Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Det påstods att över 50% av de tunguska som levererades till fronten i Ukraina var i så pass dåligt skick att de bedömdes som icke fungerande och att en del var till och med var i så pass dåligt skick att de var farliga för besättningen och egna styrkor .
Var några artiklar i höstas samt videosnuttar på ryssar som beklagade sig över att skickas till fronten med defekt utrustning för det nämndes .
Lagringen av materiel har helt enkelt inte motsvarat Moskvas listor över vad som varit " direkt gripbart " Förvisso är tunguska en föregångare till pantsir men lagringen och konservering samt underhåll har nog varit ganska likartat ?
-Hmm, jag tror du kan vara inne på någonting här. Jag är ingen flygplansnörd men som jag förstår det så finns det system där flygplanet skickar en signal till luftvärnet om att det tillhör samma sida. Frånvaro av signalen eller felaktigt svar och luftvärnet betraktar flygplanet som fientligt.
Ukrainarna har/hade en drive som startade för ett halvår/år sedan där dom riktade in sig på luftvärn på Krim bland annat. Kan man nu tänka sig att Ryssarna står utan så pass många luftvärn så dom har börjat damma av äldre enheter som saknar uppdaterade system för att upptäcka vänligt sinnade flygplan? Det skulle förklara alla vådaskjutningar på sistone?
Kanske inte vad du var inne på men tanken slog mig nu.