2024-03-30, 16:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag får städa en del på hallgolvet där det ligger andras skor lite här och där. De ska upp i skohyllan.
Så på din fråga får jag säga: ganska ofta.

Helt riktigt, och så är det för många! Men om du hälsar på en skötsam familj som typ bor i hus med två inneboende vuxna döttrar så kommer du inte att flytta någon av deras skor.

För deras skor ligger till 99,98% säkerhet inte slängda på hallgolvet så du är tvungen flytta dom med dessutom ett stadigt grepp runt dom.

Nu vet inte jag hur långt vetenskapen har kommit och vilka möjligheter som finns att få fram dna på skorna men kollar man inte det till ända så är det bedrövligt.

Grabben (eller grabbarna) som slängde iväg skorna lär knappast ha haft handskar på sig när skorna slängdes iväg.
Citera
2024-03-30, 17:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
?

Hur ofta går du omkring och tar ett stadigt grepp runt skor som ägs av folk du känner?

Kan ju säga att själv tar jag knappt ens i mina egna skor förutom när jag knyter om skosnörena, när jag putsar dom med skokräm kör jag in ena näven i dom så inte ens då rör jag utsidan. Sätter jag på mig dom använder jag skohorn, förutom stövlarna då.

Senaste gången jag vidrörde någon annans skor var nog när jag satte på mig bowlingsskor (tvång för att få bowla) för typ tio år sedan.

Det bara är så!

Det intressanta med detta är ju då att som du menar på, så har GM slängt iväg Helenas skor om var sida stigen i dennna täta sly. Det bör ju finnas DNA-avtryck på dessa skor från GM samt även då ett antal andra polishänder som tagit i dessa givetvis, plus Helenas DNA också som man har faställt. GMs DNA finns på dessa skor, så bör det helt klart vara alltså. Dessa avtryck uppkommer alltså när han slänger iväg dessa skor.

Det märkliga var att Helenas första sko hittades på eftermiddagen på Söndagen då det var ljust självklart och med hjälp av hund. Hundföraren slutade då uppenbarligen efter detta fynd. Han kanske då ville invänta att söka mer då tekniker skall göra detta egentligen. Vid 23:00 säger Håkan Fasth , Lidköpingspolisen att de gick på passet och började söka efter Helenas kropp i en slags kedja ända fram till morgonkvisten utan att hitta Helenas kropp i Kohagen (Saknad-Fallet
Helena , P4 Skaraborg 18 juni 2017
). De kan inte haft hund med sig för den andra skon fann de ej i den täta slyn, inte heller ringarna på stigen. De var alltså fram på dagen på Måndagen som de fann detta.

Jag tänker lite då på detta om vi vill ha in den bil Carina såg på cykelvägen vid Vikingvägen vid 3.30 och vi tänker oss GM kom tillbaka till brottsplatsen för att leta efter något viktigt han kan ha tappat som sin egen plånbok eller nycklar eller om han kom på att han ville ta med Helenas skor, så kanske detta inte var så lätt att se saker i denna täta sly i den skumma natten som även polisen Fasth framhävde- att det är mörkt/skumt på natten alltså. GM kan också om han tappat något viktigt eller varit paranoid över om han tappat något viktigt i villervallan, behövt kanske lägga en del tid med att leta runt för att säkerställa att det inte fanns några värdesaker kvar på brottsplatsen. Tanke.
Citera
2024-03-30, 17:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Helt riktigt, och så är det för många! Men om du hälsar på en skötsam familj som typ bor i hus med två inneboende vuxna döttrar så kommer du inte att flytta någon av deras skor.

För deras skor ligger till 99,98% säkerhet inte slängda på hallgolvet så du är tvungen flytta dom med dessutom ett stadigt grepp runt dom.

Nu vet inte jag hur långt vetenskapen har kommit och vilka möjligheter som finns att få fram dna på skorna men kollar man inte det till ända så är det bedrövligt.

Grabben (eller grabbarna) som slängde iväg skorna lär knappast ha haft handskar på sig när skorna slängdes iväg.

Polisen får ju snart använda sig av familjesökning, detta är nog tillåtet mycket snart (kanske redan är ?) och då kan man med största sannolikhet få total klarhet i alla DNA-spår på dessa skor. Detta fick man ju i det knepiga Linköpingsfallet och då var DNA profilen i det fallet ganska begränsad/bristfällig, som Peter Sjölund sade. Självklart kan man topsa också givetvis men man är inte alls lika beroende av att typ masstopsa. Peter Sjölund är ju experten på detta och har kontakt med landets alla KF-avdelningar rörande fall där man har bra DNA-spår.
Citera
2024-03-30, 18:14
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det intressanta med detta är ju då att som du menar på, så har GM slängt iväg Helenas skor om var sida stigen i dennna täta sly. Det bör ju finnas DNA-avtryck på dessa skor från GM samt även då ett antal andra polishänder som tagit i dessa givetvis, plus Helenas DNA också som man har faställt. GMs DNA finns på dessa skor, så bör det helt klart vara alltså. Dessa avtryck uppkommer alltså när han slänger iväg dessa skor.

.

Jäpp! Rätt tolkat. Kan man hoppas på att en svettig skitig otvättad och flottig näve kramat åt skorna ordentligt innan dessa kastats in i slyet och därigenom avsatt fina tydliga dna-spår efter sig.

Blir omöjligt att förklara bort på ett trovärdigt sätt. Möjligtvis att en Monty Phyton-film hade kunnat förklarat bort det.
Citera
2024-03-31, 12:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Inte så mycket grävande när det fetade finns att läsa i boken som även Peter Thylén har läst.

Dumdryg som vanligt. Är det här ett naturligt drag för dig?

Jag tog tre snabba exempel. Ett av dem lämnade du därhän av given orsak. Du vet lika väl som alla andra att det finns många exempel på grävande som IB03, Thord och Reimer har hållit på med och som inte står i någon j*vla bok, som släktförhållanden, vem som bodde i vilken lägenhet, vem som var ihop med vem, vilka som fick barn ihop, vilka namn som sannolikt döljer bakom maskningarna i polisens förhör och så vidare. Uppgifter som faktiskt är intressanta.

Men fortsätt du med din lilla bok ...
Citera
2024-03-31, 13:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu går det ju inte att fastställa exakt när ett dna-spår avsatts. Och om DNA kommer från en person som naturligt har tillgång till skon i vardagen på olika sätt?

Men snälla nån: Alla DNA-spår är intressanta, men på olika sätt. Vi har följande:

DNA 1.
Spåren är från en kvinna (en kvinna i familj med Helena).
Det är något av föräldrarnas barn, det vill säga Helena eller någon av hennes systrar.

DNA 2.
Spåret är ett bland-DNA, alltså DNA från två olika personer.
– Men när det gäller bland-DNA så kan NFC bara söka mot en viss person som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.

DNA 3.
Spåret kommer från en man, som inte har kunnat identifieras.
Spåret har nu gjorts sökbart men det är inte säkert att det kommer leda till ett genombrott.

Om vi inte tror att Helenas systrar är inblandade (vilket jag inte tror att de är), kan vi glömma DNA 1, alltså det DNA som du, ajnoshort, är ute och far efter. Det visar i praktiken bara att Helena har använt sina egna skor eller att någon av hennes systrar - eller båda - har tagit i dem och/eller kanske rentav har lånat dem. DNA 1 kan vi alltså glömma.

Däremot blir DNA 2 och 3 intressanta, då det är möjligt att det är tre olika personer som har lämnat DNA. Men det kan också vara bara två personer om en av personerna under punkt 2 skulle vara samma person som den under punkt 3. Under punkt 2 verkar det inte framgå om bland-DNA:t är från två kvinnor, från två män eller från en kvinna och en man. Vet vi ens om Helena själv eller hennes systrar skulle kunna vara en av personerna under punkt 2? För det verkar väl inte vara klart, eller?

Det mesta intressanta DNA:t är onekligen det under punkt 3. Det DNA:t kommer alltså från en man, en man som mycket väl kan vara mördaren eller i vart fall en medhjälpare. Nu vet vi inte vilken typ av DNA det handlar om (blod, svett, saliv eller annat), men sannolikheten för att DNA:t under punkt 3 har hamnat på skon under natten anser jag vara skyhög - särskilt om personen kan identifieras som en person som INTE särskilt ofta vistades i Helenas närhet - eller inte alls i hennes närhet. Men självklart skulle det vara högst intressant om också bland-DNA:t skulle kunna läsas ut.

Det är självklart inte nödvändigtvis så att fallet kan lösas med hjälp av en avkodning av DNA:t under punkt 2 och 3, men fallet skulle kunna bli hett igen om "rätt" manlig person identifieras. De flesta som är initierade i fallet verkar utgå från att Helenas baneman finns i förundersökningen, och därför skulle det vara mycket intressant om DNA:t skulle peka mot just en sådan person. Men samtidigt skulle en för utredningen helt okänd person också kunna öppna en väg framåt. Faktum är ju att ju längre bort från Helenas vardag eller umgänge som en identifierad manlig person finns, desto knepigare för den personen att förklara hur hans DNA har hamnat på Helenas ena sko (skor?). Men det kan lika gärna vara så att en manlig person som befann sig närmare Helenas vardag eller umgänge skulle kunna bli hyperintressant av olika anledningar, till exempel om personen redan finns i just förundersökningsmaterialet och/eller sedan tidigare har fångat polisens intresse - dock inte nödvändigtvis som direkt misstänkt. Men det kan också räcka med att en identifierad manlig person kan knytas till en sedan tidigare misstänkt person eller annan intressant person i förundersökningsmaterialet för att en ny väg framåt ska öppna sig.

Det är av yttersta vikt att polisen försöker att avkoda DNA:t under punkt 2 och 3, men självklart i första hand DNA:t under punkt 3.
Citera
2024-03-31, 19:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Dumdryg som vanligt. Är det här ett naturligt drag för dig?

Jag tog tre snabba exempel. Ett av dem lämnade du därhän av given orsak. Du vet lika väl som alla andra att det finns många exempel på grävande som IB03, Thord och Reimer har hållit på med och som inte står i någon j*vla bok, som släktförhållanden, vem som bodde i vilken lägenhet, vem som var ihop med vem, vilka som fick barn ihop, vilka namn som sannolikt döljer bakom maskningarna i polisens förhör och så vidare. Uppgifter som faktiskt är intressanta.

Men fortsätt du med din lilla bok ...

Ja, det finns många exempel på grävande från IB03, Thord och Reimer i tråden, så varför använda uppgifter från Lottes bok som exempel på detta? Du borde följa uppmaningen från IB03 i citerat inlägg så slipper du upprepa ditt makalösa självmål.

Citat:
Seriöst för fan: Eftersom vi inte vet exakt vilka alla sakfelen är i Lottes bok, varför håller då IB03 med flera på att referera till den? Begriper ni inte att ni riskerar att skapa trådsanningar på grund av okunskap? Peter Thylén var tydlig med att Lotte bland annat hade "ställt frågor på ett sådant sätt att hon fick de svar som hon ville ha". Hur jävla oseriöst är inte det? Och ni bara sväljer skiten? Vet hut!

Citat:
Skall du som intresserad av fallet och som journalist som du säger att du är, bara hänvisa till vad Peter Thylen säger om denna boks sakfel utan att själv läsa den... ? Hur skall du bedöma vad som blir trådsanningar eller inte när du inte ens har läst denna bok ?

Alltså börja med att LÄS BOKEN annars skall du inte uttala dig om den, så du vet vad du snackar om för något.
Hur boken är upplagd och vad den innehåller. Vi kan om du vill bryta ner denna ljudbok från start till mål och jämföra den med de offentliga källor vi har till hands som P4-dok. t e x, men om du vägrar läsa boken så kan du ju bara fortsätta att luta dig mot vad i praktiken blir KFs förundersökningssekretess. Nej, detta kan vi kolla själva mot dessa källor samt av de intervjuer som hon gör med bl a kända poliser för detta fall. Litar man inte på detta kan man lika gärna ifrågasätta PW och Mats också då.

-----
Senast redigerad av Sculley 2024-03-31 kl. 19:59.
Citera
2024-03-31, 20:55
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
DNA 1.
Det är något av föräldrarnas barn, det vill säga Helena eller någon av hennes systrar.

DNA 2.
– Men när det gäller bland-DNA så kan NFC bara söka mot en viss person som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.

DNA 3.
Spåret har nu gjorts sökbart men det är inte säkert att det kommer leda till ett genombrott.

Lek med tanken att Helena kom hem, att ngt hände hemma, då kan ju alla tre dna-spåren stämma in. Helena dräps i hemmet på natten, systern hade manligt besök, man planterar ut skor ringar mm, samt dumpar kroppen.

Att Ulrika döljer ngt är ingen utopi så som hon har agerat i detta.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-03-31 kl. 21:00.
Citera
2024-03-31, 21:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Men snälla nån: Alla DNA-spår är intressanta, men på olika sätt. Vi har följande:

DNA 1.

DNA 2.

DNA 3.

Om vi inte tror att Helenas systrar är inblandade (vilket jag inte tror att de är), kan vi glömma DNA 1, alltså det DNA som du, ajnoshort, är ute och far efter. Det visar i praktiken bara att Helena har använt sina egna skor eller att någon av hennes systrar - eller båda - har tagit i dem och/eller kanske rentav har lånat dem. DNA 1 kan vi alltså glömma.

Däremot blir DNA 2 och 3 intressanta, då det är möjligt att det är tre olika personer som har lämnat DNA. Men det kan också vara bara två personer om en av personerna under punkt 2 skulle vara samma person som den under punkt 3. Under punkt 2 verkar det inte framgå om bland-DNA:t är från två kvinnor, från två män eller från en kvinna och en man. Vet vi ens om Helena själv eller hennes systrar skulle kunna vara en av personerna under punkt 2? För det verkar väl inte vara klart, eller?

Det mesta intressanta DNA:t är onekligen det under punkt 3. Det DNA:t kommer alltså från en man, en man som mycket väl kan vara mördaren eller i vart fall en medhjälpare. Nu vet vi inte vilken typ av DNA det handlar om (blod, svett, saliv eller annat), men sannolikheten för att DNA:t under punkt 3 har hamnat på skon under natten anser jag vara skyhög - särskilt om personen kan identifieras som en person som INTE särskilt ofta vistades i Helenas närhet - eller inte alls i hennes närhet. Men självklart skulle det vara högst intressant om också bland-DNA:t skulle kunna läsas ut.

Det är självklart inte nödvändigtvis så att fallet kan lösas med hjälp av en avkodning av DNA:t under punkt 2 och 3, men fallet skulle kunna bli hett igen om "rätt" manlig person identifieras. De flesta som är initierade i fallet verkar utgå från att Helenas baneman finns i förundersökningen, och därför skulle det vara mycket intressant om DNA:t skulle peka mot just en sådan person. Men samtidigt skulle en för utredningen helt okänd person också kunna öppna en väg framåt. Faktum är ju att ju längre bort från Helenas vardag eller umgänge som en identifierad manlig person finns, desto knepigare för den personen att förklara hur hans DNA har hamnat på Helenas ena sko (skor?). Men det kan lika gärna vara så att en manlig person som befann sig närmare Helenas vardag eller umgänge skulle kunna bli hyperintressant av olika anledningar, till exempel om personen redan finns i just förundersökningsmaterialet och/eller sedan tidigare har fångat polisens intresse - dock inte nödvändigtvis som direkt misstänkt. Men det kan också räcka med att en identifierad manlig person kan knytas till en sedan tidigare misstänkt person eller annan intressant person i förundersökningsmaterialet för att en ny väg framåt ska öppna sig.

Det är av yttersta vikt att polisen försöker att avkoda DNA:t under punkt 2 och 3, men självklart i första hand DNA:t under punkt 3.

Bra inlägg, on target.

Jag såg då igen, "Att lösa ett Mord" (Viaplay, TV3) med Fredrik Undevik och en väldigt bra sak han gör är att han åkte iväg till England som har erkänt mycket bra DNA-labb där och fick då resultat då att DNA fanns från flera personer på skorna. Undevik säger också då att detta labb i Leicester hade hittat: "Väldigt höga mängder DNA också". Och det sitter då bak på skorna. Så ni har ju nu träff i England som är jättebra. Som går att använda", som han säger till Skövde-polisen Lars Johansson. Undevik föreslår då att man upprättar en topslista på intressanta namn i utredningen. DNA-Familjesök metoden kan också då helt klart tillämpas på detta när det blivit lagligt då.

Det flesta som tagit i dessa skor har väl då tagit i dessa baktill som är det naturligaste greppet man tar i skor överhuvudtaget. Så här är jag ju helt övertygad om att GM också har grabbat tag i dem. När han dessutom slänger iväg dem med kraft så blir det ju även ett större tryck mot skon när den lämnar/glider av handen, om då detta även kan medverka till att just dessa av GM avsatta DNA avtryck då kan sitta "ordentligt fast" i skon. Också att En ytterligare tänkbar faktor att GMs DNA verkligen finns på dessa skor. Tanke då från en lekman i detta ämne gällande då DNA-avtryck skall sägas då.
Senast redigerad av IB03 2024-03-31 kl. 21:59.
Citera
2024-04-01, 18:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det finns många exempel på grävande från IB03, Thord och Reimer i tråden, så varför använda uppgifter från Lottes bok som exempel på detta? Du borde följa uppmaningen från IB03 i citerat inlägg så slipper du upprepa ditt makalösa självmål.

Har du och IB03 tillgång till förundersökningen?
Citera
2024-04-01, 18:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Lek med tanken att Helena kom hem, att ngt hände hemma, då kan ju alla tre dna-spåren stämma in. Helena dräps i hemmet på natten, systern hade manligt besök, man planterar ut skor ringar mm, samt dumpar kroppen.

Att Ulrika döljer ngt är ingen utopi så som hon har agerat i detta.

Det här är så dumt så klockorna stannar. Tror du ens själv på denna "möjlighet"? Om du inte har fattat det så är du nästan ensam om denna "möjlighet". Nej, ingenting pekar på att Helena kom hem. Absolut ingenting.
Citera
2024-04-01, 18:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bra inlägg, on target.

Jag såg då igen, "Att lösa ett Mord" (Viaplay, TV3) med Fredrik Undevik och en väldigt bra sak han gör är att han åkte iväg till England som har erkänt mycket bra DNA-labb där och fick då resultat då att DNA fanns från flera personer på skorna. Undevik säger också då att detta labb i Leicester hade hittat: "Väldigt höga mängder DNA också". Och det sitter då bak på skorna. Så ni har ju nu träff i England som är jättebra. Som går att använda", som han säger till Skövde-polisen Lars Johansson. Undevik föreslår då att man upprättar en topslista på intressanta namn i utredningen. DNA-Familjesök metoden kan också då helt klart tillämpas på detta när det blivit lagligt då.

Det flesta som tagit i dessa skor har väl då tagit i dessa baktill som är det naturligaste greppet man tar i skor överhuvudtaget. Så här är jag ju helt övertygad om att GM också har grabbat tag i dem. När han dessutom slänger iväg dem med kraft så blir det ju även ett större tryck mot skon när den lämnar/glider av handen, om då detta även kan medverka till att just dessa av GM avsatta DNA avtryck då kan sitta "ordentligt fast" i skon. Också att En ytterligare tänkbar faktor att GMs DNA verkligen finns på dessa skor. Tanke då från en lekman i detta ämne gällande då DNA-avtryck skall sägas då.

Det är för mig obegripligt varför polisen inte satsar på att klara ut i vart fall DNA 3 som borde vara en förhållandevis enkel match (men också DNA 2, för den delen). Vad väntar de på? Föreligger det några juridiska hinder? Saknas det bara resurser? Kör för fan och se vem som döljer sig bakom DNA 3. Om det är "rätt" person kan pulsen i fallet komma att stiga dramatiskt! Jag är säker på att det finns minst en person som bara hoppas på att polisen INTE ska bestämma DNA 3!

Man vet alltså redan att DNA 1 kommer från familjen, vilket ju inte på något endaste sätt är konstigt. Det hade ju varit helt sensationellt om inget DNA hade kommit från familjen. Det kan till och med vara så enkelt att det är endast (!) Helenas DNA - och i så fall faller ju systrarna som i vart fall fysiskt inblandade för gott (vilket de för all del redan har gjort - de är inte inblandade).

Helena kom aldrig hem. Om hon hade gjort det hade "Killarna" sett henne svänga upp på Hällristningsvägen och gå mot huset. "Killarna" hade då haft en "evighet" på sig att se henne (kanske så mycket som 15 till 20 sekunder), men det gjorde de inte. Och snälla: Glöm allt trams om "bakvägen via en mitt i natten olåst altandörr" eller "krångla sig in via garaget".

Jag upprepar: Efter det att IB03 och jag senast lyfte fram brovittnet som seriöst och trovärdigt, steg irritationen i tråden. Vi tackar ödmjukast för den informationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in