Citat:
Ursprungligen postat av
Storstark68
Den viktigaste markören för att känna sig vuxen handlar om att flytta hemifrån och att skaffa sitt första riktiga jobb för att kunna försörja sig själv.
Att få barn eller att gifta sig var de vanligaste vuxenmarkörerna i tidigare generationer.
Men hur är det idag? När blir man vuxen på riktigt? 25-åringar ser ofta ut som tonåringar och beter sig ganska omoget. Inte sällsynt med 30-åringar som bor kvar hos föräldrarna och pysslas om som småungar. Det verkar som att vuxenlivet börjar senare och senare för varje årtionde som går. Är detta en bra eller dålig utveckling?
Jag skulle säga att man blir vuxen när man klarar sig själv utan att vara beroende av sina föräldrar.
Dvs. man har skaffat ett eget boende(Själv eller med en partner) , samt klarar av att försörja sig och sin familj(Hur lite eller stor den är).
Klarar man inte det utan behöver hjälp av föräldrar eller staten så är man inte riktigt vuxen.
Ser samma fenomen som du, många som har kommit rätt högt upp i åldern som är beroende av sina föräldrar fortfarande.
De har förvisso altid funnits, under min period som singel så fanns en " Gubbe " I 50 års åldern i periferin av min umgängeskrets som fortfarande betedde sig som en förvuxen tonåring.
Men tycker det känns mer vanligt idag, har flera av mina kollegor som fortfarande stöttar sina barn i 30års åldern ekonomiskt. Nån som flummar runt mellan diverse utlandsvistelser och studier på högskolan.
Ser väl det som negativt, då dessa har svårare att ta rationella beslut både hemma och i yrkeslivet.