• 1
  • 2
2021-04-30, 16:35
Medlem
Vad betyder detta: Innan vi kan leverera den till dig behöver en tulldeklaration upprättas och nödvändinga skatter och avgifter betalas, betalningen behöver vara oss tillhand.

Menar dom att den måste gå igenom tullen efter att jag betalat?
Citera
2021-04-30, 17:23
Medlem
Skrevkli-36s avatar
Vet bara att ja fick ett sånt brev från postnord och det kostade mig 75kr +10 i moms och deklarationsavgift. Fast jag beställde varan (en poster) för flera veckor sedan!! Blev rätt sur på skiten
.
Citera
2021-04-30, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrevkli-36
Vet bara att ja fick ett sånt brev från postnord och det kostade mig 75kr +10 i moms och deklarationsavgift. Fast jag beställde varan (en poster) för flera veckor sedan!! Blev rätt sur på skiten
.
jag trodde att jag var tvungen att ta och visa bilder på när jag köpte och transaktion etc på bank på det ( som är i paketet) online till dem via email som bevis att det min tillföretag och jag behöver det
Senast redigerad av HackForums 2021-04-30 kl. 17:58.
Citera
2021-04-30, 18:27
Medlem
miikoss avatar
Behöver du betala tullavgift då? Beroende av värde och innehåll kan tullsatsen vara 0 %.

Moms behöver du ju betala, men om du är momsregistrerad så momsdeklarerar du ju själv.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamt...ran-annat-land

Redovisningen av importmoms för dig som har ett momsregistrerat företag
Den 1 januari 2015 flyttades redovisningen av importmoms från Tullverket till Skatteverket. Det innebär att du som företagare själv redovisar importmoms i momsdeklarationen och gör inbetalningen till Skatteverket.

Tullverket fattar tulltaxeringsbeslut och ansvarar för kontroll av uppgifter. Ett ”monetärt tullvärde” för importmomsen fastställs av Tullverket.

För företag som idag har tullkredit hos Tullverket skickas det monetära tullvärdet ut via tullfakturan från Tullverket.
Företag som inte har tullkredit hos Tullverket, kan enklast och snabbast hämta underlaget för importmomsen och det monetära underlaget på tullverket.se/minasidor.
Om du istället vill ha underlag från oss till momsredovisningen, skickar du de tull-id du önskar information om till tullkundtjanst@postnord.com.

Företag som inte är momsregistrerade och privatpersoner berörs inte. För mer information se tullverket.se eller skatteverket.se.
Maila Postnord och och berätta att du är företagare, och ösnskar underlag till momsdeklarationen.

Antar att du är registrerad för moms?
Citera
2021-04-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Behöver du betala tullavgift då? Beroende av värde och innehåll kan tullsatsen vara 0 %.

Moms behöver du ju betala, men om du är momsregistrerad så momsdeklarerar du ju själv.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamt...ran-annat-land

Redovisningen av importmoms för dig som har ett momsregistrerat företag
Den 1 januari 2015 flyttades redovisningen av importmoms från Tullverket till Skatteverket. Det innebär att du som företagare själv redovisar importmoms i momsdeklarationen och gör inbetalningen till Skatteverket.

Tullverket fattar tulltaxeringsbeslut och ansvarar för kontroll av uppgifter. Ett ”monetärt tullvärde” för importmomsen fastställs av Tullverket.

För företag som idag har tullkredit hos Tullverket skickas det monetära tullvärdet ut via tullfakturan från Tullverket.
Företag som inte har tullkredit hos Tullverket, kan enklast och snabbast hämta underlaget för importmomsen och det monetära underlaget på tullverket.se/minasidor.
Om du istället vill ha underlag från oss till momsredovisningen, skickar du de tull-id du önskar information om till tullkundtjanst@postnord.com.

Företag som inte är momsregistrerade och privatpersoner berörs inte. För mer information se tullverket.se eller skatteverket.se.
Maila Postnord och och berätta att du är företagare, och ösnskar underlag till momsdeklarationen.

Antar att du är registrerad för moms?
förlåt skrev fel. Jag är privatperson. Men jag trodde att de menade att jag bara kunde importera mitt paket om jag hade ett företag.
När jag går till postnord för att betala Moms kan jag göra det lätt. Men jag är förvirrad över vad de menade med den första meningen, denna: tulldeklaration upprättas. görs det av sig själv när jag betalar av?
Senast redigerad av HackForums 2021-04-30 kl. 18:43.
Citera
2021-04-30, 18:46
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
förlåt skrev fel. Jag är privatperson. Men jag trodde att de menade att jag bara kunde importera mitt paket om jag hade ett företag.
När jag går till postnord för att betala Moms kan jag göra det lätt. Men jag är förvirrad över vad de menade med den första meningen, denna: tulldeklaration upprättas. görs det av sig själv när jag betalar av?

Okej, nej det går bra att importera som privatperson.

Du kan göra det själv, men det är lite jobbigt. En deklarationen behöver lämnas på plats till ett kontor på Tullverket, det finns ingen e-tjänst.

Enklast så låter man Postnord vara tullombud, då behöver man inte göra något. Oftast så blir det så automatiskt, eller så får man ett sms där man ska klicka för att välja Postnord som tullombud.

Postnord gör då tulldeklarationen åt en, och tar en avgfit på minst 75 kr, något högre för speciella varor, ex kostförksott, kemikalieskatt osv.

Man brukar få en länk där man betalar med bankkort eller swish.

Om de vill ha underlag ifrån dig så hör de av sig, annars så använder de det värdet som säljaren angav när de skickade paketet.
Citera
2021-04-30, 19:08
Medlem
Efter godkännande av Tullverket kommer PostNord att leverera din försändelse hem till dig eller till ditt utlämningsställe.

Så nu har jag betalat och fick se detta. Vad menar dom att godkänna av tullen? Har paketet inte redan gått igenom tullen (säkerhet check) om jag kan betala av den (importen)?
Senast redigerad av HackForums 2021-04-30 kl. 19:32.
Citera
2021-04-30, 19:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Företagande och företagsekonomi --> Frakt och paketutlämning
/Moderator
Citera
2021-04-30, 19:24
Medlem
vadsadusadus avatar
De skickar info i ett sms eller ett brev på hur du betalar för tullen. Du behöver bara följa instruktionerna sen dyker paketet upp på ditt närmsta postombud. Du behöver alltså inte göra något med papper eller kvitton, du följer bara betalningslänken du får i sms eller brev.
Innan du har gjort det kommer posten inte dela ut ditt brev, för då har det inte gått genom tullen ännu.
Citera
2022-06-04, 19:26
Medlem
Jag fick ett sådant brev i veckan där PostNord behöver en bekräftelse från mig om att utse dem som tullombud. Vad fan, det har man aldrig behövt göra hittills med försändelser som ska levereras. Vem annars skulle kunna utses som tullombud?

Deras app är värdelös, jag fick ingen notis om att försändelsen skulle tullklareras. Fick vänta över två veckor i onödan på deras brev.
Citera
2022-06-05, 11:51
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag fick ett sådant brev i veckan där PostNord behöver en bekräftelse från mig om att utse dem som tullombud. Vad fan, det har man aldrig behövt göra hittills med försändelser som ska levereras. Vem annars skulle kunna utses som tullombud?

Deras app är värdelös, jag fick ingen notis om att försändelsen skulle tullklareras. Fick vänta över två veckor i onödan på deras brev.

nya regler nu , har du beställt utanför EU får du alltid räkna med att det blir avgifter nuförtiden.
Citera
2022-06-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla

Appen vet ju bara att paketet ska till dig om det är kopplat via epost-adress eller telefonnummer.

För rätt många utlandsförsändelser så kommer inte sådan data med och då är brev enda vägen att kontakta dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in