2024-04-05, 21:35
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
När anser du att hon har sagt att det var 2 gärningsmän på plats någon gång?

Till Åke Rimborn. Så här säger han 1988:

Citat:
- 'Du tror alltså fortfarande att det första rikslarmet var riktigt?'
- 'Ja, svarade Rimborn. I sitt chocktillstånd sa Lisbeth Palme att hon sett två gärningsmän och att hon kände igen dem. Hon var inte tveksam. Det enda var att hon knappt ville säga det där om Ustasja, men hon nämnde det i alla fall minst två gånger samt att ”de som gjorde det här var de som var i Gamla stan”. ”En av dem var den som sköt'

Förtydligande 2016:

Citat:
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.

Även på brottsplatsen?

– Ja. Det är min fulla övertygelse att det var så.
Citera
2024-04-05, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enter2000
För alla även dig.

Det kan du glömma hot fungerar inte på mig. Jag kommer att leverera sanningen och vilka som utförde detta mord mm.
Citera
2024-04-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är intressant att AB säger GM direkt vände sig och klev bort. Mördaren stoppar således undan vapnet väldigt snabbt vad det verkar. För andra menar ju han gör det innan han vänder sig och springer. Det får mig att tänka att det inte handlar om något som bara händer i plötsligt vredesmod. Det känns förutbestämt, två skott, undan med vapnet, fly.

Det där tror jag det finns en möjlig förklaring till.

Jag gillar bilder, då jag lätt glömmer bort ord och ibland hela meningar.

Men jag ser det som en övning för mitt skriftspråk att skriva här

Som du sett har jag byggt upp mordplatsen enkelt i 3d i telefonen med ritningar.

När jag åker och blir AB ögon, så är det möjligt om AB tar skydd mellan skott 1 och 2. När skott 2 går av är GM "ur bild"för AB.
Citera
2024-04-05, 21:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrban
Det kan du glömma hot fungerar inte på mig. Jag kommer att leverera sanningen och vilka som utförde detta mord mm.

Du var iallafall där. Det stör väl de som vill se MOP som en Cluedolek?
Citera
2024-04-05, 21:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tog upp dessa 3 detaljer som visserligen kommer från olika personer och platser...Men dock !

Keps med öronlappar
Handledsväska
Stålbågade glasögon..

Min fråga till dig blir då denna !

Om Engström bar dessa 3 detaljer mordnatten så blir han väl något suspekt?

Kan GM och Engström båda ha dessa detaljer och ändå inte vara samma person ?

Vet att glasögon inte nämns på brottsplatsen men GM och Engström kan ha tagit av dom innan brottsplatsen!

Det kan ju också vara just glasögonen som hamnade i Handledsväska och som skulle plockas upp på DBG !

Mycket bra inlägg!! Och tack för sansad diskussion.

Jag håller självfallet med om dessa signalement, men som spänner omkring/förbi mordplatsen.
De är mellan Grand och DBG och inget av signalementen är med på alla 3 platser.
Men precis som du så ser jag också det troliga i att GM stoppade undan en ev. handledsväska och kanske glasögon som skulle kunna vara igen etc.

Det är ju samtidigt dessa signalement som SE själv uppger. (Bortsett från öronlapparna då)
Så visst blir det misstänkt, sammantaget.
Jag anser därför också att SE bör ifrågasättas utifrån detta och är kritisk till utredningen av honom.

Men det jag dels brottas med är hypotesen med "SE vid Grand".
Jag har svårt att se att han rör sig ut och in på Skandia för att "vara där". Totalt osedd.
Som jag sagt förut, en otrolig tur och chansning.
Vi vet ju att han stämplade ut ca 23:19, men skulle han då även kunnat vara Mårtens "grandman"?

Vidare är mitt problem (som jag lyft tidigare) att SE vid utstämpling på Skandia inte har någon aning om vart paret Palme tagit vägen på sin promenad. De behöver ju inte ens vara kvar på Sveavägen, utan gått ned till Drottninggatan o.s.v.
Det är och blir en slump att han springer rakt i famnen på dom.

Jag har inga större problem med att mordet kommer av en slump/tillfällig upptäckt av att Olof Palme dyker upp inne i stan, men i fallet med SE "vid Grand" är det slump på slump.
Inget omöjligt i det heller, men ändå..

Tillbaka till frågan om signalement så är väl frågan vad GM faktiskt hade på sig?
Och med SE är det samma fråga? Vad hade han egentligen på sig?

Jag tror dock att det är först nu när vi "gjort SE till GM" som vi enklare ser dessa likheter av uppgifter.
Liknande sker ju i CA-tråden och hos "YouTube-Otto" nu.
Likhet i fantombilder och signalement.
Citera
2024-04-05, 21:42
Bannlyst
Jo någon gillar inte att jag skriver klartext om vad och vilka som var där mm.
Citera
2024-04-05, 21:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det där tror jag det finns en möjlig förklaring till.

Jag gillar bilder, då jag lätt glömmer bort ord och ibland hela meningar.

Men jag ser det som en övning för mitt skriftspråk att skriva här

Som du sett har jag byggt upp mordplatsen enkelt i 3d i telefonen med ritningar.

När jag åker och blir AB ögon, så är det möjligt om AB tar skydd mellan skott 1 och 2. När skott 2 går av är GM "ur bild"för AB.

Hade inte AB då vittnat om ett skott efter att mannen vänt och tagit sina kliv?

Ser det som att det smäller två skott, AB tittar på Palme när GM hölstrar eller liknande, sen ser han GM fly.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-05 kl. 21:52.
Citera
2024-04-05, 21:45
Medlem
pojkpingiss avatar
Var inte SE närsynt? Som GM eller involverad, är han väl då inte i behov av sina glasögon? Möjligt kanske han behöver dem omkring DBG, om han eventuellt fipplar fram just glasögonen?
Citera
2024-04-05, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förvisso, men kombinationen av krutrök, utsjasad efter språngmarschen och vissa blodstänk gör ju att han blir misstänkt?

Ja, krutlukten är svårare att förklara, han skulle förvisso kunnat påstå att han varit på en riktig brakskiva, där han skjutit en sjujädra massa raketer/fyrverkerier? Där har vi krutlukt iaf.

Krutlukten är så pass stark och speciell (särskilt om han även har vapnet på sig fortfarande) att den skulle tränga igenom cigarrettlukten. Frågan är om folk skulle bry sig? Tror nog att deras näsar var hyfsat sensibla?

Men, jag tror som sagt inte ett dyft på Bohemia-spåret gällande SE, det är trams och önsketänkande (i min värld). Trist att vissa i tråden börjat tro på Bohemia, efter att dyngspridaren Ursprungligen tjatat hål i skallen på folk om Bohemia i två år.

Tror inte det har något med Ursprungligen att göra (som nu äntligen, sent omsider, tycks ha fått dyngspridar-licensen indragen).

Det har att göra med ett förhör den 23:e april 1986:

"*maskerat* hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som OP samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av OP, kommit in på restaurangen efteråt."

Vad man än tycker om Ursprungligen med anhang så måste man ta detta på allvar. Om möjligt måste man reda ut vem "mannen" var, och i så fall när han var in ...

Eftersom SE beskrivs i sådana termer i Svenska Dagbladet den 2:a mars, är det inte omöjligt att det kan vara han. Även om jag inte tror på det.
Citera
2024-04-05, 21:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrban
Jo någon gillar inte att jag skriver klartext om vad och vilka som var där mm.
Diskuterar du SE? Vad han gjorde? Eller vad gör du i tråden?

Jag tror inte SE är mördaren. Men det är troligare SE är mördaren än att du talar sanning, lögnarn.

Har du läst Flashbacks regler? You fucked up, good bye
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-05 kl. 22:02.
Citera
2024-04-05, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Var inte SE närsynt? Som GM eller involverad, är han väl då inte i behov av sina glasögon? Möjligt kanske han behöver dem omkring DBG, om han eventuellt fipplar fram just glasögonen?

Så kan det mycket väl vara. Plus att han i och med glasögonen blir förklädd, ungefär som Clark Kent ...

Var det från Grand glasögon-detaljen i signalementet kom?

Det hade han kanske i så fall inte räknat med.
Citera
2024-04-05, 21:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror inte det har något med Ursprungligen att göra (som nu äntligen, sent omsider, tycks ha fått dyngspridar-licensen indragen).

Det har att göra med ett förhör den 23:e april 1986:

"*maskerat* hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som OP samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av OP, kommit in på restaurangen efteråt."

Vad man än tycker om Ursprungligen med anhang så måste man ta detta på allvar. Om möjligt måste man reda ut vem "mannen" var, och i så fall när han var in ...

Eftersom SE beskrivs i sådana termer i Svenska Dagbladet den 2:a mars, är det inte omöjligt att det kan vara han. Även om jag inte tror på det.

Ja, du har väl förvisso rätt i, att man borde tagit reda på vem figuren är. Då är det bråttom, bör ju tilläggas? Folk trillar ju av pinnen.

Dock har jag svårt att få ihop det, varför skulle SE som vittne/varande gå in på Bohemia? Vill han tvätta av sig borde han väl gå tillbaka till Skandia? Känns ju lite udda, att han som vittne går till Bohemia framför arbetsplatsen? Och som GM/involverad, känns det ju än mer udda, att stövla in på restaurangen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in