2024-04-05, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.
Sjöberg har det väl inte heller så fett numera och från dumpen kan både han och Sara plocka ut mindre skattefria inkomster
Citera
2024-04-05, 06:54
Medlem
Uppdragsfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodbyeGoofy
Om jag vore Dumpen så hade jag i den frågan försvarat mig med att jag ville visa allt i sin helhet utan att klippa och klistra i loggarna, och att jag inte valde att maska nakenkorten och könsbilderna i loggarna berodde på att jag ville visa sanning och naken trovärdighet.
Låter det vara för andra att betänka. Jag är en människa av miljoner andra som aldrig har haft fem öre intresse för barn. Däremot stort begär för rättvisa, lag och ordning.

Nu ska vi se, #342 ska alltså väcka enskilt åtal mot en "person" som genom utgivningsbevis och lyder under tryckfrihetsförordningen skrivit något på Dumpen? Sara är väl ansvarig utgivare på pappret, det krävs att en fysisk person åtar sig att vara ansvarig men det som skrivs på Dumpen skrivs ju enligt utgivningsbeviset och tryckfrihetsförordningen.
Ska bli intressant att följa, men vet redan nu att det hela kommer hamna i papperskorgen rätt snart. Sorry #342, men du är körd. Inse det.
Citera
2024-04-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Han använde polisens övervakningskameror för att kolla att kusten var klar. Rätta mig gärna om jag har fel men övervakningskameror som finns för att övervaka offentliga utrymmen i stadsmiljö ska väl ändå inte användas av homosexuella pedofilpoliser för att se så att de kan begår övergrepp mot personer som de ska skydda?

Nej, 342 har inte använt några övervakningskameror så det kan han inte lastas för vid rättegång.

Vidare så chattade han med någon som utgav sig för att vara en kåt 14 årig tjej så han är varken homo eller pedofil. Han jobbar hos polisen inte som polis.
Citera
2024-04-05, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdragsfotograf
Ska bli intressant att följa, men vet redan nu att det hela kommer hamna i papperskorgen rätt snart. Sorry #342, men du är körd. Inse det.
Menar du att det är en på förhand uppgjord överenskommen skenrättegång som inte kommer bli av eller medvetet är tänkt att förloras?
Citera
2024-04-05, 07:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammankomst
Det är början på slutet. Hon faller med rätta jurister bakom. Det beror på men mycket sannolikt.

Då hon är ansvarig utgivare med utgivningsbevis och hon publicerat nyheten i sin tidning rör det sig om ett yttrandefrihetsärende.
Ganska svårt att bli fälld för yttrandefrihetsbrott i Sverige.
Citera
2024-04-05, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodbyeGoofy
Om jag vore Dumpen så hade jag i den frågan försvarat mig med att jag ville visa allt i sin helhet utan att klippa och klistra i loggarna, och att jag inte valde att maska nakenkorten och könsbilderna i loggarna berodde på att jag ville visa sanning och naken trovärdighet.
Låter det vara för andra att betänka. Jag är en människa av miljoner andra som aldrig har haft fem öre intresse för barn. Däremot stort begär för rättvisa, lag och ordning.

Isåfall så har jag rätt att publicera privat chatthistorik med tuttbilder och kukfittbilder på min blogg från mina ragg och ligg.
Jag misstänker att dom kommer undan för att männen är fyllda av skam o rädsla och inte vågat anmäla.
Endel av fallen är ju tjatsex från dumpens sida.
Även om jag tycker att mycket av det dom gör är bra så är det brottsprovokation i alla fall, tjatsex i många fall, förtal ochförnedrande pub.
Citera
2024-04-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lineup
Uthängd igen vid förlust, kändis o gäddan som vann striden mot dumpen vid vinst och hamnar i Tv soffan.
Vinner dumpen så är det en legalisering av hela konceptet och affärsmodellen. Det är dessutom en tydlig signal att personlig integritet står sig helt slätt mot skyddet ett utgivnungsbevis ger. Med ett sådant i hand kan du publicera allsköns pinsamheter om vem du vill, tjäna pengar på det och löpa låg risk för represalier.
Citera
2024-04-05, 08:07
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.
Igen: Sajten har utgivningsbevis vilket innebär att åklagare är inte behörig (enkel svenska: får inte) utreda eller åtala för yttrandefrihetsbrottet förtal. Det är Justitiekanslern som är ensam åklagare i sådanaa mål och Justitiekanslern åtalar i princip nästan aldrig. De som är förtalade får själva driva sina mål i tingsrätten och det kan komma att kosta dem flera hundra tusen kronor.

Det innebär att det inte är någon idé att "anmäla" Dumpen till Polisen eftersom Polisen inte ens får kalla Sara till ett förhör om vad som har publicerats på Dumpen. Polisen får inte ens ha synpunkter på det som publiceras. En polisanmälan läggs ner direkt eftersom det är så lagen är utformad. Det är bara Justitiekanslern som kan beordra en polisutredning och Justitiekanslern har redan tyddliggjort att denne inte kommer agera mot Dumpen.
Senast redigerad av eScapeGoat 2024-04-05 kl. 08:14.
Citera
2024-04-05, 08:14
Medlem
640523s avatar
Detta rättsfall blir prejudicerande och på så sätt oerhört viktigt i en alltmer digital tidsålder.

Fallet gäller självfallet inte bara anklagelser om pedofili utan kan appliceras på anklagelser om vad som helst inklusive publicering av personinformation och bilder.

Frias Dumpen är det fritt fram för saker vi nog inte vill ha.
Citera
2024-04-05, 08:15
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är ingen som vill sätta en pedofil i tv-soffan. Det här handlar dessutom en pedofil som uppenbarligen inte tycker att pedofili är något fel annars hade han inte försökt sig på det här. Misstänker att det kommer göras ett exempel av honom.
Vad är det för nummer på gäddan som stämmer Sara/Dumpen?
Citera
2024-04-05, 08:15
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Vad är det för nummer på gäddan som stämmer Sara/Dumpen?
342
Citera
2024-04-05, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdragsfotograf
Nu ska vi se, #342 ska alltså väcka enskilt åtal mot en "person" som genom utgivningsbevis och lyder under tryckfrihetsförordningen skrivit något på Dumpen? Sara är väl ansvarig utgivare på pappret, det krävs att en fysisk person åtar sig att vara ansvarig men det som skrivs på Dumpen skrivs ju enligt utgivningsbeviset och tryckfrihetsförordningen.

Även journalister, enskilda personer, ansvariga utgivare kan ju dömas för förtal när de publicerar artiklar på en tidning som har utgivningsbevis och som lyder under tryckfrihetsförorningen.

Det framgår ju i Tryckfrihetsförordningen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tryckfrihetsforordning-1949105_sfs-1949-105/

Citat:
3 § Som tryckfrihetsbrott anses förtal som innebär att någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Citat:
24 § Vad som föreskrivs i lag om påföljd för brott som anges i 2-20 §§ gäller även när dessa anses vara tryckfrihetsbrott.

Här är ett ganska färskt exempel på detta:

https://www.dn.se/kultur/expressens-chefredaktor-doms-for-fortal/

Expressen publicerade en artiklel där man pekade ut en person som miljöaktivist - ansvarig utgivare dömdes för förtal till 40 dagsböter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in