Citat:
Ursprungligen postat av
emazet
Varför så lite snack om Diana? Diana tar ju kontakt med Saga och frågar om dem är tillsammans vilket Saga svarar ja på och då berättar Diana hur Amin är otrogen mot saga. Några dagar senare dödas Sag… Diana skriver till sin kompis dagen efter att ”Amin dödade tjejen” och att det är hennes fel, om hon inte hade sagt något till Saga så hade Amin inte dödat henne …
Vi kommer väl aldrig att få veta hur mycket detta påverkade gärningsmannens beslut att döda Saga, och hur mycket som berodde på rädslan för föräldrarna och klanen, ingrodda värderingar om heder o.s.v... Men det illustrerar, att det är farligt att springa med skvaller. Jag brukar tänka på detta när jag läser på Familjeliv, där det finns ett antal "otrohetshatare" (ja de kallar sig så) som alltid skriver, att om man får reda på att någon är otrogen (t.ex. en kollega på konferenshotellet), så ska man ta reda på fruns/makens/sambons uppgifter och ringa upp denna och berätta. För "hon/han har rätt att veta".
När någon då (jag t.ex.) skriver detta, att man inte vet hur personen kommer att ta det, att det kan hända vad som helst: tänk om personen går bärsärk och dödar sin otrogna partner? Eller både partnern, barnen och till slut sig själv (= "familjetragedi"). Då brukar man få svaret "det är inte mitt ansvar i så fall, det är den otrognes fel. FRUN/MAKEN HAR RÄTT ATT VETA".
Snälla ni där ute: TÄNK ER FÖR innan ni springer med skvaller!!! I de allra flesta fallen är det bättre att hålla tyst om vad man vet, och inte lägga sig i det man inte har med att göra. Och särskilt om det finns barn/blivande barn inblandade.