2024-04-04, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Han trodde väl det var ett barn han bestämt träff med? Kom han till platsen?

Vad är det då som skulle vara förtal?
Helt oväsentligt vad nån tror, det de tittar på är vad som hänt och vilka som
var inblandade. De kommer lista upp gäddan, sara/patrik m.m. men definitivt inte något barn.

Därför som alla åklagare lagt ner samtliga mål om övergrepp. Gäddorna är varken bevisats vara våldtäktsmän eller pedofiler. Att uttrycka lust för barn i en chatt, är inte samma sak som att utföra det irl.

Absolut förtal som jag ser det, och mkt förvånande att det tagit 3 år innan nåt händer.
Citera
2024-04-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Han trodde väl det var ett barn han bestämt träff med? Kom han till platsen?

Vad är det då som skulle vara förtal?

Det fanns ju inget riktigt barn. Alltså har inget brott begåtts. Det är inget brott att planera en träff med ett barn som inte existerar, på samma sätt som det inte är ett brott att planera att mörda Kalle Anka.
Som jag ser det är det solklart förtal att hänga ut någon som brottslig när den utpekade faktiskt inte har begått något brott.
Citera
2024-04-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
var inblandade. De kommer lista upp gäddan, sara/patrik m.m. men definitivt inte något barn.

Därför som alla åklagare lagt ner samtliga mål om övergrepp. Gäddorna är varken bevisats vara våldtäktsmän eller pedofiler. Att uttrycka lust för barn i en chatt, är inte samma sak som att utföra det irl.

Absolut förtal som jag ser det, och mkt förvånande att det tagit 3 år innan nåt händer.

Men P och S har väl inte påstått att gäddorna är våldtäktsmän eller pedofiler, utan just gäddor? Tänker du dig att det är förtal att kalla någon för gädda? Det är säkert medvetet som de har använt det ordet, och inte pedofiler eller liknande.
Citera
2024-04-04, 23:41
Medlem
Eftersom detta är ett yttrandefrihetsmål antar jag att det blir jury och stängda dörrar. Är hela domen offentlig i sådana mål eller endast domslutet?
Citera
2024-04-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det fanns ju inget riktigt barn. Alltså har inget brott begåtts. Det är inget brott att planera en träff med ett barn som inte existerar, på samma sätt som det inte är ett brott att planera att mörda Kalle Anka.
Som jag ser det är det solklart förtal att hänga ut någon som brottslig när den utpekade faktiskt inte har begått något brott.

Vem har blivit uthängd som en brottsling? De har blivit uthängda som gäddor, tillsammans med vad de själva har skrivit och bilder som de själva har tagit och skickat.
Citera
2024-04-04, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Men P och S har väl inte påstått att gäddorna är våldtäktsmän eller pedofiler, utan just gäddor? Tänker du dig att det är förtal att kalla någon för gädda? Det är säkert medvetet som de har använt det ordet, och inte pedofiler eller liknande.
De pratar i varje klipp jag sett, om våldtäkt mot barn! Plus en massa annat klandervärt i videosarna och texterna. Och ordet gädda, kan nog idag anses klandervärt också eftersom det åsyftas en person som "ligger i vassen och lurpassar på lätta byten"- som en gädda, ett rovdjur. En metafor för våldtäktsman i det här sammanhanget.
Senast redigerad av qaaq 2024-04-04 kl. 23:48.
Citera
2024-04-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Intressant att ALLA som spridit vidare den avslöjade gäddans film, chattar och/eller identitet också kan stämmas och dömas.

Dessa är dessutom betydligt enklare måltavlor då de inte skyddas av utgivningsbevis.
Citera
2024-04-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Eftersom detta är ett yttrandefrihetsmål antar jag att det blir jury och stängda dörrar. Är hela domen offentlig i sådana mål eller endast domslutet?
Jury är mycket sällsynt i Sverige, består då helt av juridiska experter och lär knappast bli aktuellt för en aspirerande barnraggare som exponerat sig själv lika mycket som Dumpen avslöjat losern. Självklart offentligt och det kommer vara mycket uppmärksammat.
Citera
2024-04-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
På deras hemsida kan man finna att de skjutit upp uthängningar på grund av självmordsrisk. Vilket visar en på attitydförändring från Dumpen. Tidigare har de uttryckt en närmast nonchalant inställning och hävdat att de inte ansvarar för att uthängd pedofilmisstänkta tar livet av sig. Men nu har tydligen insett att man har orsakat och moraliskt kan ställas till ansvar för minst fyra självmord.

Facebookdelen saknar utbildningsbehov. Vilket betyder att de sombgjort uthöngningarna där bör kunna fällas för förtal. Det spelar ingen roll om de uthängda är pedofiler eller ej. Att på en Facebooksida att någon är pedofil samtidigt som man hänger ut vederbörande med tillräckligt med detaljer för att kunna röja identiteten bör nog kunna anses vara tillräckligt för att dömas till ansvar för att någon tar sitt liv med tanke på på de problem och den psykiska ohälsa man avsiktligt orsakat.

Många anser att de som "nappat" får skylla sig själva. Jag har som sagt inger till övers för folk som intresserar sig för barn men här diskuterar jag enbart det ansvar man bör kunna lägga både Nilsson och Sjöberg till last.
De har gjort så (pga självmordsrisken) i flera år vid det här laget.
Citera
2024-04-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1

Jag vill minnas att de även har kallat dem pedofiler och liknande. Det juridiskt relevanta är dock att de pekats ut som brottsliga och klandervärda.
Citera
2024-04-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jury är mycket sällsynt i sverige och består då helt av juridiska experter och lär knappast bli aktuellt för en aspirerande barnraggare som exponerat sig själv lika mycket som Dumpen avslöjat losern. Självklart offentligt och det kommer vara mycket uppmärksammat.

Är du säker på att du vet vad du talar om? I vanliga fall prövas ansvariga utgivare av jury bakom stängda dörrar. Rättskyddet för enskilda är mycket svagt i förhållande till ansvariga utgivare till tryck- och yttrandefrihetsskyddade medier.
Citera
2024-04-04, 23:49
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Fast förtal faller inte under allmänt åtal som jag förstår det utan den förtalade måste själv driva ärendet och betala för rättegång? Detta verkar vara den första som tar det till domstol.

Rätt konstigt att förstå sig på då det i vissa fall räknas som förtal och andra inte, personligen skulle jag aldrig våga stämma någon för förtal om jag inte hade riktigt mycket pengar eftersom det verkar som man flippar ett mynt om domslutet och riskera att behöva betala rättegångskostnader.

Verkar inte ens som utbildade jurister är eniga om det är förtal eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in