2024-03-28, 18:06
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Just , jag påstår inget. Utan ifrågasätter andra som påstår saker. Till exempel såna som hävdar de skickat ut farkoster som flyger runt tusentals mil ute i rymden. men kan visa upp finns precis noll bevis för detta.

Du kan gå ut en stjärnklar skymning/kväll och se satelliter från jorden. Det hjälper om du har en kikare på ett stativ men vissa går att se med blotta ögat. Jag har för mig att iridium-satelliterna var lättast att se då de har ganska stora solpaneler som reflekterar solljuset alldeles innan skymning.

I detta fallet valde jag Göteborg som din position men du kan ändra det till något som passar dig bättre.

https://in-the-sky.org/satpasses.php?country=1752&reg1=3337386&reg2=27115 33&town=2711537

Det finns även appar till telefonen också som gör det ännu lättare att finna dem.

Lycka till!
Citera
2024-03-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Du kan gå ut en stjärnklar skymning/kväll och se satelliter från jorden. Det hjälper om du har en kikare på ett stativ men vissa går att se med blotta ögat. Jag har för mig att iridium-satelliterna var lättast att se då de har ganska stora solpaneler som reflekterar solljuset alldeles innan skymning.

I detta fallet valde jag Göteborg som din position men du kan ändra det till något som passar dig bättre.

https://in-the-sky.org/satpasses.php?country=1752&reg1=3337386&reg2=27115 33&town=2711537

Det finns även appar till telefonen också som gör det ännu lättare att finna dem.

Lycka till!

Du ljuger som en häst travar. Om du lyckas med konststycket att följa ljuspricken, som far över himlavalvet med hög hastighet, med en teleskop med hög förstoring så är ljuspricken fortfarande en ljusprick. Har testat det otaliga gånger.
Innan satellitåldern kallades ljusprickarna meteorer, inget nytt under solen så att säga.
Senast redigerad av Sebban 2024-03-28 kl. 18:29.
Citera
2024-03-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur ser undersidan ut då? Om pizzan inte har någon, hur är det i stället?
Vi lever i en luftbubbla omgivet av vatten.
Citera
2024-03-28, 18:39
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du ljuger som en häst travar. Om du lyckas med konststycket att följa ljuspricken, som far över himlavalvet med hög hastighet, med en teleskop med hög förstoring så är ljuspricken fortfarande en ljusprick. Har testat det otaliga gånger.
Innan satellitåldern kallades ljusprickarna meteorer, inget nytt under solen så att säga.

Jag har gjort det här många gånger. Det är trevligt att sitta på en mörk plats med familjen och hålla utkik, titta på stjärnorna och fika lite.

Jag menar inte att du ska försöka följa satelliterna utan hålla utkik efter den reflektion som man kan se under den korta tid som solen reflekteras i solpanelerna på satelliten. Men, ja det påminner lite om ett stjärnfall om än kortare. Mer som ett litet blink.

Testa, det är gratis och avslappnande.
Citera
2024-03-28, 19:11
Medlem
Jag såg när ISS flög över himlen en natt det kan man också se
Citera
2024-03-28, 19:22
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Jag såg när ISS flög över himlen en natt det kan man också se

Ja! Det finns en bra tracker för det också. Tyvärr är det inte så lätt att se för de som bor längre upp landet men bor du i södra delen så dyker den upp lite då och då.

https://www.astroviewer.net/iss/en/observation.php

Just nu verkar det som banan går en bit väster ut men den flyttar sig öster ut med tiden tror jag så man får kolla trackern och se hur det ser ut.
Citera
2024-03-28, 19:56
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Här kan ni se live-streamen från ISS med tracker.

https://eol.jsc.nasa.gov/ESRS/HDEV/
Citera
2024-03-28, 20:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast vi lever ju på en yta av jord och sten etc. Eller är det också en lögn, en konspiration av eliten?

I alla fall undrar jag hur du menar att ytan med berg, hav, savann och träsk ser ut på undersidan?

Luftbubbla i vatten lol
Citera
2024-03-28, 20:20
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Hur har de burit sig åt för att de obemannade farkoster som skickats upp från jorden kunnat laga bubblan från den punktering som uppstod?
Eller är det lögn att de är obemannade? Följde det kanske med någon gubbe med lagningslappar som de klistrade dit?
Citera
2024-03-28, 20:21
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Jag förstod inte det där heller.

Om ytan är platt, finns det kanter eller fortsätter den ut i evigheten?

Om det finns kanter, vad finns då på "undersidan"?

Om det inte finns kanter, vart tar då solen och månen vägen?
Citera
2024-03-28, 20:48
Medlem
Citat:

Hmmm... hur vet du det? Har du varit på utsidan och tagit prover så du vet att det är vatten? Skulle det inte lika gärna kunna vara Pommac på utsidan?

Och hur kommer det sig att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Det talar faktiskt emot en trycksatt luftbubbla.
Citera
2024-03-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det blir inte mer sant bara för att du upprepar det flera gånger.

Gravitation är inte en hypotes, det är en vetenskaplig teori. Dvs vad vi med vardagligt språk menar är något som är bevisat, något som är rigoröst testat och något som ingen kan hitta något fel med.

Så låt höra din alternativa hypotes, varför har massan 1kg olika tyngd på olika platser?

1 kg väger nog lika mycket, i praktiskt hänseende överallt.

Om det väger lite mer på nordpolen, vad beror det på? Ja det har jag inget svar på. Noterar bara att i stort sett ingen människa någonsin varit där. Och mt Everest, där skulle det väga lite mindre. Men samtidigt har jag sett många olika bud om vad saker faktiskt väger på mt Everest. Vilket får mig att tro, det är inte nåt som faktiskt mätts upp, utan nåt som räknats ut, utifrån glob-modellen och Newton/Cavendish-modellen för gravitation.

Bara här i tråden framkommer ju flera alternativa hypoteser. jag har nämnt flera gånger vilken som är min.*

*gällande fenomenet gravitation
Senast redigerad av Fleuch 2024-03-28 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in