2024-03-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Självklart inte, var får du det ifrån?

Ja just så, alltså var hans grundantagande att jorden är klotformad. Och sen gällde det att få ihop detta med andra grundantagandet, att orsaken till gravitation är att vi blir accelererade av marken.

Och på det följer sen krökta rumtiden och det ena med det tredje, konstiga utflippade koncept som aldrig går att leda i bevis. Som gjort att naturvetenskap mer och mer blivit religion. Nåt man bara tror på, inget som någon människa någonsin kan förstå.

Så därför hade det definitivt varit på sin plats, på Einsteins tid, och även nu 2024, med frågeställningen: kan det helt enkelt vara så, att ett av dessa Einsteins antaganden, eller möjligen båda, inte stämmer?
Citera
2024-03-30, 20:46
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
kanske för att själva satelliten bara är ett påhitt?

Du kan gå ut spåra satelliter på egen hand med relativt enkla medel. En parabolantenn och en LNA kan du hitta för några hundralappar på blocket.

https://www.youtube.com/watch?v=NsY76tI2Vus

EDIT: Stavning
Senast redigerad av Dusty Circuits 2024-03-30 kl. 20:48.
Citera
2024-03-30, 20:51
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ja just så, alltså var hans grundantagande att jorden är klotformad. Och sen gällde det att få ihop detta med andra grundantagandet, att orsaken till gravitation är att vi blir accelererade av marken.

Och på det följer sen krökta rumtiden och det ena med det tredje, konstiga utflippade koncept som aldrig går att leda i bevis. Som gjort att naturvetenskap mer och mer blivit religion. Nåt man bara tror på, inget som någon människa någonsin kan förstå.

Så därför hade det definitivt varit på sin plats, på Einsteins tid, och även nu 2024, med frågeställningen: kan det helt enkelt vara så, att ett av dessa Einsteins antaganden, eller möjligen båda, inte stämmer?

Det är lite lustigt att du påstår dig förstå relativitetsteorin men inte tror på satelliter.
Citera
2024-03-30, 20:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Nej, jordens rundhet är inte ett grundantagande för den allmänna relativitetsteorin, det hittar du bara på själv i ditt okunniga resonemang.
Citera
2024-03-30, 21:12
Medlem
Citat:
Nej, jordens rundhet är inte ett grundantagande för den allmänna relativitetsteorin, det hittar du bara på själv i ditt okunniga resonemang.

Vi var ju överens, att inget tyder på att Einstein ifrågasatte uppfattningen om att jorden är ett klot. Alltså var klotformade jorden ett grundantagande från Einsteins sida.
Citera
2024-03-30, 21:18
Medlem
Citat:
Jag har satt upp 100+ paraboler, så jag vet att satelliter finns. När jag flyttade 30 mil norrut, stämde vinkeln mot de satelliter som jag avsåg att hitta. Eftersom jag visste jordens krökning. Vilka fysiska bevis har du på motsatsen? Nada, du är bara en grälsjuk tramsebytta som hör hemma i psykologiforat. Bara ge dig.
Citera
2024-03-30, 21:30
Medlem
Citat:

Nja... det finns ju faktiskt en hel del människor som båda har pejlat och mätt avståndet till dem.

För mig finns det ingen som helst tvekan eftersom jag har gjort både och. Någonting på en fast punkt 36000 kilometer ovanför ekvatorn tar emot en signal och skickar den tillbaks.

Sedan kan man ju ifs resonerara om själva namnet på företeelsen. De flesta kallar det gör en satellit men du har säkert något annat spännande namn.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-30 kl. 21:34.
Citera
2024-03-30, 21:37
Medlem
Citat:

hade det inte varit extremt rimligt då, att ställa följande frågor:

1. Du hävdar, herr Einstein, det råder likvärdighet mellan acceleration och gravitation, alltså att det i praktiken är samma sak. Vad har du belägg för det? Finns någon empiri?

2. Och detta med att jorden är klotformad, det andra grundantagandet i din teori, vad bygger du det på?

jag tror att gällande empiri hade han inte haft nåt större problem med punkt 1. även på den tiden ca 1920(även om det givetvis varit lite svårare jämfört med idag)

Men på punkt 2. hade han stått sig slätt, Vad skulle han visat upp eller hänvisat till? "seglet på båtar syns längre bort än skrovet"? nej i det läget hade det givetvis varit mycket rimligare att sluta sig till att jorden ej kan vara klotformad. Och att hela allmänna relativitetsteorin därmed var irrelevant.
Naturligtvis visste Einstein utan tvekan att jorden är rund. Du har gång på gång blivit erbjuden att förklara varför du fortfarande håller fast vid tron ​​att jorden är platt. Ta det lugnt, jag vet att du hela tiden säger att du inte är säker, men du ignorerar alla bevis så mycket du kan, så du tycker åtminstone inte att det är runt.

Jag försöker igen.
1. Norr om ekvatorn blir dagarna kortare och kortare fram till december, söder om ekvatorn händer det motsatta, att de blir längre och längre. Enligt dig och andra plattjordare måste dagarna som blir längre och längre stanna någonstans, annars blir det midnattssol i Antarktis. Det tror ni inte på, så på någon breddgrad måste allt förändras jämfört med vad som händer på norra halvklotet. Var händer det och varför?

2. Detta hänger också ihop med att flygtiderna söder om ekvatorn visar att breddgraderna blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer.

3. Söderkorset (stjärnbilden) ses rakt söderut, när du är söder om ekvatorn. Den visar att söder är EN bestämd riktning på samma sätt som norr.

Nu får du tre alternativ:
1. Du ignorerar frågorna och börjar prata om något annat.
2. Du säger att du inte vet. Det är det vanliga svaret för dig, och då kan man undra varför du håller fast vid den platta jorden.
3. Du försöker förklara vad du tycker är fel med bevisen jag presenterade nu.
4. Du erkänner att du inte förstår varför detta är bevis.
Citera
2024-03-30, 21:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vi var ju överens, att inget tyder på att Einstein ifrågasatte uppfattningen om att jorden är ett klot. Alltså var klotformade jorden ett grundantagande från Einsteins sida.
Nej, det är inte ett grundantagande för relativitetsteorin, som du påstår helt utan grund.
Citera
2024-03-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge

Jag försöker igen.
1. Norr om ekvatorn blir dagarna kortare och kortare fram till december, söder om ekvatorn händer det motsatta, att de blir längre och längre. Enligt dig och andra plattjordare måste dagarna som blir längre och längre stanna någonstans, annars blir det midnattssol i Antarktis. Det tror ni inte på, så på någon breddgrad måste allt förändras jämfört med vad som händer på norra halvklotet. Var händer det och varför?

Du ställer faktiskt lite tendensiösa frågor här, "norra halvklotet". I en förutsättningslös diskussion måste ju utgångpunkten vara att vi inte vet. För att sedan försöka värdera bevisen, förutsättningslöst

Vet inte dock, att jag inte tror på sakerna du nämner. Och du känner förstås till vad jag brukar säga: det finns för mycket här som vi inte vet. Vi vet inte vad objekten på himlen är.

Men om jag ändå, mest på skoj, skulle hitta på en "modell", här kommer den: vi finns inuti en cylinder. Solen, vad den nu är, rör sig runt så det blir natt och dag. Och den rör sig l längsgående riktning, därav årstider. Cylindern roterar, vilket skapar gravitation.

Citat:
2. Detta hänger också ihop med att flygtiderna söder om ekvatorn visar att breddgraderna blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer.

Men samtidigt har du ju ryssens seglats som tog så misstänkt lång tid. Stämmer bra med min cylinder-teori.

Citat:
3. Söderkorset (stjärnbilden) ses rakt söderut, när du är söder om ekvatorn. Den visar att söder är EN bestämd riktning på samma sätt som norr.

Södra korset är nåt som finns vid ena änden, södra, av cylindern. Så enkelt.

Men kräv nu inte att jag ska bli nån cylinder försvarare, bara ett exempel, hur man kan slänga fram en modell. I grunden är det som du och andra fått påpekat för er massor av gånger: att ta fram "modeller" utifrån spekulation om saker man inte vet, är i grunden inte särskilt meningsfullt.

Det särskilda problemet med klot-modellen är ju dock att den utöver ren spekulation också bygger på vissa rent orimliga koncept.
Citera
2024-03-31, 00:17
Medlem
Citat:
Nej, det är inte ett grundantagande för relativitetsteorin, som du påstår helt utan grund.

Men om rådande teorin, som Einstein skrev under på, är att världen ett klot, och rådande teorin om hur saker stannar kvar på klotet, är nåt som kallas gravitation, och Einsteins teori handlade om gravitation...

Ja, då snackar vi väl verkligen om grundantagande för relativitetsteorin. Att du personligen anser att klot-formen på jorden är så självklar att det inte ens behöver diskuteras, är liksom irrelevant. Grundantagande är det ändå.
Citera
2024-03-31, 00:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men om rådande teorin, som Einstein skrev under på, är att världen ett klot, och rådande teorin om hur saker stannar kvar på klotet, är nåt som kallas gravitation, och Einsteins teori handlade om gravitation...

Ja, då snackar vi väl verkligen om grundantagande för relativitetsteorin. Att du personligen anser att klot-formen på jorden är så självklar att det inte ens behöver diskuteras, är liksom irrelevant. Grundantagande är det ändå.
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in