2024-03-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
När du påstår att ditt påstående är objektivt sant så ligger bevisbördan på dig. Hur skulle jag kunna bevisa motsatsen ens om ditt påstående inte är sant?
Du kan bevisa det genom att amputera ditt ben, filma och lägg upp här och så kan vi bedöma hur du upplevde det. Det är så man bevisar saker i ett experiment.
Citera
2024-03-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du kan bevisa det genom att amputera ditt ben, filma och lägg upp här och så kan vi bedöma hur du upplevde det. Det är så man bevisar saker i ett experiment.
Nej, det bevisar bara att det är dåligt ur mitt perspektiv, Det säger ingenting alls om huruvida det är bra eller dåligt ur andras perspektiv.

Tror jag ger upp här. När du avfärdar seriös argumentation som "wall of text" så kommer vi liksom inte längre. Finns inget jag kan skriva som inte går att avfärda med att du inte orkar läsa och bemöta det jag skrivit.
Citera
2024-03-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, det bevisar bara att det är dåligt ur mitt perspektiv, Det säger ingenting alls om huruvida det är bra eller dåligt ur andras perspektiv.

Tror jag ger upp här. När du avfärdar seriös argumentation som "wall of text" så kommer vi liksom inte längre. Finns inget jag kan skriva som inte går att avfärda med att du inte orkar läsa och bemöta det jag skrivit.
Ja, men du är ju bland de få som hävdar att det inte skulle vara dåligt. Vi skulle ju också kunna intervjua folk som blivit amputerade utan bedövning, och fråga läkare varför man bedövar/söver ned patienter som ska amputeras och sen drar en logisk slutsats att det är dåligt.

Okej.
Citera
2024-03-30, 13:10
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, lidandet överväger absurt mycket. Det finns ingen njutning som jag någonsin har upplevt som ens har varit i närheten av att vara värd all smärta, besvikelser, ansträngningar och orättvisor som jag har upplevt, och då finns det människor som bokstavligt talat har upplevt 1000 ggr mer sådant än vad jag har...

Så är det för alla, även de "lyckliga". Det finns inget hållbart argument om att livet är värt att leva såtillvida man inte uppskattar smärta.
Enda jag kan komma på är om det funnits nåt religiöst syfte eller slutgiltigt belöning men det är utifrån vad vi vet bara önskedrömmar.
Citera
2024-03-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Så är det för alla, även de "lyckliga". Det finns inget hållbart argument om att livet är värt att leva såtillvida man inte uppskattar smärta.
Enda jag kan komma på är om det funnits nåt religiöst syfte eller slutgiltigt belöning men det är utifrån vad vi vet bara önskedrömmar.

Precis, det går liksom inte att gå runt och tro massa hit och dit och gissa sig till ett potentiellt okänt syfte baserat på tveksam grund. Nej man har inget annat val om man är ärlig att utgå ifrån att det inte finns något. Och eftersom mitt liv i princip numer bara innehåller lidande, och det inte finns något hopp för mig så är det en helt rationell följd att det får ett slut. Har jag inte sådan tur att jag får någon dödlig diagnos snart så kommer jag nog tyvärr tvingas ta tag i det själv. I det här meningslösa helvetet tänker jag inte bli långvarig.
Citera
2024-03-30, 15:04
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Precis, det går liksom inte att gå runt och tro massa hit och dit och gissa sig till ett potentiellt okänt syfte baserat på tveksam grund. Nej man har inget annat val om man är ärlig att utgå ifrån att det inte finns något. Och eftersom mitt liv i princip numer bara innehåller lidande, och det inte finns något hopp för mig så är det en helt rationell följd att det får ett slut. Har jag inte sådan tur att jag får någon dödlig diagnos snart så kommer jag nog tyvärr tvingas ta tag i det själv. I det här meningslösa helvetet tänker jag inte bli långvarig.

Nä, tänk om man hade samma "bevis" som man har för att allt bara tar slut men att det istället indikerade på ett efterliv. Inte en jävel hade då gått och hittat på en massa icke existerande bevis och dragit anekdoter om att livet minnsan bara tar slut. Men det går bra när det handlar om önskvärda saker.
Tröttsamt är bara förnamnet på hur det känns att vara här.
Citera
2024-03-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Nä, tänk om man hade samma "bevis" som man har för att allt bara tar slut men att det istället indikerade på ett efterliv. Inte en jävel hade då gått och hittat på en massa icke existerande bevis och dragit anekdoter om att livet minnsan bara tar slut. Men det går bra när det handlar om önskvärda saker.
Tröttsamt är bara förnamnet på hur det känns att vara här.

Precis så är det troligtvis. Skulle det verkligen finnas något mer så hade vi sett tydliga effekter i studier.

Det är lite jobbigt dock när man bestämt sig för att man inte vill vara här längre, man vill bara att det skall ske direkt. Å andra sidan kan jag känna en frihet och ett lugn av att veta att snart slipper jag allt. Ångesten och stressen minskar eftersom jag inte bryr mig längre om den här världen. Far åt helvete jävla helvete. haha
Citera
2024-03-30, 15:45
Medlem
Citat:
Om man bara har gott av det när det varar så är det för mig tämligen värdelöst, eftersom allt bara blir som om det aldrig hade funnits sedan. Det kan dessutom aldrig väga upp det dåliga/onda i ens det bästa liv som har levats, som i Schopenhauers exempel med kloakvatten i vin eller ett djurs "njutning" när det äter upp ett annat jämfört med det ätna djurets ångest och smärta.

Precis. Inte ett enda liv är värt att börja och bara en minoritet är värda att fortsätta. Jag kände på mig redan som ung att det mesta måste gå min väg om jag skall uppskatta livet, istället gick mycket lite min väg. Mitt liv måste bli bättre än mina föräldrars om jag skall uthärda det, det blev inte fallet. Då finns det inte mycket att be för, bara ta konsekvenserna av ödet.
Citera
2024-03-30, 16:23
Medlem
Något som starkt talar emot att det skulle finnas något syfte bakom livet är alla de nyfödda som dog förr i tiden. Va skulle vara syftet med att planera ett sådant liv? Planera jordelivet som vi enligt new age-arna gör i andevärlden.
Citera
2024-03-30, 18:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om man bara har gott av det när det varar så är det för mig tämligen värdelöst, eftersom allt bara blir som om det aldrig hade funnits sedan. Det kan dessutom aldrig väga upp det dåliga/onda i ens det bästa liv som har levats, som i Schopenhauers exempel med kloakvatten i vin eller ett djurs "njutning" när det äter upp ett annat jämfört med det ätna djurets ångest och smärta.
Men det är ju just detta påstående, dvs det fetmarkerade, som jag aldrig får någon motivering för oavsett hur många gånger jag ber om det här. "Så är det för mig" kan jag förstås inte ifrågasätta, men borde det vara så även för t ex mig, och isf varför? Detta är ju ändå tänkt att handla om filosofi och inte bara om personliga tyckanden.
Citera
2024-03-30, 19:07
Medlem
Den stora gåtan för mig är varför så många som tycker sitt eget liv är meningslöst är så drivna i att försöka övertyga alla andra att deras liv också är meningslösa. Vad är det för mening i att argumentera om livet ändå är meningslöst? Om ni har rätt så måste det väl vara bättre att ruttna bort i tysthet i någon koja i skogen, utan att anstränga sig mer än vad som krävs för att lyckas med denna av ödet bestämda trista uppgift?
Citera
2024-03-30, 19:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Precis så är det troligtvis. Skulle det verkligen finnas något mer så hade vi sett tydliga effekter i studier.

Det är lite jobbigt dock när man bestämt sig för att man inte vill vara här längre, man vill bara att det skall ske direkt. Å andra sidan kan jag känna en frihet och ett lugn av att veta att snart slipper jag allt. Ångesten och stressen minskar eftersom jag inte bryr mig längre om den här världen. Far åt helvete jävla helvete. haha

Blir svårt att värdesätta saker i livet om man är övertygad cyniker. Har konflikt mellan min högerhjärna och vänsterhjärna.
Men borde ju vara skönt att känna att man är klar och kan checka ut istället för att ha x antal saker kvar att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in