2024-07-15, 00:24
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Man kan redan ta bort sina uppgifter från Googles sökmotor. Jag har gjort det tidigare.

Du kan kolla hur man gör här:
https://support.google.com/websearch/answer/12719076?hl=en
De har tagit bort tidigare vet hur man gör, men nu nekar dem
Citera
2024-07-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
På måndag eller tisdag planerar jag att lämna in en stämningsansökan mot Google. Det verkar som att rättsliga åtgärder är det enda de förstår, vilket är helt sinnessjukt.

Google behöver sig en rejäl tillrättavisning. Det var ju efter att en man i Spanien tror jag det var som stämt google då de vägrat ta bort uppgifter om honom som "rätten att bli glömd" bildades och blev en del av GDPR.
Till en början tog google bort olämpliga och personliga/känsliga uppgifter om mig på begäran, men nu plötsligt sen en tid vägrar de ta bort många uppgifter. Bland annat vägrar de ta bort lexbase som dyker upp vid sök på mitt namn och en massa andra olämpligheter som av någon konstig anledning kopplas till mitt namn fast jag inte har med det att göra.

Är det inte bättre att vänta tills målet mot Lexbase och den andra mot staten är avslutat innan du påbörjar fler rättsliga tvister?
Citera
2024-07-15, 07:20
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Google behöver sig en rejäl tillrättavisning. Det var ju efter att en man i Spanien tror jag det var som stämt google då de vägrat ta bort uppgifter om honom som "rätten att bli glömd" bildades och blev en del av GDPR.
Till en början tog google bort olämpliga och personliga/känsliga uppgifter om mig på begäran, men nu plötsligt sen en tid vägrar de ta bort många uppgifter. Bland annat vägrar de ta bort lexbase som dyker upp vid sök på mitt namn och en massa andra olämpligheter som av någon konstig anledning kopplas till mitt namn fast jag inte har med det att göra.

Är det inte bättre att vänta tills målet mot Lexbase och den andra mot staten är avslutat innan du påbörjar fler rättsliga tvister?
jag ska fundera på det, men en sak är klar, om man inte gör något själv åt problemet, så består problemet.
Citera
2024-07-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--

Tänker också det. Att driva mål mot Google, Lexbase och svenska staten samtidigt blir lite väl rättshaveristiskt och ger onödig ammunition till de som vill något annat än de som vill ändra på nuvarande system.

Tyvärr är det inte så enkelt att det bara handlar om att ha rätt, rent juridiskt, det gäller att framställa sig som rimlig för att det ska fungera i rättsliga processer.

Mitt tips är att låta förhandsbeskedet komma, låta tingsrätten fatta ett beslut, innan några ytterligare entiteter dras in i rättsliga processer.
Citera
2024-07-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tänker också det. Att driva mål mot Google, Lexbase och svenska staten samtidigt blir lite väl rättshaveristiskt och ger onödig ammunition till de som vill något annat än de som vill ändra på nuvarande system.

Nu verkar ju inte GDPRWarrior speciellt rättshaveristisk utan möjligen ha påfallande stort självförtroende (men det kanske är motiverat, jag känner inte honom)

Det verkar ju vara mycket dödtid i processerna där motparten förhalar saker så det bör väl inte vara några praktiska problem att driva flera fall samtidigt.
Citera
2024-07-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnystorm
1 eller 2 - den andra var mer en uppföljning. Sen såg jag utan svar från dem att Mrkoll och Lexbase tagit bort mig utan att meddela.

Hur tar man bort sig från Lexbase? Det ska inte gå, dom vägrar väl?
Citera
2024-07-15, 12:09
Avslutad
Citat:

Tyvärr är det inte så enkelt att det bara handlar om att ha rätt, rent juridiskt, det gäller att framställa sig som rimlig för att det ska fungera i rättsliga processer.

Mitt tips är att låta förhandsbeskedet komma, låta tingsrätten fatta ett beslut, innan några ytterligare entiteter dras in i rättsliga processer.

Klokt råd.
Citera
2024-07-15, 12:54
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Enligt artikel 17 i GDPR har du rätt att få dina uppgifter borttagna från Googles sökmotor, och de får inte neka din begäran. Jag bluffar inte om att stämma dem, även om de tror det.
Får vi rätt mot Lexbase så kommer Google att vara tvungna att följa den lagen och domen också.
Citera
2024-07-15, 12:55
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

Lagarna gäller för oss alla, oavsett om vi är kända eller okända. Men ibland verkar det som att om man är en stor aktör som Google, Lexbase eller staten, så tillämpas lagarna inte på samma sätt. Om en vanlig person bryter mot lagen, möter de ofta hårda konsekvenser, men för stora och inflytelserika aktörer verkar det finnas ett annat regelverk. Detta skapar en känsla av orättvisa och underminerar förtroendet för rättssystemet. För att upprätthålla rättvisa och trovärdighet måste lagar gälla lika för alla, utan undantag. Men jag avvaktar med att starta nytt process, jag själv behöver semester, för att ladda mina batterier
Citera
2024-07-15, 13:13
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnystorm
Rätt ointressant vilken religion dessa företag tillhör. Vad de däremot har gemensamt är en skev samhällssyn som bygger på att profitera på information, ocensurerad och oreglerad vilket i sin tur bygger på antagandet att transparens, öppenhet leder till att samhället kan förebygga framtida brottslighet, felrekryteringar och misstag genom att ”hänga ut” individer.

De glömmer att alla samhällen och rättsstater har byggts genom krig, smärta, elände, brott etc. Människor är svåra att tygla och inte minst makten själv; men mäktiga människor klarar sig för de är resursstarkare än svensson - att hängas ut stigmatiserar, försvårar och motverkar återanpassning och leder till ökad intolerans. Men sen måste Lexbase, Mrkoll, Verifiera etc förstå att majoriteten av alla som begått brott är inte livsstilskriminella.
Det är egentligen hela samhället som hävdar du är livsstilskriminell för du begått ett brott, vet inte hur många gånger jag bråkat med tex frivården om jag inte är kriminell, men de i sin tur hävdar jag är det för jag begått ett enstakabrott. Detta är enligt mig ett helt sjukt synsätt på andra människor, sedan tvingar de dig gå program där du tvingas erkänna du själv är livsstilskriminell typ,, och deras uppgift är inte få in dig i samhället igen utan deras huvuduppgift är se till du inte återfaller i brott säger de, och de ska de lösa med ett möte varje vecka eller program Meningslösare myndighet får man leta efter.
Citera
2024-07-15, 13:25
Avslutad
Citat:
De har tagit bort tidigare vet hur man gör, men nu nekar dem

Konstigt, de brukar vara tillmötesgående ang borttagning av träffar på Lexbase mht GDPR.
Citera
2024-07-15, 13:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Det här med användningen av termen "jude" i negativa sammanhang borde du kanske tona ner. Enligt judisk tradition går Guds plan ut på att det en gång ska bli fred och lycka på jorden. Det stämmer ju inte alls med vad Gunnar Axén och den knubbige Gunnar Strömmer säger eller gör. Jag ser dem som hänsynslösa kapitalister som inte har någon verklig förståelse för dessa ideal. Hänsynslösa kapitalister vet jag exakt hur man handskas med. De bryr sig bara om vinst och makt, inte om människors välmående eller rättvisa.
Dock har det folkslaget ni diskuterar en bakgrund av det som du beskriver och beter sig väldigt psykopatiskt emot om värden många gånger, och då tänker jag främst på banker och tex media som redan nämns här. Men det är väldigt offtopic i just den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in