Citat:
Ursprungligen postat av
Smushkush
Antalet btc spelar ingen som helst roll så länge fiat är inblandat.
Antalet btc spelar endast roll för hur mycket en btc kommer kosta, inget annat.
Eftersom alla använder btc för investering så är det vara priset som spelar roll, inte antalet
Klart det spelar roll. Bankerna köper ju ETF med Fiat exempelvis. Priset påverkas definitivt i fiat-pengar pga. hur många Bitcoin det finns. Man räknar priset i Bitcoin i vad det är värt i Fiat. Om du ska till mataffären och det är brist i världen på äpplen kommer äpplen kosta mer än om det finns äppelträd på varenda gata i hela världen.
Jag är inte en som tror att Fiat kommer vara borta om bara några år och att Bitcoin kommer ta över som betalmedel. Jag ser Bitcoin som store of value som iaf. i nuläget betalas med Fiat, priset mäts i Fiat osv. Jag tror för övrigt att Bitcoin aldrig kommer ta över Fiat som just betalmedel, det kan däremot ta över guld som världens största store of value, dock en bit dit. Men däremot tror jag någon annan digital valuta kommer ta över som betalmedel som är en krypto men som inte är Bitcoin. Men fram tills dess kommer Bitcoin fortsätta att vara starkt kopplat till Fiat.