2024-04-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Jag vill minnas att de även har kallat dem pedofiler och liknande. Det juridiskt relevanta är dock att de pekats ut som brottsliga och klandervärda.

Fast det är ju inget brott som har begåtts, eftersom det var en vuxen person de chattade med. Alltså pekas de inte ut som brottslingar, utan att de hade brottsliga intentioner (dvs försökte träffa ett barn). Och det kan ju vem som helst som läser vad de själva har skrivit hålla med om.

Journalister skulle inte kunna avslöja någonting om de inte skrev om personer som gjorde klandervärda saker.
Senast redigerad av bagge1 2024-04-04 kl. 23:52.
Citera
2024-04-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Vem har blivit uthängd som en brottsling? De har blivit uthängda som gäddor, tillsammans med vad de själva har skrivit och bilder som de själva har tagit och skickat.

De har både pekat ut dem som brottsliga och klandervärda i såväl texter som videor. De har använt begrepp som "våldtäkt mot barn", "pedofil" "övergrepp" och liknande. Solklart förtal.
Citera
2024-04-04, 23:55
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jag använde mord som exempel eftersom det skulle förtydliga hur det fungerar. Varje rån räknas som ett brott begår du flera rån mot olika personer vid separata tillfällen innebär det inte att du får högre straff.

I rättsliga sammanhang avgörs straffmätningen för brott såsom rån genom en omfattande bedömning av flera relevanta faktorer, inklusive men inte begränsat till, antalet drabbade, brottets art, dess omständigheter och den åtalades eventuella tidigare kriminella historia. Principen om proportionalitet i straffrättslig bedömning innebär att en brottslings handlingar och dess konsekvenser vägs mot varandra vid fastställandet av påföljden.

I detta avsende kan rån av flera personer potentiellt resultera i en strängare påföljd än rån av en enskild individ, givet att det återspeglar en ökad grad av fara och skada för samhället.
Citera
2024-04-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Är du säker på att du vet vad du talar om? I vanliga fall prövas ansvariga utgivare av jury bakom stängda dörrar. Rättskyddet för enskilda är mycket svagt i förhållande till ansvariga utgivare till tryck- och yttrandefrihetsskyddade medier.
Det har hänt men det är ovanligt och enbart vid solklara grundlagsbrottsbedömningar.
Citera
2024-04-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
De pratar i varje klipp jag sett, om våldtäkt mot barn! Plus en massa annat klandervärt i videosarna och texterna. Och ordet gädda, kan nog idag anses klandervärt också eftersom det åsyftas en person som "ligger i vassen och lurpassar på lätta byten"- som en gädda, ett rovdjur. En metafor för våldtäktsman i det här sammanhanget.

De brukar upplysa gäddorna i sina videor om faktumet att sex med minderåriga klassas som våldtäkt i svensk lag. Och att om det hade faktiskt kommit ett barn istället för Dumpen, och ni hade haft sex som ni hade bestämt i chatten så hade du begått en våldtäkt.
Citera
2024-04-04, 23:59
Medlem
Citat:
Fast det är ju inget brott som har begåtts, eftersom det var en vuxen person de chattade med. Alltså pekas de inte ut som brottslingar, utan att de hade brottsliga intentioner (dvs försökte träffa ett barn). Och det kan ju vem som helst som läser vad de själva har skrivit hålla med om.

Journalister skulle inte kunna avslöja någonting om de inte skrev om personer som gjorde klandervärda saker.

Jo, det är just vad Dumpen gör. De pekar ut dem som brottslingar även fast de inte har begått några brott.
När det gäller vad journalister får skriva så ligger ribban högre för vad som anses skäligt att skriva när det gäller okända privatpersoner. Offentliga personer får anses tåla en lite hårdare granskning då allmännintresset anses högre, men det Dumpen ägnar sig åt är ju att hänga ut vanliga privatpersoner.
Citera
2024-04-04, 23:59
Avslutad
Citat:
De brukar upplysa gäddorna i sina videor om faktumet att sex med minderåriga klassas som våldtäkt i svensk lag. Och att om det hade faktiskt kommit ett barn istället för Dumpen, och ni hade haft sex som ni hade bestämt i chatten så hade du begått en våldtäkt.
Då har du inte sett många klipp. De säger alltid typ "du är här för att våldta ett barn"
Citera
2024-04-05, 00:01
Medlem
Jag skulle inte bli förvånad om det blir friande dom. Juryn behöver inte ange några domskäl för att förklara sitt domslut och friande dom kan inte överklagas i tryckfrihetsmål.
Citera
2024-04-05, 00:04
Medlem
Citat:

Om syftet enbart var att "upplysa" dessa figurer om lagen så hade Dumpen kunnat göra det utan att hänga ut dem offentligt. Nä, det är uppenbart att syftet här är att peka ut dem som brottsliga, klandervärda och utsätta dem för andras missaktning. Solklart förtal.
Citera
2024-04-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Det har hänt men det är ovanligt och enbart vid solklara grundlagsbrottsbedömningar.

OK. När jag googlar och kollar lagtext hittar jag för övrigt inget om att det är stängda dörrar. Däremot att domskälen är hemliga. Vet inte om det bara gäller jurymål eller också sådana där endast jurister dömer.
Citera
2024-04-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Jag skulle inte bli förvånad om det blir friande dom. Juryn behöver inte ange några domskäl för att förklara sitt domslut och friande dom kan inte överklagas i tryckfrihetsmål.

Vilke jury har vi jury i Sverige?
Citera
2024-04-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Då har du inte sett många klipp. De säger alltid typ "du är här för att våldta ett barn"

Jag har sett samtliga klipp. Den vanligaste frasen är "du är här för att träffa ett barn", men den du nämner förekommer kanske också. Och som jag tidigare förklarat så hade det blivit en våldtäkt om 1) Ett minderårigt barn hade dykt upp istälet för Dumpen, och 2) Om gäddan och barnet hade haft sex. Alltså, om gäddan hade genomfört det han hade planerat så hade det resulterat i en våldtäkt. Det är ju ett juridiskt konstaterande av en hypotetisk situation som inte har inträffat i verkligheten, men som uppenbarligen var gäddans intentioner, vilket står i gäddans chattlogg.

Det är gäddan själv som utmålar sig som brottslig och klandervärd med bakgrund i vad han har skrivit.
Senast redigerad av bagge1 2024-04-05 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in