Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Jag försöker igen.
1. Norr om ekvatorn blir dagarna kortare och kortare fram till december, söder om ekvatorn händer det motsatta, att de blir längre och längre. Enligt dig och andra plattjordare måste dagarna som blir längre och längre stanna någonstans, annars blir det midnattssol i Antarktis. Det tror ni inte på, så på någon breddgrad måste allt förändras jämfört med vad som händer på norra halvklotet. Var händer det och varför?
Du ställer faktiskt lite tendensiösa frågor här, "norra halvklotet". I en förutsättningslös diskussion måste ju utgångpunkten vara att vi inte vet. För att sedan försöka värdera bevisen, förutsättningslöst
Vet inte dock, att jag
inte tror på sakerna du nämner. Och du känner förstås till vad jag brukar säga: det finns för mycket här som vi inte vet. Vi vet inte vad objekten på himlen är.
Men om jag ändå, mest på skoj, skulle hitta på en "modell", här kommer den: vi finns inuti en cylinder. Solen, vad den nu är, rör sig runt så det blir natt och dag. Och den rör sig l längsgående riktning, därav årstider. Cylindern roterar, vilket skapar gravitation.
Citat:
2. Detta hänger också ihop med att flygtiderna söder om ekvatorn visar att breddgraderna blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer.
Men samtidigt har du ju ryssens seglats som tog så misstänkt lång tid. Stämmer bra med min cylinder-teori.
Citat:
3. Söderkorset (stjärnbilden) ses rakt söderut, när du är söder om ekvatorn. Den visar att söder är EN bestämd riktning på samma sätt som norr.
Södra korset är nåt som finns vid ena änden, södra, av cylindern. Så enkelt.
Men kräv nu inte att jag ska bli nån cylinder försvarare, bara ett exempel, hur man kan slänga fram en modell. I grunden är det som du och andra fått påpekat för er massor av gånger: att ta fram "modeller" utifrån spekulation om saker man inte vet, är i grunden inte särskilt meningsfullt.
Det särskilda problemet med klot-modellen är ju dock att den utöver ren spekulation också bygger på vissa rent orimliga koncept.