2022-06-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Appen vet ju bara att paketet ska till dig om det är kopplat via epost-adress eller telefonnummer.

För rätt många utlandsförsändelser så kommer inte sådan data med och då är brev enda vägen att kontakta dig.

Appen borde ha samma information som deras hemsida där man spårar försändelser.

Är det för mycket begärt att få information om tullbehandling i deras egen app?

Så här står det på PostNords hemsida.

Stoppat

Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu. ⏳

Leveransrutt

✋ 19 maj 19:11 Försändelsen tullbehandlas.

⛟ 19 maj 19:11 Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Så här står det i appen.
Leveransrutt

Citera
2022-06-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Appen borde ha samma information som deras hemsida där man spårar försändelser.

Är det för mycket begärt att få information om tullbehandling i deras egen app?

Så här står det på PostNords hemsida.

Stoppat

Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu. ⏳

Leveransrutt

Så här står det i appen.
Leveransrutt

Aha, då förstår jag vad du menar. Men kom paketet in i appen av sig självt eller lade du till det?
Citera
2022-06-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Appen vet ju bara att paketet ska till dig om det är kopplat via epost-adress eller telefonnummer.

För rätt många utlandsförsändelser så kommer inte sådan data med och då är brev enda vägen att kontakta dig.

En person i England skickade till mig nyligen utan att ange epost eller telefonummer, custom decleration i England har liksom inget sådant fält heller vilket är mycket konstigt.

Hursom, det som händer ifall det inte är kopplat till epost eller telefonnummer är att paketet ändå kommer dyka upp på moms.postnord.se, så det gäller bara att man håller utkik på olika spårningssidor och testar sitt paket då och då på moms.postnord.se, vartav man godkänner paketet där och betalar via swish tex.

Har aldrig fått ett brev i efterhand heller.
Senast redigerad av fonzen 2022-06-08 kl. 20:51.
Citera
2024-04-05, 13:53
Medlem
Det har precis kommit ett brev från postnord

Ditt paket med försändelse-ID XXXX har kommit till Sverige. Innan det kan levereras behöver en tulldeklaration upprättas och nödvändiga skatter och avgifter betalas enligt nedanstående deklaration: Deklarationsavgift 175,00 kr (inkl. moms 35,00 kr)
Att betala 175,00 kr.

Försändelsen är en gåva och värdet som skrivits på den påklistrade tulldeklarationen 22 USD. Den är skickad från privatperson till privatperson. Några fotografier skickade i ett gult A4-kuvert.

Behöver verkligen tulldeklaration upprättas då? Nån som vet?

Försökte komma i kontakt med Postnord på 0771-333310, och hamnade som alltid i kö. Lät luren ligga med högtalaren på i 4 timmar och ändå svarar ingen. Så hur kontaktar man Postnord för att göra förtydligande kring försändelsen. Nån som vet? Finns det kanske nån mailadress?
Senast redigerad av bogginginmud 2024-04-05 kl. 13:58. Anledning: te
Citera
2024-04-05, 15:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogginginmud
Det har precis kommit ett brev från postnord

Ditt paket med försändelse-ID XXXX har kommit till Sverige. Innan det kan levereras behöver en tulldeklaration upprättas och nödvändiga skatter och avgifter betalas enligt nedanstående deklaration: Deklarationsavgift 175,00 kr (inkl. moms 35,00 kr)
Att betala 175,00 kr.

Försändelsen är en gåva och värdet som skrivits på den påklistrade tulldeklarationen 22 USD. Den är skickad från privatperson till privatperson. Några fotografier skickade i ett gult A4-kuvert.

Behöver verkligen tulldeklaration upprättas då? Nån som vet?

Försökte komma i kontakt med Postnord på 0771-333310, och hamnade som alltid i kö. Lät luren ligga med högtalaren på i 4 timmar och ändå svarar ingen. Så hur kontaktar man Postnord för att göra förtydligande kring försändelsen. Nån som vet? Finns det kanske nån mailadress?
Troligtvis har avsändaren inte fyllt i CN22 etiketten rätt? Förr i tiden kunde man gå in på någon sida hos tullverket och se ett foto av etiketten vet ej om det finns kvar...
Citera
2024-04-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Troligtvis har avsändaren inte fyllt i CN22 etiketten rätt? Förr i tiden kunde man gå in på någon sida hos tullverket och se ett foto av etiketten vet ej om det finns kvar...

Vet ej, Men då borde man ju kunna kontakta PostNord och förklara hur det ligger till? De har ju inga funkerande kontaktvägar på sin hemsida, bara numret till kundtjänst som inte fungerar.
Citera
2024-04-05, 15:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Vet ej, Men då borde man ju kunna kontakta PostNord och förklara hur det ligger till? De har ju inga funkerande kontaktvägar på sin hemsida, bara numret till kundtjänst som inte fungerar.

Tror du får se etiketten på den här sidan https://portal.postnord.com/betalamoms/m/search
Citera
2024-04-05, 17:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nya regler nu , har du beställt utanför EU får du alltid räkna med att det blir avgifter nuförtiden.

Hur är det om varorna kommer från Storbritannien då nuför tiden ?.

Jag beställde reservdelen (medicinteknisk grej) och betalade det världsomspännande företagets Svenska företags gren.
Av konstig anledning finns denna del aldrig i Sverige utan i deras företags lager i London.

Leveransen sker alltid via UPS och man kan följa paketets väg genom tre länder och det står alltid att det "väntar på myndighetsbeslut" typ när det anländer till Tysklands Tullverk.

Någon tullavgift har jag aldrig betalat eller ens fått sms eller mail om men det kanske är inbakat i priset då det är jävligt dyr del och sköts av företaget Svenska del.
Citera
2024-04-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tror du får se etiketten på den här sidan https://portal.postnord.com/betalamoms/m/search

Postnord tar 175 för att upprätta tulldeklaration, men innehållet i brevet är fotografier (personliga) till ett värde av ca 40 spänn.

Är regelverket korrupt eller vad? Inte ska man behöva betala 175 spänn för något som egentligen inte har något kommersiellt värde (annat än personligt värde).

Så jag vill veta hur man kommer runt den avgiften, eller hur man tvingar PostNord att lämna ut den utan denna påhittade avgift.

Hur gör jag för att få brevet utan att betala? Eller måste jag betala och därefter fakturera postnord för den avgiften?
Citera
2024-04-06, 14:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Finns det kanske nån mailadress?
De har kontaktformulär på hemsidan, klicka på kontakta oss, övriga frågor och skriv till oss ...Jag har tidigare varit i kontakt med kundtjänst över denna e-post som kanske fortfarande funkar: kundservice.privat.se@postnord.com
Citera
2024-04-06, 15:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Postnord tar 175 för att upprätta tulldeklaration, men innehållet i brevet är fotografier (personliga) till ett värde av ca 40 spänn.

Är regelverket korrupt eller vad? Inte ska man behöva betala 175 spänn för något som egentligen inte har något kommersiellt värde (annat än personligt värde).

Så jag vill veta hur man kommer runt den avgiften, eller hur man tvingar PostNord att lämna ut den utan denna påhittade avgift.

Hur gör jag för att få brevet utan att betala? Eller måste jag betala och därefter fakturera postnord för den avgiften?
Det är svårt att veta varför dom vill upprätta en tulldeklaration i ditt fall. Min gissning är att avsändaren inte satt på någon CN22 etikett eller fyllt i den felaktigt. Innan kunde man gå in på betala avgiftssidan jag länkade tidigare och klicka sig fram till sidan innan man valde att acceptera att betala, där kunde man klicka visa etikett och se vem det var ifrån och vilket belopp som var ifyllt.

Så antingen fråga avsändaren vad han/hon angav på CN22 etiketten och ställ dig i Postnord telefonkön (ja jag vet att det kan ta tid innan du får svar)
Citera
2024-04-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur är det om varorna kommer från Storbritannien då nuför tiden ?.

Jag beställde reservdelen (medicinteknisk grej) och betalade det världsomspännande företagets Svenska företags gren.
Av konstig anledning finns denna del aldrig i Sverige utan i deras företags lager i London.

Leveransen sker alltid via UPS och man kan följa paketets väg genom tre länder och det står alltid att det "väntar på myndighetsbeslut" typ när det anländer till Tysklands Tullverk.

Någon tullavgift har jag aldrig betalat eller ens fått sms eller mail om men det kanske är inbakat i priset då det är jävligt dyr del och sköts av företaget Svenska del.

Antar att det är liknande wish och andra liknande företag som skickar utrikes till sverige att de har en ompackningsavdelning utanför Sverige men inom EU som packar om och skickar vidare till Sverige = avstå tullavgiften.... Sverige.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in