2024-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sf70
Har en fråga king resultatskravet för studiemedel. Jag pluggar en 5 årig utbildning på universitet och tar fullt studiemedel (lån + bidrag). Detta läsår har inte gått speciellt bra och mitt studieresultat ligger risigt till för kraven till hösten.

Mina fråga är, kan jag söka sommarkurser, utan att ta något studiestöd för dem och räkna med de poängen till mitt studieresultat för det gångna året? Kommer CSN ta med det i sin beräkning för att jag ska få studiemedel nästa år?

Tack!

Du behöver bara studieresultat, som det heter. Det kan vara vilka kurser, du inte läst tidigare, som helst i princip.
Du kan t.o.m. läsa komvuxkurser och använda det, kan ju vara trevligt att läsa 200 poäng språk på distans över sommaren, eller något soim du läst på högskolan, typ programmering, kan du läsa det på komvux, borde vara en barnlek.
Annars kan du pröva kurser men det kostar en röding, oftast.
Citera
2024-02-27, 20:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sf70
Har en fråga king resultatskravet för studiemedel. Jag pluggar en 5 årig utbildning på universitet och tar fullt studiemedel (lån + bidrag). Detta läsår har inte gått speciellt bra och mitt studieresultat ligger risigt till för kraven till hösten.

Mina fråga är, kan jag söka sommarkurser, utan att ta något studiestöd för dem och räkna med de poängen till mitt studieresultat för det gångna året? Kommer CSN ta med det i sin beräkning för att jag ska få studiemedel nästa år?

Tack!
Ja, om du t.ex. behöver 10 hp till för att uppnå kravet på studieresultat, och får godkänt på 10 hp under sommaren, så kommer du ha läkt din brist på studieresultat fr.o.m. det att du får godkänt på sommarkurserna.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du behöver bara studieresultat, som det heter. Det kan vara vilka kurser, du inte läst tidigare, som helst i princip.
Du kan t.o.m. läsa komvuxkurser och använda det, kan ju vara trevligt att läsa 200 poäng språk på distans över sommaren, eller något soim du läst på högskolan, typ programmering, kan du läsa det på komvux, borde vara en barnlek.
Annars kan du pröva kurser men det kostar en röding, oftast.
Man kan väl inte läka brist på studieresultat på högskolenivå med kurser på gymnasienivå?
Citera
2024-02-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, om du t.ex. behöver 10 hp till för att uppnå kravet på studieresultat, och får godkänt på 10 hp under sommaren, så kommer du ha läkt din brist på studieresultat fr.o.m. det att du får godkänt på sommarkurserna.

Man kan väl inte läka brist på studieresultat på högskolenivå med kurser på gymnasienivå?

Jorå, du kan t.o.m. lösa problemen med resultat från gundskolan.

"Läsa in studieresultat
Du kan läsa in de poäng eller kurser som du saknar, så att du kan få studiemedel eller studiestartsstöd igen. Du behöver inte klara resultatkravet inom samma ämne eller utbildningsform som du läst tidigare. Det innebär att du till exempel kan byta från studier på högskola till komvux för att läsa in det studieresultat som du saknar."

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/om-studieresultaten-inte-racker.html
Citera
2024-02-27, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jorå, du kan t.o.m. lösa problemen med resultat från gundskolan.

"Läsa in studieresultat
Du kan läsa in de poäng eller kurser som du saknar, så att du kan få studiemedel eller studiestartsstöd igen. Du behöver inte klara resultatkravet inom samma ämne eller utbildningsform som du läst tidigare. Det innebär att du till exempel kan byta från studier på högskola till komvux för att läsa in det studieresultat som du saknar."

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/om-studieresultaten-inte-racker.html

Du får nog läsa om vad den du citerade skriver.
Citera
2024-02-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Du får nog läsa om vad den du citerade skriver.

Varför?, saken är väl glasklar?
1. Jag påstod att man kan lösa brist på högskolepoäng genom studieresultat från andra former.
2. Påståendet ifrågasattes
3. Jag bifogade källa.

Vad är det jag har missat och skall läsa om?
Citera
2024-02-27, 23:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-03-04, 18:35
Medlem
Hur lång tid kan det ta tills skolan rapporterar en som, CSN

Började idag, CSN väntar fortfarande på uppgift ifrån skolan att jag är registrerad på skolan. Är jag för ivrig?
Citera
2024-03-04, 18:48
Avstängd
Ja.
Citera
2024-03-17, 10:43
Medlem
Jag läser just nu Tekniskt Basår för att kunna få studiemedel att kunna läsa min huvudsakliga utbildning (Läkarprogrammet, där jag har en termin kvar efter denna). Detta då jag inte får ta ut mer pengar, och jag inte vet hur jag ska försörja mig annars, mina föräldrar kan inte försörja mig och jag fick inga stipendier.

Jag har dock börjat märka att jag inte hinner med tekniskt basår, iallafall inte samtidigt som jag läser läkare. Jag kan dock tänka mig att ta igen det i sommar, antingen basåret alternativt några komvuxkurser (jag kan spanska flytande men jag har inte lärt mig det i gymnasiet, så jag skulle kunna ta en kurs i det). Hur ska jag göra??
Citera
2024-03-17, 11:48
Medlem
Om jag år 2 klarar 45 av 60 hp och år 3 klarar 30 av 60 hp + de kvarvarande 15 hp från år 2. Räknas det i sådant fall som om jag klarat 45 hp även år 3, eller har jag i CSN:s ögon fortfarande bara klarat 30 hp år 3?
Citera
2024-03-17, 12:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdidhshjsjw
Om jag år 2 klarar 45 av 60 hp och år 3 klarar 30 av 60 hp + de kvarvarande 15 hp från år 2. Räknas det i sådant fall som om jag klarat 45 hp även år 3, eller har jag i CSN:s ögon fortfarande bara klarat 30 hp år 3?
CSN bryr sig inte om vilket år i programmet som poängen tillhörde, de kollar bara det datum du klarade dem.
Citera
2024-03-18, 15:37
Medlem
Jag gick nyligen en liten kurs på distans som sammanlagt gav 7,5hp. Jag fick komplettera sista uppgiften, dock fick jag underkänt på den kompletteringen. CSN väntade på att jag skulle bli klar med den och få mina 0,5 poäng innan de gav ut nytt studiemedel.

Har studerat en ny kurs sen januari, den är på 1 år och jag får mina hp under sommaren. Lär jag inte få något studiemedel från CSN tills dess eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in