från norr eller söder).
Citera
2024-04-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, det har jag. Men att namnge dem får någon annan sköta. Dock rör det sig väl om djupt Palmehat (av olika valörer och anledningar) om jag förstått saken rätt. Det ska dock inte röra sig om professionella poliser/militärer/säkerhetsfolk. Men det var sannilikt en grupp om 5-6 personer plus SE.

Min övertygelse är att SE är inblandad - men inte som skytt - och antingen agerade han patsy och sprang på åsen, samt lade sig i utredningen och blev den "Skandiaman" vi stött och blött i flera år, eller så var han "bara" det sistnämnda. Men att han även var en patsy, skulle (tycker jag) förklara en del om signalementen samt även att han fick med sig en del om efterspelet på mordplatsen (eftersom jag tror att han återvände). Han kan givetvis även bara ha varit ett vittne/varande och stått och iakttagit på långt håll (antingen från norr eller söder).

Koppling till Täby?
Citera
2024-04-05, 23:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Koppling till Täby?

Nä, inte som jag har förstått det iaf, men jag har inte hela bilden skall sägas.
Citera
2024-04-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hade inte AB då vittnat om ett skott efter att mannen vänt och tagit sina kliv?

Ser det som att det smäller två skott, AB tittar på Palme när GM hölstrar eller liknande, sen ser han GM fly.

Hur ska AB kunna se dessa kliv från sin position?

Han borde se GM i profil och det vittnar han inte om.

Bara testar här en hypotes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in