2024-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sf70
Har en fråga king resultatskravet för studiemedel. Jag pluggar en 5 årig utbildning på universitet och tar fullt studiemedel (lån + bidrag). Detta läsår har inte gått speciellt bra och mitt studieresultat ligger risigt till för kraven till hösten.

Mina fråga är, kan jag söka sommarkurser, utan att ta något studiestöd för dem och räkna med de poängen till mitt studieresultat för det gångna året? Kommer CSN ta med det i sin beräkning för att jag ska få studiemedel nästa år?

Tack!

Du behöver bara studieresultat, som det heter. Det kan vara vilka kurser, du inte läst tidigare, som helst i princip.
Du kan t.o.m. läsa komvuxkurser och använda det, kan ju vara trevligt att läsa 200 poäng språk på distans över sommaren, eller något soim du läst på högskolan, typ programmering, kan du läsa det på komvux, borde vara en barnlek.
Annars kan du pröva kurser men det kostar en röding, oftast.
Citera
2024-02-27, 20:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sf70
Har en fråga king resultatskravet för studiemedel. Jag pluggar en 5 årig utbildning på universitet och tar fullt studiemedel (lån + bidrag). Detta läsår har inte gått speciellt bra och mitt studieresultat ligger risigt till för kraven till hösten.

Mina fråga är, kan jag söka sommarkurser, utan att ta något studiestöd för dem och räkna med de poängen till mitt studieresultat för det gångna året? Kommer CSN ta med det i sin beräkning för att jag ska få studiemedel nästa år?

Tack!
Ja, om du t.ex. behöver 10 hp till för att uppnå kravet på studieresultat, och får godkänt på 10 hp under sommaren, så kommer du ha läkt din brist på studieresultat fr.o.m. det att du får godkänt på sommarkurserna.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du behöver bara studieresultat, som det heter. Det kan vara vilka kurser, du inte läst tidigare, som helst i princip.