2024-04-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Men det var tydligen försvarligt i förtalsrättegången mot Expressen efter att de hade hängt ut privatpersoner som hade skrivit lagliga men negativa kommentarer om invandringen på kommentarstjänsten Disqus.

Känner inte till det fallet alls så det kan jag inte kommentera.
Att peka ut personer som invandringskritiska/ negativa till invandring är sannolikt inte förtal dock eftersom det inte kan sägas leda till missaktning.
En stor del av befolkningen är trots allt negativ till invandring.
Beror så klart på hur det gjorts och hur personen framställs. Men enbart negativ till invandring är inte nog för förtal.
Senast redigerad av Aramir2 2024-04-05 kl. 01:05.
Citera
2024-04-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är inte Dumpens fel att de tar bort sig själva. Om man väljer att komma till en plats för att knulla ett barn så får man också ta konsekvenserna.

Dumpen sätter ju bara barnknullarna i rampljuset. Jag ser inga som helst fel med detta? Varför skulle allmänheten inte vilja veta vilka det är som stoppar kuken i minderåriga?
det spelar ingen roll, de begår brott. ingen ska behöva må så dåligt att man tar livet av sig för att de ska leka polis oavsett anledning. då har det liksom gått lite för långt

uppmaning till självmord är ett brott, ger upp till 2 års fängelse, gånger 4...
Citera
2024-04-05, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?

Det blir fällande dom den saken är SÄKER. Det förstår alla som kan lagen.
Citera
2024-04-05, 02:02
Medlem
jontepsgs avatar
Jag anser och hoppas att dumpen förlorar detta mål. Från start så har dom pekat ut alla möjliga personer och förstört deras familjers liv. Och ja, jag ogillar pedofiler lika mycket som alla andra, men skadan dom åsakar ev. familj är inte värt det. Det skulle räcka att berätta för familj och vänner istället för att hänga ut personerna helt och hållet. Men dom vet att uthängning ger dom mer pengar..

Offtopic men har dom någonsin redovisat alla siffror? Har ju varit väldigt mycket snack om att mycket av pengarna gick till att betala hennes tidigare skulder.
Citera
2024-04-05, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är en jury som dömer i tryckfrihetsmål.

Ah fan tack för informationen
Citera
2024-04-05, 03:12
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
det spelar ingen roll, de begår brott. ingen ska behöva må så dåligt att man tar livet av sig för att de ska leka polis oavsett anledning. då har det liksom gått lite för långt

uppmaning till självmord är ett brott, ger upp till 2 års fängelse, gånger 4...

Har de uppmanat gäddorna till självmord?

Nåja, gällande förtal så vettefan.
Vad i folks perversa sex sms och mms till trollkonton som utger sig för att vara barn är förtal?
Personen har uppenbarligen skrivit sakerna så det kan ju inte vara tal om förtal?
Citera
2024-04-05, 03:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Kolla länken nedan.

Som jag tolkar det har Dumpen utgivningsbevis för sin hemsida. Men det omfattar uppenbarligen inte deras Facebookverksamhet eftersom Facebooksidor inte kan få ub.

Om det stämmer skulle det KUNNA betyda att Sjöberg & Nilsson borde kunna fällas för bland annat hundratals fall av förtal samt kanske till och med Vållande till annans död. Men som sagt, jag är lekman och långt ifrån säker.

https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/medier-pa-natet/

Det fetade. Tycker nog det känns självklart de åker på förtal. Inte pga det som skrivits på deras web, utan det som Facebook publicerat.

Kommer det bli en strid ström av skadestånd vid en fällande dom?

Dumt leka polis, åklagare och domare. De kan gott få betala feta skadestånd.
Citera
2024-04-05, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Har de uppmanat gäddorna till självmord?

Nåja, gällande förtal så vettefan.
Vad i folks perversa sex sms och mms till trollkonton som utger sig för att vara barn är förtal?
Personen har uppenbarligen skrivit sakerna så det kan ju inte vara tal om förtal?

Det som är förtal är det faktum att informationen som delas leder till missaktning för de som pekas ut.

Om du t.ex. skriver ett sms till mig där du erkänner att du våldtagit personer(eller något annat som gör att folk skulle missakta dig om de fick den informationen) och jag sprider detta till andra så är det förtal eftersom jag genom att sprida den informationen pekar ut dig som våldtäktsman(eller vad det nu är för klander).
Med undantag då att jag lagligen får dela den informationen med polis/åklagare.

Om du läser det som dessa personer har skrivit leder det till att du missaktar dem?
Det gör det till 100% för mig och för alla andra jag känner.
Det är alltså information som leder till att de utpekade missaktas, då är det förtal att sprida den informationen om det inte är försvarligt eller att man har en lagstadgad plikt att dela informationen.
Citera
2024-04-05, 04:13
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
4 pers har redan tagit livet av sig pga Dumpen.

Nja, kan dock ha varit en bidragande orsak, men att det skulle vara på grund av Dumpen lär vara svårt att bevisa juridiskt.
Citera
2024-04-05, 05:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag har sett samtliga klipp. Den vanligaste frasen är "du är här för att träffa ett barn", men den du nämner förekommer kanske också. Och som jag tidigare förklarat så hade det blivit en våldtäkt om 1) Ett minderårigt barn hade dykt upp istälet för Dumpen, och 2) Om gäddan och barnet hade haft sex. Alltså, om gäddan hade genomfört det han hade planerat så hade det resulterat i en våldtäkt. Det är ju ett juridiskt konstaterande av en hypotetisk situation som inte har inträffat i verkligheten, men som uppenbarligen var gäddans intentioner, vilket står i gäddans chattlogg.

Det är gäddan själv som utmålar sig som brottslig och klandervärd med bakgrund i vad han har skrivit.
Men alltså du fattar ju inte mycket här.
Förtal har nada med om ett är ett brott som begåtts att göra, eller skulle kunna begås. Förtal handlar om hur du utmålar en annan person, och om denne framställs klandervärd. Behöver inte va brottsligt. Den utmålade bilden av personen behöver varken vara sann eller osann, utan det är HUR du målas ut, om det ligger nedvärderingar i det, är klandervärd!

Du får läsa på bättre
Citera
2024-04-05, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodbyeGoofy
Dumpen har principer att göra vad de gör trots att de vet att det är brottsligt. Jag respekterar det då det inte är olagligt till det säkert visar sig ha varit olagligt. Jag gissar att många 400 i andra situationer själva slagit sig på bröstet av hög moral om de inte vore avslöjade. Jag tycker inte om hycklare men rätt ska vara rätt och det får domstol visa.

Om fällande dom så uppmanas till att kontakta samtliga 400 till att stämma på samma skadestånd som domstol dömer och även till att angripa hela skaran i Facebook. Säger man att man är beredd att ta straffen och betala skadestånden så ska man stå för det.
Sen att kanske bara 10, 100 eller JK gör det är frivilligt men principer är principer. Sveriges rättskipning ska skötas av polis, inte av medborgargarden, moralpoliser eller självutnämnda lagstiftare i något sammanhang.
Om vissa kunnat köpa sig från att bli publicerade så får vanliga åklagare ta även de fallen.

En punkt som dom borde få svårt med är ju spridning av nakenbilder? Om jag får en dickpick och sen sprider den med namnet på personen som skickade den så är väl det i sig åtalbart? Eller gäller det bara när tjejer skickar bilder?
Borde vara en slamdunk.
Citera
2024-04-05, 06:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
En punkt som dom borde få svårt med är ju spridning av nakenbilder? Om jag får en dickpick och sen sprider den med namnet på personen som skickade den så är väl det i sig åtalbart? Eller gäller det bara när tjejer skickar bilder?
Borde vara en slamdunk.
Om jag vore Dumpen så hade jag i den frågan försvarat mig med att jag ville visa allt i sin helhet utan att klippa och klistra i loggarna, och att jag inte valde att maska nakenkorten och könsbilderna i loggarna berodde på att jag ville visa sanning och naken trovärdighet.
Låter det vara för andra att betänka. Jag är en människa av miljoner andra som aldrig har haft fem öre intresse för barn. Däremot stort begär för rättvisa, lag och ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in