2024-03-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vi lever i en luftbubbla omgivet av vatten.

Det låter som hämtat ur Bibelns skapelse berättelse. Det är alltså därför du tror att Jorden är platt eller ?
1 Mos 1:6
6 Gud sade: »I vattnet skall ett valv bli till, och det skall skilja vatten från vatten.« Och det blev så. 7Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovanför valvet. 8 Gud kallade valvet himmel.
Citera
2024-03-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hmmm... hur vet du det? Har du varit på utsidan och tagit prover så du vet att det är vatten? Skulle det inte lika gärna kunna vara Pommac på utsidan?

Och hur kommer det sig att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Det talar faktiskt emot en trycksatt luftbubbla.

Har du varit ute i rymden och sett att jorden är en snurrande boll?

Vet inte om man kan kalla trycksatt men det är möjligt.
Lufttrycket sjunker med stigande höjd och det är en förutsättning för att vattnet ovan skall övergå till is.
Strömstyrkan i atmosfären ökar med 100 volt per meter, troligen hela vägen till domen, och i samma takt minskar atmosfärens densitet och tryck. Det är officiellt, kolla.
Vattnets reaktion vid fallande tryck, min favoritvideo.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0&t=20s
Citera
2024-03-29, 15:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vet inte om man kan kalla trycksatt men det är möjligt.
Lufttrycket sjunker med stigande höjd och det är en förutsättning för att vattnet ovan skall övergå till is.
Strömstyrkan i atmosfären ökar med 100 volt per meter, troligen hela vägen till domen, och i samma takt minskar atmosfärens densitet och tryck. Det är officiellt, kolla.
Vattnets reaktion vid fallande tryck, min favoritvideo.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0&t=20s

Är detta resultat av dn grundliga forskning? Då när du kryssade i Karibien med din mobil?

Är det olika tryck finns det ingen ”dom”.

Eller tänkte du på en domkyrka din lille jesusfreak?
Citera
2024-03-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Började söka i kategorin "Droger" men hittade ingenting gällande Flatearth, så jag hamnade här istället.

Det som drivit mig till att skapa detta inlägg är all jävla skit som florerar på Facebook just nu, och som jag inte tycks bli av med. Det finns grupper med tusentals stackars följare som inte verkar besitta någon som helst förmåga att tänka själva. Alltifrån gåtor som är utvecklade på så sätt att fånga tittare över tid med videor som drar ut på tiden innan man kommer till en slutsats eller ett resultat, till matematiska "problem" som kan tolkas på olika sätt för att skapa debatt och fånga kommentarer till flattards som postar retarderat skräp i form av bilder och olika påståenden.

Majoriteten av alla retarderade människor som på allvar ens finner ett uns rimlighet i att jorden skulle kunna tänkas vara platt är enligt min uppfattning från människor i min närhet indoktrinerade, outbildade och mestadels gräsrökande tards som inte på något sätt besitter kapaciteten att binda ihop vetenskap, rimliga antaganden och logik. I botten finns det även ofta ett problem med- och ifrågasättande av auktoriteter och myndigheter. Den röda tråden går inte att förbise. Jag vill påstå att grunden till hela den här psykosen är baserat på psykiskt ovälmående i kombination med total avsaknad av logiskt tänkande. Inte långt ifrån religion i min mening.

Jag är väl insatt i att många är outbildade, och man titulerar sig gärna som forskare för att man överkommit ett stort videobibliotek på Youtube där man lagt största delen av sin arbetslösa tid för att man inte vill vara en del av kugghjulet. Man tycker också att alla som har ett vanligt arbete är kuggar i detta hjul, dessa människor drar man sig inte en sekund för att kalla "får".

Jag ber någon överbegåvad här att förklara hur ett så enkelt redskap som ett vattenpass fungerar när jorden är platt. Oavsett vilken kraft som attraherar massa (magnetism som tardsen påstår) så borde det ju rimligtvis icke fungera utan en tangens relativt jordens masscentrum.

Förövrigt så verkar det rimligt att samtliga 195 länder skulle ingå i denna konspiration. Även länder som ligger i konflikt med varandra, olika värderingar, religioner, ledare, anställda över olika myndigheter, fysiker, astronomer osv. Det är i min mening skrämmande hur jävla dum i huvudet man kan bli. Men medel-intelligensen är ju också skrämmande låg (100 i Sverige i skrivande stund).

Vad vill jag egentligen framföra? Jag uppfattar det som att människan blir mer och mer dum i huvudet, och en orsak till det tror jag är internet och att verktygen (ex smartphone) för att få tillgång till det har utvecklats. För den lågbegåvade människan utan förmåga att dra logiska slutsatser och en ovana att behandla obegränsade mängder med information så är detta den mörka baksidan av teknikens utveckling och något som bara kommer att bli värre över tid.

Vetskapen om att det finns människor som tror att jorden är platt mildrar min förvåning att det fortfarande försiggår krig, trots att året är 2024.

Får också min Facebook matt-bombad av flat-earth-sidor som en följd av att jag följt sidor för astronomi. När jag öppnat kommentarfälten i morbid fascination har det i sin tur lett till ännu mer flatearth i mitt flöde.

Det är ju så sociala medier funkar, de drivs av engagemang. Och det enklaste sättet att skapa engagemang är att publicera dumheter som folk vill rätta. Det här är inte begränsat till flat earth utan förekommer inom otaliga områden. Rena dumheter läggs upp för att skapa engagemang.

Mitt intryck är att flat-earth till 90 procent består av rena troll. Många av dem trollar säkert för nöjes skull, i andra fall kan det mycket väl vara fråga om främmande makt som vill så split och underminera.

Sedan finns runt 10 procent som tar detta på allvar och de är nog ungefär som du beskriver, lågintelligenta brajrökare och psykfall.

Har en (f.d) kompis som blivit plattjordare. Det började med antivaxx, fortsatte med valfusk i USA och har landat där. Han är ett bra exempel på typen, före detta blandmissbrukare som blivit religiös. Viss konstnärlig/musikalisk begåvning, knappt någon utbildning ens på grundskolenivå. Överskattar sin egen intelligens något enormt.

Bästa vore att ignorera. Att försöka rätta dem bidrar bara till problemet för då ökar man engagemanget i denna idiotfråga, och engagemang är allt det hela handlar om.
Citera
2024-03-29, 16:42
Medlem
Citat:

Man behöver inte åka ut i rymden för att känna till jordens form och storlek, det funkar alldeles utmärkt att mäta upp jorden på plats.

Och det är ju något vi gör dagligen med tanke på alla resor kors och tvärs. Att vi hittar på jorden, och därmed känner till avstånd och riktningar går ju inte ens att diskutera.
Citera
2024-03-29, 16:51
Medlem
Citat:
Du skriver så mycket knas så att man baxnar. Förutom det amerikanska systemet så finns det ryska*GLONASS, det kinesiska Beidou och det europeiska*Galileo. Menar du att den amerikanska militären kontrollerar ryssarnas och kinesernas system eller var du helt enkelt omedveteń om att det finns flera system?

Visst kan ryssar och kineser ha egna navigationssystem men dom använder LORAN:s radiofyrar(satelliter i din värld) som kontrolleras av USA. Tror knappast att ryssar och kineser
kan bygga egna på imperiets domäner. Samma gäller Europa som är numera en del av imperiet.
Funkar ungefär på samma sett som den ryske webbsökaren Yandex som är fristående från USA och Google men bägge(egentligen alla) använder samma DNS register som kontrolleras av imperiet.

Citat:
Ja det menar vi. Och i ärlighetens namn förstår jag inte ens vad som skulle vara speciellt svårt med att få till en geostationär satellit och varför du tycker det är SciFI. Det handlar i grund och botten om ganska enkel fysik som du borde kunna förstå.

Man kan väl sammafattade det med att de som satt sig in i frågeställningen inte tycker det är SciFi. Och på den andra sidan står du och dina kompisar som har bristande kunskap och därför tycker det mesta är SciFi.
Tror inte vi pratade om geostationära satelliter utan om satelliter som cirkulera med en halsbrytande hastighet i hela 11000 km i timmen kring jorden, vars rotationshastighet varierar med breddgraden, Har en bro till salu i Baltimore, är du intresserad?

Citat:

Ovan är ju ett tydligt exempel på att du inte ens har koll på vad du försöker ifrågasätta. Om du var det minsta insatt skulle du inse att jordens rotation runt solen inte har ett skit att göra med satelliter runt jorden.

Det blir ju liksom bara skit med era resonemang när ni inte ens begriper vad ni diskuterar. Om du vill föra en seriös diskussion om satelliter är en grundförutsättning att du faktiskt försöker sätta dig in i ämnet. Annars blir det mest svammel och du framställer dig själv som extremt okunnig och arogant.

Jag är inte insatt, så förklara! Satelliterna cirkulerar kring din glob i alla möjliga banor och emellanåt befinner sig dom framför jordens rotationsriktning kring solen. Hur lång tid tar det för globen av avverka 200km, satelliternas höjd över globen, om den färdas med 108 000km i timmen?
Är det den magiska kraften gravitation som fixar det? Kraften kan ju i princip utföra underverk, skapa bollar i ingenting och till och med böja tid och rum. Den kanske slår om från dragkraft till knuffkraft men förklara gärna var mitt resonemang brister men kom inte med svepande intetsägande kriticism.
Citera
2024-03-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar

... Sedan finns runt 10 procent som tar detta på allvar och de är nog ungefär som du beskriver, lågintelligenta brajrökare och psykfall. .....

Du glömmer en kategori, min erfarenhet är att de flesta plattisar är djup troende kristna. För dem handlar det inte primärt om jordens form utan om geocentrism och en tro på att jorden och människan rent fysiskt är i skapelsens centrum. De accepterar inte att jorden är en planet i utkanten av en galax, de vill tro att människan rent fysiskt är i centrum.

De accepterar inte naturvetenskapen eftersom det bland annat betyder att de har tillkommit av en slump (evolution) och att de inte är i centrum (astronomi). Jag är ganska övertygad att samtliga äkta plattisar även förnekar evolutionen.
Citera
2024-03-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Får också min Facebook matt-bombad av flat-earth-sidor som en följd av att jag följt sidor för astronomi. När jag öppnat kommentarfälten i morbid fascination har det i sin tur lett till ännu mer flatearth i mitt flöde.

Det är ju så sociala medier funkar, de drivs av engagemang. Och det enklaste sättet att skapa engagemang är att publicera dumheter som folk vill rätta. Det här är inte begränsat till flat earth utan förekommer inom otaliga områden. Rena dumheter läggs upp för att skapa engagemang.

Mitt intryck är att flat-earth till 90 procent består av rena troll. Många av dem trollar säkert för nöjes skull, i andra fall kan det mycket väl vara fråga om främmande makt som vill så split och underminera.

Sedan finns runt 10 procent som tar detta på allvar och de är nog ungefär som du beskriver, lågintelligenta brajrökare och psykfall.

Har en (f.d) kompis som blivit plattjordare. Det började med antivaxx, fortsatte med valfusk i USA och har landat där. Han är ett bra exempel på typen, före detta blandmissbrukare som blivit religiös. Viss konstnärlig/musikalisk begåvning, knappt någon utbildning ens på grundskolenivå. Överskattar sin egen intelligens något enormt.

Bästa vore att ignorera. Att försöka rätta dem bidrar bara till problemet för då ökar man engagemanget i denna idiotfråga, och engagemang är allt det hela handlar om.

Vad heter diskussionsforumet på facebook? Skulle man kunna få en länk?
Citera
2024-03-29, 17:14
Medlem
Citat:
Vad heter diskussionsforumet på facebook? Skulle man kunna få en länk?

Det handlar om flera olika. Jag har inte gått med i någon av grupperna/gillar sidorna, men de dyker upp i flödet ändå.

Bara sök så ska du finna.
Citera
2024-03-29, 17:15
Medlem
Citat:
Du glömmer en kategori, min erfarenhet är att de flesta plattisar är djup troende kristna. För dem handlar det inte primärt om jordens form utan om geocentrism och en tro på att jorden och människan rent fysiskt är i skapelsens centrum. De accepterar inte att jorden är en planet i utkanten av en galax, de vill tro att människan rent fysiskt är i centrum.

De accepterar inte naturvetenskapen eftersom det bland annat betyder att de har tillkommit av en slump (evolution) och att de inte är i centrum (astronomi). Jag är ganska övertygad att samtliga äkta plattisar även förnekar evolutionen.

Sant! Ex-vännen jag skrev om är just kristen.
Citera
2024-03-29, 17:29
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt, så förklara! Satelliterna cirkulerar kring din glob i alla möjliga banor och emellanåt befinner sig dom framför jordens rotationsriktning kring solen. Hur lång tid tar det för globen av avverka 200km, satelliternas höjd över globen, om den färdas med 108 000km i timmen?
Är det den magiska kraften gravitation som fixar det? Kraften kan ju i princip utföra underverk, skapa bollar i ingenting och till och med böja tid och rum. Den kanske slår om från dragkraft till knuffkraft men förklara gärna var mitt resonemang brister men kom inte med svepande intetsägande kriticism.

Pärlor för svin, du kommer ju bara avfärda förklaringen med att jag ljuger.

Det är egentligen ganska enkelt, en satellit påverkas av två olika krafter, dels kraften som får saker att falla mot marken och dels centrifugalkraften som vill få satelliten att åka rakt fram. Och när dessa två krafter är lika stora kommer satelliten att befinna sig i en omloppsbana.

Omloppstiden är direkt kopplad till vilken höjd satelliten befinner sig på, ju högre hastighet desto lägre höjd.

Citat:
... Hur lång tid tar det för globen av avverka 200km, satelliternas höjd över globen, om den färdas med 108 000km i timmen?
....

Frågan är överhuvudtaget inte relevant för omloppsbanor. Hur snabbt jorden färdas relativt solen har inte ett skit med satelliter att göra.

Varför i hela världen har du så svårt att sätta dig in i det du försöker kritisera? Du framstår bara som löjlig när du inte har koll.

Citat:
Är det den magiska kraften gravitation som fixar det?

Om det känns bättre så vi kalla det för falla-ned-grejen. Men det påverkar ju knappast principen för vi är väl överens om att saker faller ned till jorden?

Häng en vikt i en spiralfjäder. Vikten kommer efter en stund vara i jämnvikt och befinna sig på ett konstant avstånd från marken. Vikten kommer då att vara utsatt för två lika stora krafter, dels falla-ned-grejen och dels en uppåtriktad kraft från fjädern. En satellit funkar enligt samma princip, falla-ned-grejen drar satelliten nedåt men motverkas av en lika stor kraft är andra hållet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-29 kl. 17:50.
Citera
2024-03-29, 18:26
Medlem
Citat:
Häng en vikt i en spiralfjäder. Vikten kommer efter en stund vara i jämnvikt och befinna sig på ett konstant avstånd från marken. Vikten kommer då att vara utsatt för två lika stora krafter, dels falla-ned-grejen och dels en uppåtriktad kraft från fjädern. En satellit funkar enligt samma princip, falla-ned-grejen drar satelliten nedåt men motverkas av en lika stor kraft är andra hållet.

Tycker inte riktigt jag fått svar på en fråga jag ställt till dig: minns du videon jag länkade till, den med en bil, och blyvikten som åkte bakåt och heliumballongen framåt när bilen accelererade?

Jag påpekade då likheten mellan å ena sidan detta fenomen, och å andra vad som händer om man stannar bilen, kliver ur, håller heliumballongen i ena handen och blyvikten i andra, och släpper taget.

Likheten är alltså att ballongen sticker iväg uppåt och vikten faller till marken. Så det verkar precis som att det som observeras i vertikal riktning "ute i verkligheten", kan även observeras i horisontell riktning inuti, exempelvis, en accelererande bil. Vad jag inte riktigt fått svar på, är alltså följande: Är din uppfattning helt enkelt att denna likhet inte visar på något direkt samband utan endast beror på ren slump?

Det räcker bara att svara ja eller nej här.

För övrigt, är ditt svar att "ja", det är bara slump, så är du i gott sällskap, eftersom det verkar som att majoriteten av flat earthers inte heller vill veta av att det skulle finnas något samband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in