2024-03-28, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Du kritiserar mig för att jsg köper när i passerar ATH men samtidigt postar du massa saker om hur företag pressar ner priset för att kunna köpa på sig mer, samt massa andra bullish grejer

Ja, hur är det motsägelsefullt?
Citera
2024-03-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Klart det spelar roll. Bankerna köper ju ETF med Fiat exempelvis. Priset påverkas definitivt i fiat-pengar pga. hur många Bitcoin det finns. Man räknar priset i Bitcoin i vad det är värt i Fiat. Om du ska till mataffären och det är brist i världen på äpplen kommer äpplen kosta mer än om det finns äppelträd på varenda gata i hela världen.

Jag är inte en som tror att Fiat kommer vara borta om bara några år och att Bitcoin kommer ta över som betalmedel. Jag ser Bitcoin som store of value som iaf. i nuläget betalas med Fiat, priset mäts i Fiat osv. Jag tror för övrigt att Bitcoin aldrig kommer ta över Fiat som just betalmedel, det kan däremot ta över guld som världens största store of value, dock en bit dit. Men däremot tror jag någon annan digital valuta kommer ta över som betalmedel som är en krypto men som inte är Bitcoin. Men fram tills dess kommer Bitcoin fortsätta att vara starkt kopplat till Fiat.

Dålig jämförelse.

Det är snarare så att det finns 21 äpplen i hela världen men du kan dela dom i miljoner normalstora äpplen.

Ingen siktar på att köpa 1 btc hela tiden eftersom det kan delas i satoshis.

köpte 3 btc 2016, idag får jag typ 0.05 btc för samma fiat investering.
Hur menar du att detta har påverkat mig alls?

Fiat is king, för det är det man måste ha för at investera i btc
Citera
2024-03-29, 09:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Dålig jämförelse.

Det är snarare så att det finns 21 äpplen i hela världen men du kan dela dom i miljoner normalstora äpplen.

Inte mitt fel att du missförstod jämförelsen.

Har priset ökat sen 2016? Ifall svaret är ja vilket det är så har det påverkat dig att din investering är värd mer 2024 än vad den var 2016 och en av anledningarna till det är för att det bara finns ett visst antal Bitcoin.

Läste du ens hela inlägget? Jag skriver ju att Fiat behövs iaf. i nuläget för Bitcoin mm.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-03-29 kl. 10:03.
Citera
2024-03-29, 10:13
Medlem
Citat:

Citat:
Jag skriver ju att Fiat behövs iaf. i nuläget för Bitcoin mm.

Fast det är inte korrekt.
Senast redigerad av ZenFinancier 2024-03-29 kl. 10:18.
Citera
2024-03-29, 10:15
Medlem
Citat:
Dålig jämförelse.

Om man bara använder bitcoin som något man spekulerar i kortsiktigt för att få lte mer fiatpengar, så spelar det ingen roll hur många bitcoin det finns till salu och vad fiatpriset per bitcoin är.

Om man planerar att hålla sina bitcoin en längre tid, kanske tills fiatpengarna har försvunnit eller bytts ut rent av, så spelar det väldigt stor roll om man har råd med 3 BTC eller 0,05 BTC.

Tre tjugoenmiljondelar är ju sextio gånger mer än femtio tjugoenmiljarddelar.
Citera
2024-03-29, 10:29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Utveckla hur du tänker?

Jag skrev detta i ett tidigare inlägg för övrigt: "Jag är inte en som tror att Fiat kommer vara borta om bara några år och att Bitcoin kommer ta över som betalmedel. Jag ser Bitcoin som store of value som iaf. i nuläget betalas med Fiat, priset mäts i Fiat osv. Jag tror för övrigt att Bitcoin aldrig kommer ta över Fiat som just betalmedel, det kan däremot ta över guld som världens största store of value, dock en bit dit. Men däremot tror jag någon annan digital valuta kommer ta över som betalmedel som är en krypto men som inte är Bitcoin. Men fram tills dess kommer Bitcoin fortsätta att vara starkt kopplat till Fiat."
Citera
2024-03-29, 10:36
Medlem
Citat:
Inte mitt fel att du missförstod jämförelsen.

Har priset ökat sen 2016? Ifall svaret är ja vilket det är så har det påverkat dig att din investering är värd mer 2024 än vad den var 2016 och en av anledningarna till det är för att det bara finns ett visst antal Bitcoin.

Läste du ens hela inlägget? Jag skriver ju att Fiat behövs iaf. i nuläget för Bitcoin mm.

och om jag köpt 0.00001 btc istället så hade min investering fortfarande gått upp exakt lika mycket.

Om det imorgon helt plötsligt finns 10 btc så kommer priset per btc vara många miljoner usd, men då köper ju folk bara 0.00000001 btc istället.

Tänk om ett företag hittar världens mest sällsynta metall, det finns bara 1kg totalt.
Men sen säger företaget" sorry guys, vi har beslutat att sälja den i 1 miljon olika delar, men ni kommer ändå behöva betala lika mycket som om ni hade köpt hela" och så är folk okej med det och är skitglada för sin 1 grams metall som dom betalade 100k för.
Citera
2024-03-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man bara använder bitcoin som något man spekulerar i kortsiktigt för att få lte mer fiatpengar, så spelar det ingen roll hur många bitcoin det finns till salu och vad fiatpriset per bitcoin är.

Om man planerar att hålla sina bitcoin en längre tid, kanske tills fiatpengarna har försvunnit eller bytts ut rent av, så spelar det väldigt stor roll om man har råd med 3 BTC eller 0,05 BTC.

Tre tjugoenmiljondelar är ju sextio gånger mer än femtio tjugoenmiljarddelar.

ja självklart, det förstår nog alla att om vi lever i en värld där bitcoin inte är beroende av fiat så kommer 1 btc alltid vara mycket mer värdefullt än 0.1btc.
Citera
2024-03-29, 11:02
Medlem
Citat:
Utveckla hur du tänker?

Det var helt enkelt ett felaktigt påstående att man bara kan köpa bitcoin för fiat. Du kan köpa det för vilken tillgång du vill, någon köpte bitcoin för 1 pizza långt tillbaks i tiden.
Citera
2024-03-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det var helt enkelt ett felaktigt påstående att man bara kan köpa bitcoin för fiat. Du kan köpa det för vilken tillgång du vill, någon köpte bitcoin för 1 pizza långt tillbaks i tiden.

Citera
2024-03-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman

Jo, det han skrev är helt korrekt. Självklart kan man komma över bitcoin genom ett byte mot någon vara, tjänst eller tillgång, utan att ta omvägen över fiat.

Edit. Här är till exempel någon som försöker komma över en liten mängd bitcoin i utbyte mot en kaffebryggare:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kaffebryggare_12_stora_koppar/1203739012

Och här någon som vill byta en köksblandare mot bitcoin:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/fm_mattsson_koksblandare/1203507758
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-29 kl. 11:26.
Citera
2024-03-29, 11:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jo, det han skrev är helt korrekt. Självklart kan man komma över bitcoin genom ett byte mot någon vara, tjänst eller tillgång, utan att ta omvägen över fiat.

Edit. Här är till exempel någon som försöker komma över en liten mängd bitcoin i utbyte mot en kaffebryggare: https://www.blocket.se/annons/stockholm/kaffebryggare_12_stora_koppar/1203739012
Får han betalt i Bitcoin och Bitcoinpriset sedan stiger till ARKs förutsägelse på 3.2M, så kan man säga att han sålde den gamla kaffebryggaren värd 75kr för 3430kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in