Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-29, 16:18
  #97
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det är ju ingen fördom att ekonomiskt framgångsrika är smarta och kan gå över lik.
Fördomen är att just judar har det i sig. Typ genetiskt.
Citera
2024-03-29, 16:20
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
I USA syns det bäst att judar har ett enormt inflytande i politik och inom business. Även i Europa sticker judarna ut som överlägsna inom media och affärslivet. Själv är jag judinna och kanske partisk enligt många men jag är nyfiken på vad du tänker och tror om detta?
De fostrar sina barn hur man tar sig fram i livet.
Citera
2024-03-29, 16:30
  #99
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fördomen är att just judar har det i sig. Typ genetiskt.
IQ ärver men mer eller mindre. Även förmågan till samvete. Jag lägger dock ingen värdering i det.
Citera
2024-03-29, 16:32
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Judar har överlag lägre moral och större andel psykopatiska drag än andra raser. Detta är gynnsamma egenskaper att tillskansa sig makt och rikedom vilket gör att de är mer prominenta där. Svårare än så är det inte.


Jag tänker att man sållat friskt bland individerna, då man aktivt har försökt utrota dem i generationer.

Naturalselction
Citera
2024-03-29, 16:46
  #101
Medlem
Kommenterar detta utan att ha någon judisk familj eller judiska vänner (vad jag vet).

Överlägsen kultur stämmer. Utbildning, företagande, politisk lobbyism för ekonomisk vinning, opportunism (ibland i krig, oftast i rent företagsmässiga sammanhang), gemensam styrka, avsaknad av den destruktiva delen av individualismen, i något högre grad meritokratiska osv. är saker som judar oftast strävar efter. Till 90% är det bra, till 10% skadligt för övriga samhället (främst genom märklig politik, korruption, regulatory capture, etc.).

Jämför detta med t.ex. islam, vars avundsjuka uttrycker sig i generationsmässigt hat och förödelse mot judar och andra fredliga folk. Muslimsk kultur har ungefär det omvända förhållandet i hemländer och främmande länder: 10% bra, 90% skadligt.
Citera
2024-03-29, 16:57
  #102
Medlem
Byzantinsks avatar
Ungefär lika intelligenta som vita och östasiater, men skamlöst erno-nepotistiska. Svårare är det inte.
Citera
2024-03-29, 17:12
  #103
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
Ungefär lika intelligenta som vita och östasiater, men skamlöst erno-nepotistiska. Svårare är det inte.
Erno-nepotiska ?
Citera
2024-03-29, 17:28
  #104
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Diasporan har väl gjort judarna mer internationellt medvetna, och även gett dem en tämligen unik sammanhållning, då de ofta var förföljda dit de kom (pogromer etc). Att de lyckats bra inom affärslivet, t.ex. finansbolag och banker, kan kanske bero på att de under en stor del av medeltiden var ensamma om att ha rätt att låna ut kapital och ta ränta (ränta mellan kristna förbjöds av kyrkan). Deras uppfostran tycks dessutom vara krävande, vilket bland annat tar sig uttryck i att judar oftast har åtminstone en akademisk examen. Utbildning lönar sig, även inom politik. Att de skulle vara hänsynslösa kan ju vara svårt att uttala sig om, men den judiska maffian i USA var väl minst lika tongivande som den italienska när det begav sig i början av 1900-talet?

Annars kan man möjligen fråga sig om de verkligen är mer förmögna än andra folk. Om man tittar på de arabiska Gulfstaternas oljeshejker så är de väl minst lika förmögna, med stora innehav i utländska företag, fastigheter och t.o.m. framgångsrika fotbollslag.

Varför araber och judar inte kan leva i fred har jag aldrig förstått, både hebreiska och de flesta arabspråken är ju semitiska, så de har ju i princip samma folkursprung, vad jag förstår.

Att händelser som förintelsen skulle ge upphov till nya karaktärsegenskaper hos efterföljande generationer tror jag inte på, trauman är nog huvudsakligen personliga, annars talar man om förvärvande egenskaper ā la Lysenko, vilket väl inte är helt rätt.
Islam var från början en judisk sekt. När Muhammed inte kunde locka till sig judar härsknade han till.
Judendomen är helt enkelt en konkurrent vilken Muhammed senare kallade missförstådd islam och därför har område efter område rensats på judar.

Det finns många svar på frågan men mycket ligger i den judiska identiteten och därmed uppfostran.
Att vara Guds utvalda folk innebär ett ansvar för att fullkomna Guds skapelse.

Denna den judiska identiteten är en evolutionär fördel då den skapar sammanhållning, men den krockar också med andra nationer varvid konflikt uppstår.

Jag är inte insatt i hela historien men i Ryssland användes etniciteter mot varandra. Judar gavs andra privilegier än polacker och littauer i det fd polsk-littauska samhället. Så uppstod animositeten.
När tsaren sedan ville åt deras skapade tillgångar var det lätt att hetsa polacker mot judarna.

Jag gissar att det är samma egenskap hos det judiska folket som leder till framgång och som lätt kan leda till undergång.

Dan Korn menar att han och andra judar först och främst är judar och sedan svenskar, det innebär att han främst är lojal mot sitt eget folk vilket ställer honom utanför ett VI.
Det har också många judar krävt varför Sverige tog steget in i mångkulturen.
Aron Flam har sagt att han är för mångkultur i Sverige (trots kaoset)
Denna lojalitet mot de egna och illojalitet mot det folk dom gett många judar en fristad, jag menar han attackerar svenskar djupt in i folksjälen leder till brist på lojalitet från vår sida nu när judarna behöver den som mest.

I den judiska identiteten ingår ett offerskap, det stärker den inbördes lojaliteten vilket innnebär internationellt samarbete.
Houllebecques roman slutar med att judarna flyr till Israel, något som även Flam menat han ska göra om det behövs.

Denna starka nationalism gör folket framgångsrikt.

Problemet är dock inte judarnas nationalism* utan bristen på egen nationalism.

En nation betecknar ett folk, inte ett rike. Klan, stam, nation.
Judendomen är helt enkelt en klankultur som utvecklats till en global judisk gemenskap. Det innebär dock inte en konspiration att straffa Europa och annat trams.
Citera
2024-03-29, 17:36
  #105
Medlem
graFFes avatar
Judar är hatade och diskriminerade i hela världen. Vad för framgång är det? Ungefär som zigenare.
Citera
2024-03-29, 17:36
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Du talar om enskilda familjer.
Inte judarna som grupp.


I Europa byggde Hitler Auschwitz mitt där de var koncentrerade i getton, men som skulle göra platsen för de vita i nazisternas Lebensraum.

Det är de som är dagens amerikanska judar med slaviska efternamn.
Inga rika troll sedan Mose tid. Men som TS så vill judarna bygga upp en legend om sig själva. Det är en del av deras kultur och därför finns ju Bibeln från början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lebensraum
https://sv.wikipedia.org/wiki/Auschwitz
https://en.wikipedia.org/wiki/Pale_of_Settlement
"Judarna som grupp" är en grupp av just judiska familjer.

Vad fan skulle de annars vara?
Citera
2024-03-29, 17:37
  #107
Medlem
Dark.Schneiders avatar
Judar värderar sina egna högst.

Muslimer värderar sina egna lägst.

Resten av världens länder är någonstans mitt emellan i skalan.
Citera
2024-03-29, 19:05
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Intressant fakta:

0.25% av världens befolkning har judisk bakgrund, medans hela 25% av nobelprisen i fysik har vunnits av judiska forskare. Dvs en faktor 100 ggr mer än förväntat.

Några kändisar i fysiken:

Albert Einstein, Niels Bohr, Richard Feynman, Steven Weinberg, Roger Penrose, Andrea Ghez osv osv.

Man kan näst intill påstå att både relativitetsteorin OCH kvantteorin är upptäckta/formulerade av judiska forskare.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...obel_laureates


Vi andra är mer eller mindre skadeinsekter jämfört med dem

I och för sig var Niels Bohrs far dansk fysikprofessor. Så frågan är om det är hans skandinaviska eller judisks gener som varit framgångsrika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback