2024-03-29, 23:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skydd, ingen skillnad. Drönare slår ut stridsvagnar idag
Fart, golfbilen vinner
Eld, stridsvagnar är bättre

2-1 till golfbilen. Som kan produceras 100 för samma kostnad som 1 stridsvagn

Men heliga Maria och det lilla Jesusbarnet. Vad är det för fel i huvudet på dig?

Går verkligen en kinesisk - eller en golfbil av någon annan nationalitet - golfbil snabbare än en stridsvagn? Vilka toppfarter har du jämfört med? I vilka terränger?

Är skyddet verkligen jämförbart?
Senast redigerad av Clay Allison 2024-03-29 kl. 23:20.
Citera
2024-03-29, 23:37
Medlem
Pebbiss avatar
Man hoppas kunna läsa om fler utslagna raffinaderier snart. Ryssland ska haverera!
Citera
2024-03-30, 00:21
Medlem
Jack.Elams avatar
En uppdatering på gårdagens vådaskjutning

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1773734369473044808
Citat:
Russian Telegram channels shared more details about the Russian aircraft that crashed yesterday in Crimea.

Reportedly, it was a Su-27 and it was shot down by the Russian Pantsir anti-aircraft missile-gun system. For some unknown reason, the air defense did not receive notification of the departure of their Su-27.

Because the Pantsir system's combat crew did not receive a response from the Su-27 pilot to its interrogation, a decision was made to fire the plane for effect. As it became known later, the system's crew interrogation did not reach the Su-27 pilot because the IFF interrogator on the Pantsir system was not working correctly.
Citera
2024-03-30, 00:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
En uppdatering på gårdagens vådaskjutning

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1773734369473044808

Det påstods att över 50% av de tunguska som levererades till fronten i Ukraina var i så pass dåligt skick att de bedömdes som icke fungerande och att en del var till och med var i så pass dåligt skick att de var farliga för besättningen och egna styrkor .

Var några artiklar i höstas samt videosnuttar på ryssar som beklagade sig över att skickas till fronten med defekt utrustning för det nämndes .

Lagringen av materiel har helt enkelt inte motsvarat Moskvas listor över vad som varit " direkt gripbart " Förvisso är tunguska en föregångare till pantsir men lagringen och konservering samt underhåll har nog varit ganska likartat ?
Citera
2024-03-30, 00:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det påstods att över 50% av de tunguska som levererades till fronten i Ukraina var i så pass dåligt skick att de bedömdes som icke fungerande och att en del var till och med var i så pass dåligt skick att de var farliga för besättningen och egna styrkor .

Var några artiklar i höstas samt videosnuttar på ryssar som beklagade sig över att skickas till fronten med defekt utrustning för det nämndes .

Lagringen av materiel har helt enkelt inte motsvarat Moskvas listor över vad som varit " direkt gripbart " Förvisso är tunguska en föregångare till pantsir men lagringen och konservering samt underhåll har nog varit ganska likartat ?
-Hmm, jag tror du kan vara inne på någonting här. Jag är ingen flygplansnörd men som jag förstår det så finns det system där flygplanet skickar en signal till luftvärnet om att det tillhör samma sida. Frånvaro av signalen eller felaktigt svar och luftvärnet betraktar flygplanet som fientligt.

Ukrainarna har/hade en drive som startade för ett halvår/år sedan där dom riktade in sig på luftvärn på Krim bland annat. Kan man nu tänka sig att Ryssarna står utan så pass många luftvärn så dom har börjat damma av äldre enheter som saknar uppdaterade system för att upptäcka vänligt sinnade flygplan? Det skulle förklara alla vådaskjutningar på sistone?

Kanske inte vad du var inne på men tanken slog mig nu.
Citera
2024-03-30, 01:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
-Hmm, jag tror du kan vara inne på någonting här. Jag är ingen flygplansnörd men som jag förstår det så finns det system där flygplanet skickar en signal till luftvärnet om att det tillhör samma sida. Frånvaro av signalen eller felaktigt svar och luftvärnet betraktar flygplanet som fientligt.

Ukrainarna har/hade en drive som startade för ett halvår/år sedan där dom riktade in sig på luftvärn på Krim bland annat. Kan man nu tänka sig att Ryssarna står utan så pass många luftvärn så dom har börjat damma av äldre enheter som saknar uppdaterade system för att upptäcka vänligt sinnade flygplan? Det skulle förklara alla vådaskjutningar på sistone?

Tunguska togs i bruk för länge sedan och olyckorna har ökat är mitt intryck . Det har både gått åt mer system och fler äldre system har ju fått tas ifrån förråd för att ersätta de utslagna .
Citera
2024-03-30, 05:49
Medlem
Lyssna på Jeffrey Sachs intervju hos Pierce Morgan. Sachs totalt demolerar fjanten Morgan och säger precis som det är, att USA/NATO är ett skämt och som bara skapar kaos och krig överallt de senaste 50 åren och att kongressen består av idioter som inte kan något om något. Att det är USAs fel med kriget i Ukraina.

Professor Jeffrey Sachs är bland de smartaste och mest intressanta människor jag hört på väldigt länge. Tänk om vi hade haft fler av denna sort, så hade världen varit en helt annan plats. Istället styrs Väst av lågintelligenta clowner.
Senast redigerad av Gulblendkarringen 2024-03-30 kl. 05:58.
Citera
2024-03-30, 05:55
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Lyssna på Jeffrey Sachs intervju hos Pierce Morgan. Sachs totalt demolerar fjanten Morgan och säger precis som det är, att USA/NATO är ett skämt och som bara skapar kaos och krig överallt de senaste 50 åren och att kongressen består av idioter som inte kan något om något. Att det är USAs fel med kriget i Ukraina.

Professor Jeffrey Sachs är bland de smartaste och intressanta människor jag hört på väldigt länge. Tänk om vi hade haft fler av denna sort, så hade världen varit en helt annan plats. Istället styrs Väst av lågintelligenta clowner.
Och Jeffrey Sachs är en militär expert eller är hen en ohederlig ekonom som har lånat pengar av Ryssland ?

https://voxukraine.org/en/the-network-of-russian-propaganda-what-connects-western-experts-promoting-narratives-beneficial-to-r ussia
Senast redigerad av Kiddieoxo 2024-03-30 kl. 06:05.
Citera
2024-03-30, 06:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Professor Jeffrey Sachs är bland de smartaste och mest intressanta människor jag hört på väldigt länge. Tänk om vi hade haft fler av denna sort, så hade världen varit en helt annan plats. Istället styrs Väst av lågintelligenta clowner.

Här finns ytterligare en intevju som ger en god inblick i bakgrunden till kriget. Jaques Baude och Daniel Davies resonerar en timme och en kvart, minst sagt matigt, men absolut värt att lyssna på.
Citera
2024-03-30, 06:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Jeffrey Sachs är antingen ett avlönat Kreml-troll eller nyttig idiot.
Han för bara vidare en massa Kreml-lögner som att Nato har lovat Putin något eller att kriget i Ukraina är USAs fel. Nog för att USA till och från ställt till med en massa skit i världen, ofta i respons för att begränsa Sovjet men kriget i Ukraina är helt och hållet Putins beslut och det kan ingen ifrågasätta.
Jag blir mest förundrad över att ryssar och hela dess trollkör har så svårt att erkänna ryska fel och illdåd att ni måste ljuga 180 grader för att kunna stå för era åsikter.
Citera
2024-03-30, 06:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Och Jeffrey Sachs är en militär expert eller är hen en ohederlig ekonom som har lånat pengar av Ryssland ?

https://voxukraine.org/en/the-network-of-russian-propaganda-what-connects-western-experts-promoting-narratives-beneficial-to-r ussia

Smarta människor finns det gott om. Är titlar och att man jobbar på universitet ett bevis på att man vet bättre, är smartare?

Punkterna som tas upp i listan är bekanta. Men alla bör läsa på dessa emellanåt.

Listan på (smarta ) människor som står bakom detta öppna brev till Jeffrey Sachs är imponerande.

https://news.berkeley.edu/2023/03/20/open-letter-to-jeffrey-sachs-on-the-russia-ukraine-war
Citera
2024-03-30, 06:53
Medlem
Citat:

Stämmer, systemet kallas för Identification Friend or Foe och alla stridsflygplan har det installerat:

https://www.collinsaerospace.com/what-we-do/industries/military-and-defense/communications/airborne-communications/iff

I den svenska jaktlänken under det kalla kriget som förenade alla trupprörelser (långt före USA som då inte hade något liknande) i ett gemensamt befälssystem så var alla flygresurser synliga för de som var uppkopplade, lilla Sverige var väldigt tekniskt innnovativa på den tiden:

Citat:
Styrdatasystemet utvecklades för att utnyttja den större datorkapaciteten i JA 37, genom att utnyttja oanvända delar av styrdatameddelandet kunde systemet sända extra information till JA 37. Denna extra information kunde användas till att överföra information om luftläget i stort och inte bara information om det mål som radarjaktledaren ledde jaktplanen mot. Med hjälp av detta kunde överblicken som radargruppcentraler och luftförsvarscentraler hade överföras till jaktplanen utan att dessa behövde använda sin egen radar. Detta gav jaktpiloterna möjlighet att välja mål och taktik själv.

1985 infördes Jaktlänken som gav möjligheten att överföra taktisk information mellan två enskilda flygplan, 1997 utökades möjligheten till att fyra flygplan kunde dela på informationen. Detta medförde att jaktplanen kunde uppträda ännu mer autonomt i förhållande till stridsledningscentralerna på marken.[

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygvapnets_styrdatasystem
Senast redigerad av HrBwisser 2024-03-30 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in