2024-04-01, 18:52
Medlem
"Drönarhotet överraskade försvarsindustrin: Jagar effektivt motmedel

Vapnet som Bofors håller på att testa bygger på en luftvärnskanon som funnits sedan 40-talet"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ktivt-motmedel

trodde först det var ett aprilskämt, men det är nog allvar?
Citera
2024-04-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Riktad radiostörningsattack.
Finns motmedel för det.
Enkla sånna också.
Citera
2024-04-01, 21:11
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Drönarhotet överraskade försvarsindustrin: Jagar effektivt motmedel

Vapnet som Bofors håller på att testa bygger på en luftvärnskanon som funnits sedan 40-talet"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ktivt-motmedel

trodde först det var ett aprilskämt, men det är nog allvar?

Det är allvar, och Bofors 40-mm-kanon med drönaranpassad eldledning fungerar nog bra mot drönare. Där den står det vill säga. Kanonen är relativt stor, tung och dyr. Den kommer inte kunna massproduceras och användas överallt. Mindre och billigare alternativ krävs.

Kanske det går att uppdatera CV-90s eldledningssystem med antidrönarfunktionen? Det blir dyrt men man kan använda befintlig vapenplattform. Det räcker dock inte på långa vägar.
Citera
2024-04-01, 21:14
Medlem
franges avatar
Alltså. Den 40mm L/70 automatkanonen som sitter i CV90/LvKv90 är ju en moderniserad och uppgraderad variant av 40mm lvakan m/36, som ju började utvecklas på 30-talet och togs i tjänst 1936.

Och den är ju högst användbar mot flygande fiender - och används ju av praktiskt taget hela den civiliserade världen (nej, inte Ryssland) i olika former.

Så det är väl snarare en okunnig journalist som formulerar sig som en femåring.

Men visst, den är stor, tung och klumpig men det var ju för att man ville ha 40mm för att kunna verka med pilprojektil även mot stridsvagnar (givetvis inte frontalt), vilket är/var lite unikt för svenska försvaret medans de flesta andra nationer håller sig med 25-35mm akan som av naturliga skäl blir mindre och lättare - men samtidigt har sämre verkan mot pansar.

Anledningen till att man använder sig av den 40mm L/70 är väl för att det är just den som finns till hands - och samtidigt är oerhört välbeprövad.
Senast redigerad av frange 2024-04-01 kl. 21:21.
Citera
2024-04-01, 21:15
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuux
Finns motmedel för det.
Enkla sånna också.

..sa han utan att utveckla det vidare..
Citera
2024-04-01, 22:16
Medlem
Citat:
..sa han utan att utveckla det vidare..
Sist jag kollade var kärnkraftverk ganska stationära.
Med hastighet, riktning och tid behöver du ingen extern input.

Har själv programmet en drönare att göra vissa manövrera då jag tappade radio kontakt.
Typ 10 sek full fart upp, 180 grader, full fart framåt 30 sek, avbryt när radio kontakt erhållen.

Då jag kan spara ner en gps karta, konstat spara senaste gps pos och höjd. Kan jag om än lite grovt köra efter gps kartan genom att beräkna vart den är.

Ngt mer du behöver få förklarat?
Citera
2024-04-01, 22:37
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Sist jag kollade var kärnkraftverk ganska stationära.
Med hastighet, riktning och tid behöver du ingen extern input.

Har själv programmet en drönare att göra vissa manövrera då jag tappade radio kontakt.
Typ 10 sek full fart upp, 180 grader, full fart framåt 30 sek, avbryt när radio kontakt erhållen.

Då jag kan spara ner en gps karta, konstat spara senaste gps pos och höjd. Kan jag om än lite grovt köra efter gps kartan genom att beräkna vart den är.

Ngt mer du behöver få förklarat?

Det kan bli svårt att navigera utan en GPS-signal. Hur löser du det?
Citera
2024-04-02, 04:50
Medlem
Citat:
Det kan bli svårt att navigera utan en GPS-signal. Hur löser du det?
Läs inlägget igen, du har 3 lösningar redan förklarade.
Citera
2024-04-02, 10:14
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Läs inlägget igen, du har 3 lösningar redan förklarade.

Det förklarar ändå inte hur du kan navigera utan GPS.
Citera
2024-04-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det är allvar, och Bofors 40-mm-kanon med drönaranpassad eldledning fungerar nog bra mot drönare. Där den står det vill säga. Kanonen är relativt stor, tung och dyr. Den kommer inte kunna massproduceras och användas överallt. Mindre och billigare alternativ krävs.

Kanske det går att uppdatera CV-90s eldledningssystem med antidrönarfunktionen? Det blir dyrt men man kan använda befintlig vapenplattform. Det räcker dock inte på långa vägar.

Det borde gå att integreras på befintliga kanoner. Såna gavs bort i stort antal från Sverige till länderna runt Ryssland på sent 90-tal. Den eviga freden som sen inte höll sig gör ändå att detta skulle hjälpa något oerhört om många av dessa kunde moderniseras. Att integrera detta på cv90 tror jag är ett måste och går inte det att kombinera då kommer det behövas speciella fordon för drönarskyddet. CV90 LVKV-90 fixar stora drönare vad jag förstår så är problemet de små elaka sakerna.

Sen begriper jag inte varför kärnkraftverken skulle vara så ömtåliga som det låter här? En liten drönare kommer inte kunna göra någon skada men värdet att kunna freda skyddsobjekten lär ändå bestå.
Ser man hur drönarena används i Ukraina-kriget så vore nog dessa kanoner bra att skydda fordon och trupp med.
Citera
2024-04-02, 16:47
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottastafur74
Det borde gå att integreras på befintliga kanoner. Såna gavs bort i stort antal från Sverige till länderna runt Ryssland på sent 90-tal. Den eviga freden som sen inte höll sig gör ändå att detta skulle hjälpa något oerhört om många av dessa kunde moderniseras. Att integrera detta på cv90 tror jag är ett måste och går inte det att kombinera då kommer det behövas speciella fordon för drönarskyddet. CV90 LVKV-90 fixar stora drönare vad jag förstår så är problemet de små elaka sakerna.

Sen begriper jag inte varför kärnkraftverken skulle vara så ömtåliga som det låter här? En liten drönare kommer inte kunna göra någon skada men värdet att kunna freda skyddsobjekten lär ändå bestå.
Ser man hur drönarena används i Ukraina-kriget så vore nog dessa kanoner bra att skydda fordon och trupp med.

Ingen futtig drönare skadar en reaktor, men ställverk och eventuellt turbinhall är en annan femma. Finns säkerligen andra ömtåliga kritiska delar.
Citera
2024-04-02, 16:53
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det finns nya sikten för AR/AK utvecklade i Israel men uppköpt av USA. De är AI styrda och sänker en drönare/soldat med ett enda skott. Dag som natt

https://www.smart-shooter.com/products/

kolla 40 sek in i denna video. - Ett skott en drönare.
https://www.youtube.com/watch?v=EFF-GiktlT4

Britterna har köpt in systemet
https://www.youtube.com/watch?v=ppWzQ1JJW0E

Fiffigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här